سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خشک شدن تالاب درگه سنگی/ زیست 300 گوزن در جزیره اشک دریاچه ارومیه

زیست بوم

خشک شدن تالاب درگه سنگی/ زیست 300 گوزن در جزیره اشک دریاچه ارومیه

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: به دلیل گرمای هوا و تبخیر آب، تالاب بین المللی درگه سنگی در سه راهی محمدیار خشک شد.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Buy Branded Footwear & Shoes Online In India

 

حسن عباس نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این تالاب در مساحت 735 هکتار در یک کیلومتری سه راهی محمدیار واقع شده است بیان داشت: این تالاب که زیستگاه مناسبی جهت زمستان گذرانی، تغذیه، زادآوری و محل استراحت بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی نظیر فلامینگو، قو،انواع مرغابی و ... است در سال 1354 به عنوان تالاب بین المللی در سایت رامسر ثبت شد.

وی ادامه داد: تالاب درگه سنگی منبع تامین آب تالاب از روان آبهای فصلی ناشی از بارندگی، مازاد جریان آب انهار نشتی منشعب از رودخانه گدارچای و معیشت آبهای زیرزمینی و جریان چشمه هاست که در اثر بالا بودن میزان حرارت و تبخیر خشک شد.

وی در ادامه با اشاره به زیست گوزن زرد ایرانی در دریاچه ارومیه گفت: بر اساس بررسی های به عمل آمده توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، 300 راس گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک دریاچه ارومیه زیست می کنند.

عباس نژاد با بیان اینکه برای اولین بار و با هدف جلوگیری از انقراض نسل گوزن زرد ایرانی در سال 1365 از دشت ناز به جزیره اشک دریاچه ارومیه انتقال یافت بیان داشت: در مدت 10 سال تعداد گوزن زرد ایرانی رهاسازی شده در جزیره اشک دریاچه ارومیه به 52 راس رسید.

وی با اشاره به اینکه مدیریت مناسب و حفاظت از این حیوان زیبا و سازگاری با محیط سبب شد که تعداد گوزن زرد موجود در جزیره اشک دریاچه ارومیه افزایش یابد خاطرنشان کرد: جزیره اشک با مساحت افزون بر 2250 هکتار دومین جزیره بزرگ غیرمسکونی دریاچه ارومیه بوده و محل مناسبی جهت زیست گوزن زرد ایرانی است.

عباس نژاد یاد آور شد: با زادآوری و رشد جمعیت گوزن زرد ایرانی در دریاچه ارومیه تاکنون تعدادی از این حیوان زیبا نیز با زنده گیری به زادگاه اصلی در زیستگاههای دشت ناز و برخی استان های کشور منتقل شده است.

وی در ادامه از کشف 1300 متر تور دام از تالاب سلدوز نقده خبر داد و بیان داشت: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نقده در گشت و کنترل مناطق حفاظت شده موفق به کشف 1300 متر تور دام از تالاب سلدوز نقده شدند.

مها جرت درناهای خاکستری به تالابهای نقده ومهاباد

عباس نژاد با اشاره به آغاز مهاجرت نخستین گروه از درناهای خاکستری به تالابهای استان گفت: تالاب های جنوب استان آذربایجان غربی به دلیل شرایط زیست محیطی بسیار مناسب از جمله مکان هایی به شمار می رود که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجر و بومی است.

وی اضافه کرد: بیش از 20 قطعه از این نوع پرنده در اطراف تالاب کانی برازان دیده شده است و پیش بینی می شود در روزهای آینده تعداد بیشتری از این نوع پرنده وارد این تالاب و دیگر تالاب های مهاباد شوند.

وی همچنین با اشاره به بازدید بیش از 800 نفر گردشگر وتوریست از تالاب کانی برازان بازدید کردند اظهارداشت: این تعداد بازدید کننده در طی سه ماهه تابستان در قالب تورهای گردشگری و خانوادگی از این تالاب بازدید داشتند واز نزدیک به تماشای پرندگان موجود در این تالاب پرداختند.

عباس نژاد اعلام کرد: تالاب زیبای کانی برازان در سال 1386 بعنوان اولین سایت پرنده نگری کشور معرفی ودر اسفند ماه 1389 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است این تالاب همچنین بعنوان پناهگاه حیات وحش به شبکه مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد: همچنین نخستین گروه از درناهای خاکستری به تعداد تقریبی 500 قطعه وارد تالابهای شهرستان نقده شدند و پیش بینی می شود در روزهای آینده شاهد حضور تعداد بیشتر این پرنده زیبا در این مناطق باشیم.

رها سازی سارگپه توسط مامورین حفاظت محیط زیست شهرستان سلماس

این مسئول در بخش دیگری از گفتگوی خبری خود با بیان اینکه یک قطعه عقاب جوان از نوع سارگپه که در اثر برخورد با یک دستگاه خودروی سواری دچار آسیب دیدگی شده بود اظهارداشت: این قطعه پرنده توسط خود راننده به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سلماس تحویل و پس از بهبودی و بدست آوردن مجدد قدرت پرواز در ارتفاعات صخره ای حوالی سد زولا رها سازی شد.

درنا از پرندگان مهاجر عبوری است که همه ساله در اوایل بهار واواخر تابستان وبه منظور تجدید قوا در زیستگاهای آبی استان آذربایجان غربی می گذراند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه