سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم فاضلاب صنایع به زمین‌های کشاورزی اصفهان سرازیر می‌شود

زیست بوم

فاضلاب صنایع به زمین‌های کشاورزی اصفهان سرازیر می‌شود

رییس پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: فاضلاب صنایع به زمین‌های کشاورزی سرازیر می‌شود.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

صبیحه سلیمان زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، توضیح داد: استان اصفهان یک منطقه صنعتی مهم در کشور است و قدیمی‌ترین صنایع کشور از جمله ذوب آهن و فولاد در این استان قرار دارند. این صنایع به دلیل اینکه در بدو تاسیس دارای برنامه‌ریزی‌های مناسبی نبودند، امروز کم کم مشکلات زیست محیطی خود را نمایان می‌کنند.


وی افزود: مشکل دفع فاضلاب‌های صنعتی صنایع قدیمی مانند فولاد و ذوب آهن اهمیت زیادی دارد و اصفهان درگیر این مشکلات است. در گذشته، این صنایع فاضلاب‌ها را به رودخانه سرازیر می‌کردند اما امروز به دلیل فشارهای زیست محیطی این کار انجام نمی‌شود و متاسفانه این فاضلاب به زمین‌های کشاورزی سرازیر شده‌اند.


سلیمان‌زاده با بیان اینکه امروز اصفهان پایتخت MS ایران نامیده می‌شود، افزود: صنایع کوچک و بزرگ، اطراف اصفهان را فرا گرفته‌اند و هر کدام انواع آلودگی ایجاد می‌کنند، همین امر موجب شده امروز اصفهان با انواع آلودگی آب، خاک و هوا، روبرو شود.


رییس پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان درباره راه‌کارهای علمی و عملی برای رفع این آلودگی‌ها، گفت: پژوهشکده زیست فناوری برای رفع آلودگی‌های استان و کلان‌شهر اصفهان تلاش‌های زیادی انجام داده و اگر از این تحقیقات حمایت شود و تجهیزات در اختیار محققان قرار گیرد با توجه به وجود دانش فنی لازم می‌توان با انجام یک برنامه ریزی کوتاه مدت و پس از ان با برنامه ریزی‌های بلندمدت میزان آلایندگی‌ها را به صورت قابل توجهی کاهش داد.


سلیمان‌زاده تصریح کرد: بخش قابل توجهی از پسماندهای صنعتی و کشاورزی آب است اما این آب‌ها با فلزات سنگین آمیخته شده و قابل استفاده نیست. می‌توان با انجام عملیات زیست فناورانه و استفاده از میکروارگانیسم‌هایی همچون باکتری‌ها و جلبک‌ها، میزان این فلزات سنگین در آب‌ها را به صفر رساند و با چند مرحله فیلتراسیون نیاز کشاورزی استان را تا حدودی رفع کرد.


وی با اشاره به اینکه وجود برخی بیماری‌ها، شاخص برای نشان دادن آلودگی اصفهان است، خاطرنشان کرد: می‌توان با سیستم "بایو ریمیدیشن" فاضلاب‌ها و آلاینده‌ها را تا جایی که امکان دارد به محصولات دیگر تبدیل کرد تا علاوه بر سلامت محیط‌ زیست استان کمبودهای دیگر همچون نیاز به آب نیز جبران شود.


رییس پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: پژوهشکده زیست فناوری و مهندسی زیستی دانشگاه صنعتی اصفهان جوان‌ترین پژوهشکده دانشگاه صنعتی اصفهان است که یک هشتم هیئت علمی دانشگاه صنعتی را شامل می‌شود. این پژوهشکده در شاخه‌های مختلف زیست فناوری، بیوتکنولوژی و فناوری‌های نو در دنیا مشغول کار است و معتقد است که معضلات سخت را می‌توان با استفاده از فناوری‌های نو حل کرد.


وی با اشاره به برخی از فعالیت‌های این پژوهشکده تصریح کرد: ساخت بایوسنسورهای کمک کننده به سیستم انتقال دارویی در بدن و هم‌چنین ساخت بایوریاکتورهایی مبدل پسماندهای صنعتی به محصولات مهم برای کشاورزی و بایو دیزل‌ها و حلال‌ها توسط این پژوهشکده و با استفاده از ضایعات کشاورزی در حال تولید است.


سلیمان‌زاده به شناسایی برخی بیماری‌های محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: می‌توان با استفاده از کیت‌های شناسایی از بیماری بخش اعظمی از محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک مثل سیب زمینی جلوگیری کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه