سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم احتمال حذف تالاب چغاخور از فهرست بین‌المللی/ آلودگی آب رودخانه نهارخوران

زیست بوم

احتمال حذف تالاب چغاخور از فهرست بین‌المللی/ آلودگی آب رودخانه نهارخوران

اعتراض کارشناسان به تغییرات لایحه منابع طبیعی، هشدار در مورد آلودگی آب رودخانه نهارخوران، احتمال حذف تالاب چغاخور از فهرست بین‌المللی و ... از مهمترین رویدادهای زیست محیطی این هفته بوده اند.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | IetpShops - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 - Buy Online - pendleton x nike air max lunar1 2017 schedule 2018 for Women & Men

 

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بوده که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

آب پشت سدها، نیمی از آب مورد نیاز دریاچه ارومیه است!

این هفته استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد که باز کردن سدها مشکلی را حل نمی کند و طبق کارشناسی های صورت گرفته تنها 6 درصد از خشکی دریاچه ارومیه به سدها مربوط می شود.

از دید وی بیش از 65 درصد دلیل خشکیدن دریاچه ارومیه به خشکسالی و عوامل طبیعی برمی گردد و حدود 30 درصد هم به استفاده کشاوری از آب منطقه.

وی تأکید داشت حتی اگر تمام سدها باز شود و آب پشت سدها به به داخل دریاچه بریزد، آب 20 سانتی متر بالا می آید زیرا  آب جمع شده پشت سدها 1میلیارد و 500 میلیون متر مکعب است.

اما مدیرطرح ملی تالاب ها گفت: نیاز دریاچه ارومیه 1/3 میلیارد متر مکعب آب است که با یک حساب سرانگشتی معلوم می شود آب جمع شده پشت سدها یعنی نیمی از نیاز آبی دریاچه ارومیه!

استاندار آذربایجان شرقی همچنین اعلام کرد که یک برنامه 5 ساله برای انتقال آب از حوضه های دیگر به حوضه دریاچه ارومیه تهیه شده است.

به اعتقاد مدیر طرح ملی تالاب ها، تنها با انتقال آب از حوضه های دیگر به ارومیه نمی توان مشکل کم آبی دریاچه ارومیه را رفع کرد.

نمایندگان مجلس باید از قوانین حامی منابع طبیعی دفاع کنند

این هفته یک کارشناس محیط زیست در واکنش به اظهارات نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس مبنی بر اینکه با وجود تخریب گسترده در عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست از سوی سودجویان با آنها مماشات می شود اما روستاییان و دامداران تحت برخورد شدید قضایی قرار می گیرند گفت: نمایندگان مجلس به عنوان قطب قانونگذاری کشور بایستی با درایت و فن کارشناسی از تصویب هرگونه مصوبه‌ای که عرصه‌های منابع طبیعی را تهدید کند با جدیت اجتناب و از قوانین حامی منابع طبیعی دفاع کنند.

مهرداد مسیبی افزود: بنابراین طرح این سوال خود بخود منتفی است چرا که بهره برداران از عرصه های مرتعی در قالب طرح مرتعداری یا پروانه چرا یا دامداران مراتع روستائی که به نام شوراهای اسلامی روستا صادر می‌شود مادامی که تعداد دام ورودی آنها به مرتع به استناد ممیزی تعیین و پروانه صادره باشد به هیچ وجه مورد بازخواست قرار نخواهند گرفت.

تغییرات لایحه منابع طبیعی زمینه‌ساز دست‌اندازی به اراضی ملی است

در این هفته یک کارشناس محیط زیست گفت: تغییرات اعمال شده بر لایحه جامع منابع طبیعی انگیزه های سودجویانه برای دست اندازی بیشتر بر اراضی ملی کشور را بیشتر می کند.

هومان خاکپور افزود: خبرهایی که از روند رسیدگی و تغییرات اعمال شده بر برخی از مواد این لایحه به گوش می رسد حکایت از طبیعت ستیزی آشکار و ترویج بی قانونی در بین مردم دارد و در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، در خوشبینانه ترین حالت؛ در منطقه ای مثل زاگرس بایستی حداقل 30 درصد از رویشگاه های جنگلی اش را از دست رفته به حساب آورد و قطعا" این قانون وضعیتی بهتر را برای سایر زیست بوم های کشور رقم نخواهند زد.

احتمال حذف تالاب چغاخور از فهرست بین‌المللی

این هفته یک کارشناس محیط زیست گفت: شواهد موجود در تالاب چغاخور از امکان حذف زودهنگام پسوند "بین المللی" از این تالاب ارزشمند و حتی حذف نام چغاخور از لیست تالاب های ایران خبر می دهد.
هومان خاکپور در خصوص پروژه تونل انتقال آب سبزکوه، که می تواند تالاب بین المللی چغاخور را به شدت تهدید و به کام مرگ بکشاند گفت: بر اساس مطالعات اجرایی طرح، قرار است به منظور تأمین آب شرب ، صنعت و کشاورزی منطقه بروجن سالانه حدود 67 میلیارد مترمکعب آب حوضه سبزکوه از طریق تونل انتقال آب ۱۰ کیلومتری، مستقیما" به داخل تالاب چغاخور سرازیر شود.

محیط زیست اجازه افزایش ارتفاع آب چغاخور را نمی‌دهد

در این هفته مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مخالفت شدید محیط زیست با افزایش ارتفاع تالاب چغاخور به دنبال احداث سد و عبور تونل انتقال آب سبز کوه از این تالاب خبر داد.
سعید یوسف پورافزود: آب منطقه ای استان با احداث سد در تالاب چغاخور باعث افزایش ارتفاع آب این تالاب و برهم خوردن اکوسیستم آن می شود.
به گفته وی، اگر تونل انتقال آب سبز کوه از داخل تالاب عبور کند ساکن بودن آب آن که یکی از ویژگیهای اکوسیستم های تالابی است نیز برهم می خورد و آب در آن جریان پیدا می کند.

سندرم تخریب به جان میراث تاریخی و طبیعی کشور افتاده است

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور این هفته با بیان اینکه متاسفانه توجه به حفظ کهن‌زادبوم‌های تاریخی و میراث‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی سرزمین مادری دست کم گرفته می‌شود گفت: سندرم تخریب به جان میراث تاریخی و طبیعی کشور افتاده است.

محمد درویش گفت: کافی است مروری بر رویدادهای اخیر کنیم تا پی به واقعیت تلخی که گویا با شتابی از همیشه نگران کننده‌تر، همه کارمایه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور را از بین می‌برد؛ آن هم به بهانه‌های دلپذیر چون توسعه و اشتغال‌زایی و رواج کسب و کارببریم.

ایران اولین کشور آسیایی حذف کننده مهمترین مخرب لایه ازون است

قائم مقام رئیس سازمان محیط زیست گفت: ایران به عنوان اولین کشور آسیایی و اقیانوسیه توانست مهمترین مخرب لایه ازون را از کشور حذف کند.

علی محمد شاعری در همایش آغاز پروژه حذف هیدروکلروفلوروکربن‌ها در ایران که سه شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: پس از حدود یک دهه برنامه‌ریزی و اجرای مسئولانه تعهدات بین‌المللی در قبال پروتکل مونترال توانستیم 9 هزار و 500 تن از مخرب‌های لایه ازون را در هزار و 358 واحد صنعتی، خدماتی و تولیدی حذف کنیم که مهمترین آنها حذف فریون‌های تنفسی است.

ایران تا سال 2013 مصرف هیدروکلروفلوروکربن‌ها را به زیر 5 هزار تن می‌رساند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیزدر این همایش گفت‌: پروژه حذف هیدروکلروفلوروکربن‌ها برای یک دوره 4 ساله تا سال 2015 میلادی توسط شصت و سومین نشست کمیته اجرایی صندوق کمک‌های چندجانبه پروتکل مونترال به تصویب اعضا رسید و براساس این پروژه جمهوری اسلامی ایران تا سال 2013 نسبت به تثبیت مصرف هیدروکلروفلوروکربن‌ها در حد زیر 5 هزار تن و سپس حذف 10 درصد از این مقدار تا سال 2015 میلادی اقدام کرده و نتایج را برای تصویب مراحل بعدی به دبیرخانه صندوق چندجانبه پروتکل مونترال و دبیرخانه ازون منعکس می کند.

هشدار در مورد آلودگی آب رودخانه نهارخوران/ مسافران آب نیاشامند

هفته گذشته یک کارشناس محیط زیست اعلام کرد: با وجود ظاهر شفاف و زلال، آب رودخانه عبوری از منطقه تفریحی نهارخوران در شهر گرگان کاملاً آلوده است و مسافران نباید از آن استفاده کنند.

مهدی شریف موسوی دبیر شبکه تشکلهای زیست محیطی استان گلستان گفت: در مسیر این رودخانه که ازدره زیارت سرچشمه می گیرد تمامی پسابها و فاضلاب های اماکنی مانند مرده شور خانه، حمام و رستورانها قرار دارند که بدون هیچگونه تصفیه ای وارد این نهر می شوند.

وی افزود: به دلیل انعکاس نور چراغ های مراکز تجاری اطراف این رودخانه به داخل آن، ظاهراً آبی که در رودخانه جریان دارد بسیار زلال و شفاف به نظر می رسد در حالی که حاوی انواع میکروبها و کانون آلودگی و بیماری است.
 

پاسخ به اعتراض کارشناسان/ زیستگاه دیمه ظرفیت نگهداری 80 رأس آهو را دارد

در پی هشدارهای کارشناسان مبنی بر نامساعد بودن شرایط در زیستگاه صدهکتاری دیمه برای 40 رأس آهو، مدیرکل محیط زیست خوزستان از مناسب بودن شرایط برای نگهداری 80 رأس آهو خبرداد.

تورج همتی با بیان اینکه برخی کارشناسان بدون مطالعه نظرات غیر کارشناسی مبنی بر نا مساعد بودن شرایط برای آهوان زیستگاه دیمه می دهند گفت: در حال حاضر وضعیت این زیستگاه خیلی هم مناسب است و گنجایش دو برابر تعداد فعلی آهو را دارد.

به گفته همتی، در منطقه شکار ممنوع دیمه رامهرمز فضایی به مساحت 100 هکتار برای احیاء آهوی ایرانی ایجاد و در این منطقه امکاناتی نظیر ایستگاه قرنطینه، آبشخور و پاسگاه محیطبانی احداث شده است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه