سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم محیط زیست در 7 روز؛ حکم قطعی معدوم سازی ببر سیبری/ پخش 90 محیط زیستی بزودی از سیما

زیست بوم

محیط زیست در 7 روز؛ حکم قطعی معدوم سازی ببر سیبری/ پخش 90 محیط زیستی بزودی از سیما

حکم قطعی معدوم سازی ببر سیبری توسط دامپزشکی و عدم حضور محیط زیست برای اجرای حکم، پخش 90 محیط زیستی از سیما، کشتن بیش از 8 هزار قلاده سگ در مشهد، انتقاد از اجرا نکردن طرح زنده‌گیری سگهای ولگرد، اولتیماتوم به کارخانه سیمان تهران و... از مهمترین اخبار این هفته حوزه محیط زیست بود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | high heels made of nike shoe , nike sb check solarsoft price guide list for girls , Where To Buy , A01599C , nike tiempo legend camo besotted friday sale amazon Abutting Love Lift High White

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

حکم قطعی معدوم سازی ببر سیبری توسط دامپزشکی

چهارشنبه این هفته همزمان با روز دامپزشکی نایب رئیس جامعه دامپزشکی گفت: در حال حاضر حکم قطعی معدوم شدن ببر ماده سیبری بوسیله سازمان دامپزشکی صادر شده اما محیط زیست هیچگاه برای معدوم سازی در محل حاضر نمی شود.

پیام محبی اظهار داشت: اگر حتی یک مورد بیماری مشمشه در تهران گزارش شود، مدیران سازمان محیط زیست در این زمینه مقصران اصلی خواهند بود.

محبی در پاسخ به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که قصد دارد در تمامی شهرهای کشور کلینیکهای تخصصی حیات وحش راه اندازی کند، گفت: این یک اشتباه بزرگ است، زیرا ایجاد این کلینیک ها هزینه در بر داشته و اقتصادی نیست.

وی اضافه کرد: بهترین روش، مذاکره با بخش خصوصی است و این بیمارستان اعلام آمادگی می کند گونه های در معرض خطر انقراض سازمان حفاظت محیط زیست را به صورت رایگان درمان کند.

نایب رئیس جامعه دامپزشکان گفت: به دلیل منافع مالی برای عده ای، تستهای فدراسیون سوارکاری به دبی ارسال می شود. فدراسیون سوارکاری با سازمان دامپزشکی در ارتباط مستقیم است اما از این مجموعه استفاده ابزاری می کند.

انتقاد از اجرا نکردن طرح زنده‌گیری سگهای ولگرد

همچنین در این روز رئیس انجمن حمایت از حیوانات با بیان اینکه شهرداری بدترین روشها را برای کنترل جمعیت سگهای بدون صاحب در کلانشهرها انتخاب کرده گفت: طرح زنده گیری سگهای ولگرد به دلیل نداشتن منافع مالی برای پیمانکاران اجرا نمی‌شود.

سید جاوید آل داوود، اطلاع رسانی نادرست و جهت دار درباره حیوانات خانگی را یکی از مشکلات فعلی کشور دانست و با اشاره به مطلبی که اخیراً ازقول یک دامپزشک در یکی از نشریات پر تیراژ در خصوص مضرات نگهداری حیوانات خانگی درج شده است گفت: متاسفانه برخی نظرات خود را با نوشته های مختلف به دیگران تحمیل می کنند و بر اساس بررسی که به عمل آمد مشخص شد اساساً دامپزشکی تحت عنوانی که در این نشریه مصاحبه کرده وجود ندارد.

رئیس انجمن حمایت از حیوانات همچنین با اشاره به انجام مطالعه روی بچه های شهر تهران درباره تمایل به حیوان آزاری و ترس از حیوانات، اذعان داشت: بر اساس این مطالعه که 5 سال قبل انجام شد، 8 تا 12 درصد بچه های کلانشهری نظیر تهران تمایل به حیوان آزاری داشتند.

بانک اطلاعات راسوها در کشور راه‌اندازی می‌شود

در این روز همچنین عضو انجمن یوز پلنگ ایرانی از راه اندازی بانک اطلاعات راسو سانان در کشور برای تحقیقات بیشتر بر این گونه خبر داد.

بهنام قربانی با بیان این مطلب افزود: در ایران تاکنون 8 گونه از خانواده راسو سانان Mustelidae شناسایی شده که از راسو با بدنی کشیده و وزن 25 گرمی تا رودک با وزن 34 کیلوگرم تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: اعضای این خانواده در شرایط گوناگون با شرایط زیستگاهی بسیار متفاوت زندگی می کنند. از شنگ که در آب زندگی می کند تا رودک که زندگی زیر زمینی دارد.

این عضو انجمن یوز پلنگ ایرانی تصریح کرد: تاکنون در ایران مطالعات جامعی در مورد وضعیت اعضای این خانواده صورت نگرفته است. این کمبود و نقصان اطلاعات، انجمن یوزپلنگ ایرانی را بر آن داشت تا با تشکیل تیم تحقیقاتی راسوسانان و تهیه بانک اطلاعات راسوسانان در ایران، قدمهای اولیه را برای تحقیقات وسیعتر و دقیق تر برای مشخص کردن وضعیت اعضای این خانواده در سراسر کشور بردارد.

جایزه موسسه پانترا برای یک ایرانی

سه شنبه هفته جاری مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی اعلام کرد: یک ایرانی برنده جایزه معتبر بین المللی "ابینویتز - کاپلان برای نسل آینده در حفاظت از گربه سانان "در سال 2012 شد.

مرتضی اسلامی با بیان این مطلب افزود: محمد صادق فرهادی نیا در مهرماه سال جاری به عنوان برنده این جایزه ارزشمند در سال 2012 انتخاب شد.

به گفته وی، این جایزه که از سال 2007 توسط موسسه پانترا از آمریکا اهدا می شود، هر سال به تنها یک نفر از سرتاسر دنیا که جوانتر از 40 سال بوده و فعالیتهای زیادی در زمینه حفاظت از گربه سانان انجام داده است، اعطا می شود.

بیشتر جزیره های دریاچه ارومیه به باتلاق تبدیل شده است

در این روز مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه مانند سابق است، گفت: بیشتر جزیره های دریاچه ارومیه به باتلاق دو متری تبدیل شده و یا اینکه خشک شده اند.

حسن عباس نژاد با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: وضعیت این دریاچه تغییری نکرده و همچنان با پس روی آب و تبخیر دریاچه روبرو هستیم واکثر جزیره های دریاچه ارومیه به باتلاق دو متری تبدیل شده و یا اینکه خشک شده اند.

مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی تصریح کرد: شرایط فعلی دریاچه ارومیه تغییر خاصی نداشته است و مانند گذشته است و بارش ها هیچ تأثیری در این دریاچه نداشته است.

اولتیماتوم به کارخانه سیمان تهران

دوشنبه هفته جاری رئیس سازمان محیط زیست به کارخانه سیمان تهران برای اصلاح سیستم های فیلتراسیون و رفع آلایندگی اولتیماتوم داد.

محمد جواد محمدی زاده در حاشیه امضای تفاهم نامه سه جانبه برای ایجاد دانشکده محیط زیست در اصفهان در پاسخ به اینکه کارخانه سیمان تهران همچنان به آلایندگی خود ادامه می‌دهد، آیا نمی‌خواهید با توجه به معضل ریزگردها د ر پایتخت از فعالیت این کارخانه جلوگیری کنید گفت: ساماندهی صنایع در طرح جامع کاهش آلودگی هوا در دستورکار قرار گرفته است. از سوی دیگر به تعدادی از کارخانه‌های آلاینده برای رفع نقص مهلت داده شده و تعدادی نیز بسته شده‌اند.

وی افزود: کارخانه سیمان تهران نیز جزو کارخانه‌هایی است که باید استاندارد پایه عنوان شده را رعایت کند و پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست درباره اینکه آیا این سازمان قرار است از ادامه فعالیت این کارخانه به علت آلودگی زیاد آن جلوگیری کند، گفت: قطعا و بنا داریم که با این کارخانه برخوردهای لازم را انجام دهیم.

90 محیط زیستی بزودی از سیما پخش می‌شود

در این مراسم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه به زودی تفاهم نامه‌ای با صدا و سیما برای پرداختن به مسائل محیط زیست امضا می‌کنیم گفت: تولید برنامه‌ای در شبکه سوم سیما با عنوان 90 محیط زیست قطعی شده که امیدواریم بزودی این برنامه پخش شود.

محمدی‌زاده افزود: با گروه سلامت رسانه ملی نیز مذاکراتی در خصوص تغییر عنوان این برنامه به گروه سلامت و محیط زیست صورت گرفته و در حال حاضر برنامه رادیویی سلامت محیط زیست فعال شده و برنامه تلویزیونی آن نیز به صورت آزمایشی در دست اجراست.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین از ایجاد دانشکده های بین رشته ای محیط زیست مانند عمران محیط زیست، صنعت محیط زیست، اقتصاد محیط زیست و فقه و محیط زیست در استانهای مختلف کشور خبر داد.

رفع آلایندگی 50 درصد صنایع آلاینده تا پایان سال

در این روز قائم مقام و معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه 50 درصد صنایع آلاینده باقی مانده در کشور تا پایان سال رفع آلایندگی می شود، گفت: 80 درصد صنایع آلاینده در 8 کلانشهر کشور قرار دارند.

علی محمد شاعری با اعلام اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در پایتخت و 7 کلانشهر کشور در حال انجام است، اظهار داشت: در این راستا ساماندهی واحدهای صنعتی آلاینده در دستور کار قرار دارد که تا پایان سال 92 تمام صنایع آلاینده در کشور به صنعت پاک تبدیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه طرح جامع آلودگی هوا در 8 کلانشهر کشور در حال انجام است، گفت: 80 درصد صنایع آلاینده در 8 کلانشهر کشور وجود دارند و اولویت رفع آلایندگی صنایع آلاینده موضوع برنامه جامع کاهش آلودگی هوا است انجام می شود که در شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز و تهران در حال انجام است.

کشتن بیش از 8 هزار قلاده سگ در مشهد

یکشنبه این هفته مدیرعامل انجمن دیده بان حقوق حیوانات با اشاره به کشتن بیش از 8 هزار قلاده سگ در مشهد در سال جاری گفت: از مسئولان شهری مشهد درخواست می کنیم که به‌ جای کشتن سگ‌ها، زباله ‌ها را که غذای اصلی این حیوانات هستند کنترل کنند.

شهرام امیری شریفی اظهار داشت: چندی پیش مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند مشهد اعلام کرد هر سال بین 7 تا 8 هزار و 500قلاده سگ در مشهد معدوم می شود که بر همین اساس از آغاز طرح در سال 81 تاکنون تعداد 61 هزار قلاده سگ معدوم شده است.

شریفی با اشاره به اهمیت کنترل حیوانات در سطح شهر اظهار داشت: هنگامی که جمعیت حیوانات بیشتر شود به انگل تبدیل می شوند اما این در حالی است که ما کشتن از طریق تفنگ قبول نداریم چرا که معتقد هستیم حیوان نیز حق زندگی دارد و باید جمعیت آن ها کنترل شود که این امر از طریق کنترل زباله ها شکل می گیرد.

مدیرعامل انجمن دیده بان حقوق حیوانات با اشاره به پیگیری سازمان محیط زیست در این موضوع، سازمان محیط زیست بایستی این موضوع را رسیدگی کند اگرچه حتی در خصوص رها شدن شیرها در سطح شهر نیز این سازمان مسئولیتی تقبل نکرد.

استقرار سیستم پایش شبکه مناطق تحت حفاظت محیط زیست

در اولین روز از هفته جاری، مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست از استقرار سیستم پایش و ارزیابی در شبکه مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست خبر داد.

ناصر مقدسی استقرار سیستم پایش و ارزیابی در شبکه مناطق تحت حفاظت محیط زیست را یکی از اولویت های این مرکز عنوان کرد و افزود: استقرار این شبکه جزء اهداف برنامه پنجم توسعه است که از شروع این برنامه استقرار این شبکه را در مناطق حفاظت شده در قالب برنامه ملی مدیریت پایدار مناطق آغاز کردیم تا در پایان برنامه پنجم استقرار آن شبکه عملیاتی شود.

مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست تصریح کرد: همچنین اقدامات بین مرزی نیز با کشورهای ارمنستان و ترکمنستان درخصوص حفاظت از مناطق در حال انجام است به طوری که یکی از این اقدامات، استقرار شبکه مدیریت پایدار مناطق حفاظت شده است تا اطمینان حاصل شود که تنوع زیستی ما داخل مناطق حفظ می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه