سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زمین‌خواران، درخت‌کاری‌های کهریزک را خشک می‌کنند

زیست بوم

زمین‌خواران، درخت‌کاری‌های کهریزک را خشک می‌کنند

مجتمع آرادکوه کهریزک به‌عنوان تنها مرکز پردازش و دفن بهداشتی زباله پایتخت این روزها از سوی زمین‌خواران و سودجویان مورد تعرض قرار گرفته و کاشت درخت، مهم‌ترین سلاح شهرداری تهران برای مقابله با این قبیل منفعت‌طلبی‌هاست.

FW0663 - adidas samba ireland live score last night - adidas Futurenatural Shoes Vivid Red Mens | Nike nike shox for girls youth soccer Valentine's Day DQ9320 , 100 - nike twist women black boots sale girls on youtube - JofemarShops

به گزارش ایسنا، دفن زباله‌های پایتخت در اراضی کهریزک از حدود 45 سال قبل آغاز شد و این اراضی تا‌اکنون، به‌عنوان تنها مرکز پردازش و دفن زباله شهر تهران و مهم‌ترین پایگاه مدیریت پسماند پایتخت شناخته می‌شود. اتخاذ روش‌های علمی پردازش زباله در کهریزک به‌ویژه در چند سال اخیر هم در تلطیف نگاه مسئولان دولتی و حتی ساکنان این شهرستان نسبت به مجتمع پردازش و دفن آرادکوه مؤثر بود. امروز تقریبا هیچ زباله‌ای در کهریزک دفن نمی‌شود و تمامی زباله‌های‌تر پایتخت پس از تفکیک به سایت‌های تخمیر و پالایش منتقل و تبدیل به کمپوست می‌شود.

محمد فیاض، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، با اشاره به مزایای زیست‌محیطی کاشت درخت در اراضی دفن زباله، در عین حال به دشواری‌های پیش‌روی این موضوع اشاره کرد و گفت: غرس نهال روی زباله امکان‌پذیر نیست و به همین‌خاطر روی این اراضی به ارتفاع چهار متر با خاک پوشانده و سپس درخت‌کاری انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به فعالیت چهار دستگاه حفار اتوماتیک (TBM) در کارگاه‌های عمرانی مترو، اظهار کرد: خاک و گل حاصل حفاری این دستگاه‌ها، به جای اینکه به معضلی برای شهر تبدیل شود، به کهریزک منتقل شده و روی زمین‌هایی که در گذشته دفن زباله در آن انجام می‌شد را می‌پوشاند و نهال‌ها داخل این خاک کاشته می‌شود. فیاض با اشاره به جنگل‌کاری 130هکتار از اراضی مرکز پردازش و دفن زباله کهریزک طی سال گذشته، اظهار کرد: کاشت درخت در 50 هکتار از این اراضی نیز، از برنامه‌هایی است که امسال دنبال می‌شود.

کهریزک در سیطره زمین‌خواران

گشتی در اراضی دورتادور اراضی مرکز کهریزک که بزنیم، دورنمای سوله‌هایی در اطراف این مرکز مشاهده می‌شود که وجود آن در حریم اراضی دفن زباله، سؤال‌برانگیز است.مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران در توضیح این مسئله، به مناقشات دائمی شهرداری تهران با زمین‌خواران سودجویی اشاره می‌کند که سالیان سال است برای تجاوز به اراضی مرکز دفن کهریزک دندان طمع تیز کرده‌اند.

فیاض خاطرنشان کرد: ضلع شمالی مرکز کهریزک که در همسایگی حریم جنوبی پایتخت قرار دارد، همواره مورد تعرض زمین‌خوارانی است که قصد دارند املاک خود را گسترش دهند. وی ادامه داد: زمانی که این اراضی برای دفن زباله انتخاب شد، در اراضی اطراف چیزی وجود نداشت که دفن زباله موجب بروز مشکلات و مخاطرات زیست‌محیطی برای همسایگان اطراف شود اما با گسترش شهر تهران و شهرستان‌های اطراف، امروز با تجاوز عده‌ای زمین‌خوار سودجو به اراضی مرکز پردازش و دفن کهریزک مواجهیم.

فیاض افزود: با وجود اینکه برابر قانون، ساخت‌وساز در این اراضی ممنوع است اما سوله‌های ساخته شده در حاشیه ضلع شمالی کهریزک همچنان رو به گسترش است و تا پشت اراضی مرکز کهریزک هم پیش رفته است؛ اما آنگونه که باید از این موضوع ممانعت نمی‌شود. وی تصریح کرد: چرا باید در حریم مرکز دفن زباله، این همه ساخت‌وساز غیرقانونی انجام شود و سپس مالکان مدعی شوند که وجود مرکز کهریزک برای آنها مخاطرات زیست‌محیطی به‌دنبال دارد؟!

ما درخت می‌کاریم، زمین‌خواران خشک می‌کنند!

وی که در دو سال اخیر، جنگل‌کاری در حاشیه کل مجموعه کهریزک را با جدیت دنبال کرده است، اعتقاد دارد که اگر این جنگل‌کاری‌ها صورت نگرفته بود تاکنون بخشی از اراضی مرکز پردازش و دفن کهریزک هم مورد تجاوز سودجویان قرار گرفته بود.

فیاض افزود: در سال‌های اخیر موضوع جنگل‌کاری در حاشیه اراضی مرکز کهریزک را دنبال کرده‌ایم اما با این حال زمین‌خواران برای دستیابی به مقاصد و منافع سودجویانه خود، نهال‌های کاشته شده را خشک می‌کنند تا امکان تجاوز به این اراضی را برای خود فراهم کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران اعتقاد دارد که پایتخت کشورمان، همچون هر کلانشهر دیگری، در کنار تمامی سرانه‌های خدماتی، آموزشی و بهداشتی به یک مرکز پردازش و دفن بهداشتی زباله هم نیاز دارد. ضمن اینکه تاکنون، با وجود مطالعات و پیگیری‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های دولتی برای انتقال مرکز دفن زباله تهران، جایگزین مناسبی برای اراضی کهریزک شناخته نشده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه