سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم فرسایش سالانه 17تن خاک در هر هکتار از مساحت کشور

زیست بوم

فرسایش سالانه 17تن خاک در هر هکتار از مساحت کشور

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تاکنون حدود 17میلیون هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی کشور به بهره‌برداران و عشایر فعال در این بخش واگذار شده است و 916هزار خانوار، از مراتع و عرصه‌های جنگلی کشور، بهره‌برداری می‌کنند.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | supernova glide 6 boost shoes women black gray - adidas Samba Wales Bonner Core Black - FX7517

به گفته وی، بیش از 32میلیون هکتار اراضی مرتعی و جنگلی قابل واگذاری در کشور به بهره‌برداران وجود دارد.منوچهر سرداری در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: دولت برای واگذاری حدود 15میلیون هکتار اراضی باقیمانده نیز برنامه جامعی تهیه کرده و 150میلیارد ریال برای احیای طرح‌های مراتع در سال‌جاری اختصاص یافته است.مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: متوسط فرسایش خاک در کشور سالانه 16/7تن در هکتار است و این در حالی است که برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک به 800سال زمان احتیاج داریم. وی گفت: 20هزار هکتار از مراتع فاقد طرح‌های مرتع‌داری است که به‌زودی در دستورکار قرار می‌گیرد و در مقابل طرح‌های مرتع‌داری می‌توان خدمات و امکانات بیشتری را ارائه کرد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هدف از اجرای طرح‌های مرتع‌داری را مشارکت مردم در امور مرتع‌داری عنوان کرد و افزود: تمام پتانسیل‌ها در این طرح‌ها قابل احصاء است و باید بتوانیم پتانسیل‌های مورد نظر در زمینه مراتع را شناسایی و با استعدادیابی لازم در مرحله نخست خانواده مرتع‌دار و سپس سایرین را از مراتع بهره‌مند کنیم.

وی بهره‌برداری اصولی و صحیح از مراتع، جلوگیری از تخریب مراتع و عرصه‌های جنگلی، افزایش درآمد جنگل‌نشینان و بهره‌برداران عرصه‌های جنگلی و توسعه مشارکت مردم در طرح‌های صیانت از عرصه‌های جنگلی را از اهداف اجرای این برنامه عنوان کرد. سرداری با بیان اینکه در حال حاضر دام مازاد بزرگ‌ترین مشکل مراتع کشور است که این معلول توسعه نیافتگی سایر بخش‌های ماست، اظهار کرد: زمانی که سایر بخش‌های خدماتی، کشاورزی و صنعتی به کمک رفع نیاز جمعیت همراه با رشد جمعیت نیامده است، جمعیت بهره‌بردار اضافه شده و بیشتر از ظرفیت مرتع، دام و دامدار داریم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: وجود دام و دامدار مازاد یک چالش اساسی برای مراتع و جنگل‌های کشور است. وی با بیان اینکه 916هزار خانوار در 90درصد مراتع با 83میلیون واحد دامی امرار معاش می‌کنند، ادامه داد: حدود پنج میلیون نفر از این عرصه استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که این عرصه‌ها توان پاسخگویی به حدود 160هزارخانوار را دارند و ظرفیت دامی مرتع حداکثر 37میلیون واحد دامی است.


منبع: روزنامه همشهري

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه