سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دشت تهران هر روز 1 میلی‌متر فرو می‌رود! ثبت بالاترین نرخ فرونشست جهان در جنوب پایتخت

زیست بوم

دشت تهران هر روز 1 میلی‌متر فرو می‌رود! ثبت بالاترین نرخ فرونشست جهان در جنوب پایتخت

مدیر کل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی سازمان زمین شناسی با اشاره به این که 300 دشت اصلی کشور در معرض فرونشست هستند از ثبت رکورد بیشترین نرخ فرو نشست درجهان به میزان 36 سانتی‌متر در دشت تهران خبر داد.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدجواد بلورچی با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: ایران از لحاظ رخداد بلایای طبیعی سومین کشور بلاخیز دنیاست به طوری که از 43 نوع مخاطره زمین شناختی، 32 مخاطره در ایران به وقوع می‌پیوندد.


وی با اشاره به این که 97 درصد شهرهای ایران در معرض زلزله هستند، اظهار داشت: پنج زلزله از 30 زمین لرزه مرگبار - با تلفات بالای 10 هزار نفر - که در قرن بیستم به وقوع پیوسته و همچنین 30 درصد تلفات جانی زلزله‌های 50 سال اخیر دنیا مربوط به ایران بوده است.


بلورچی با اشاره به روند تغییرات تلفات انسانی با توجه به بزرگی زلزله‌ها در یک قرن اخیر اظهار داشت: با وجود کاهش تلفات انسانی زلزله در کشورهای پیشرفته هنوز هم زلزله‌هایی با بزرگی کم در ایران قربانی می‌گیرد و شاهد بروز خسارت‌های قابل توجه در برخی از این زلزله‌ها هستیم.


وی با اشاره به اقدامات سازمان زمین شناسی در زمینه تهیه نقشه‌های ملی مخاطرات طبیعی و شناسایی مناطق پرخطر اظهار داشت: در این راستا نقشه‌های خطر ملی سیل، زلزله، فرونشت و زمین لغزش کشور تا پایان سال تهیه خواهند شد.


بلورچی که در تبیین برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان زمین شناسی در حوزه مخاطرات زمین شناختی، زیست محیطی و مهندسی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: بررسی دگرگونی‌های اقلیم که به خشکسالی فرونشست زمین، نابودی آبخوان‌ها و تالاب‌ها و دریاچه‌ها و نهایتا تغییرات کیفی آب و خاک منجر می‌شوند از دیگر موارد مورد توجه در سازمان است که راهکار مقابله و کاهش مخاطرات ناشی از این پدیده در زمین شناسی مهندسی زمین شناسی دریایی، زمین شناسی پزشکی و زمین شناسی کشاورزی است که در دستور کار سازمان قرار دارد.


مدیر کل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی سازمان زمین شناسی با اشاره به ابعاد نگران کننده تغییرات اقلیمی گفت: طبق برآوردها تا سال 2050 بالغ بر 200 میلیون نفر در اثر تبعات گرمایشی زمین آواره خواهند شد که یکی از آثار این پدیده گسترش فرونشست است.


وی با اشاره به این که طبق بررسی‌ها مناطق 17، 18 و 19 شهرداری تهران و شهرهای اسلامشهر، شهریار و چهاردانگه به شدت تحت تاثیر فرونشست دشت تهران قرار دارند، علت اصلی بروز پدیده فرونشست را عدم مدیریت صحیح در بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی عنوان کرد و گفت: در حالی که در کشورهای پیشرفته حدود 70 درصد آب‌های زیرزمینی صرف کشاورزی می‌شود، این رقم در ایران و کشورهای در حال توسعه به 93.5 درصد می‌رسد که نتیجه آن وضعیت نامناسبی است که در آبخوان‌های کشور شاهد آن هستیم.


بلورچی خاطرنشان کرد:‌ طبق بررسی انجام شده در سال 85 نرخ فرونشست سالانه در دشت تهران بالغ بر 17 سانتی‌متر، در دشت ساوجبلاغ 22 سانتی‌متر، در دشت مشهد 25 سانتی‌متر و در دشت رفسنجان 30 سانتی‌متر بوده که طبق مطالعات جدید در دشت تهران، نرخ فرونشست سالانه به حدود 36 سانتی‌متر (یک میلی‌متر در روز) افزایش یافته که از شهر مکزیکوسیتی نیز که با 32 سانتی‌متر در سال رکوردار بیشرین میزان فرونشست در دنیا بوده فراتر رفته است.


وی در پایان بر ضرورت توجه جدی آحاد مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط به مخاطرات فرونشست که پدیده‌ای غیر قابل برگشت بوده و دشت‌های کشور را برای همیشه فاقد آب زیرزمینی خواهد کرد، تاکید کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه