سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نیمی از آتش‌سوزی‌های کشور در رویشگاه‌های زاگرسی رخ می‌دهد

زیست بوم

نیمی از آتش‌سوزی‌های کشور در رویشگاه‌های زاگرسی رخ می‌دهد

نیمی از آتش‌سوزی‌های کشور در رویشگاه‌های زاگرسی رخ می‌دهد
برگرفته از همشهری آنلاین - گروه محیط‌زیست:
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، روز گذشته با اشاره به اینکه 46 درصد از کل آتش‌سوزی‌های عرصه‌های طبیعی در رویشگاه‌های زاگرسی اتفاق افتاده است، گفت:

طی 3 ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته، وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور کاهش یافته که این ناشی از تلاش همکاران منابع طبیعی و همیاری قابل تحسین مدیریت بحران در استان‌هاست. علی سلاجقه که در نخستین سمینار مدیریت حریق در عرصه‌های منابع طبیعی رویشگاه‌های زاگرسی سخن می‌گفت، افزود: جنگل‌های زاگرسی با 6 میلیون هکتار وسعت از منابع عمده تامین‌کننده آب کشور محسوب می‌شود به‌طوری که سالانه این منطقه پذیرای 30 درصد کل نزولات جوی کشور است و 150 میلیارد متر مکعب آب در این منطقه تولید می‌شود.

سلاجقه میزان فرسایش خاک در حوزه‌های آبخیز زاگرس را سالانه 22 تن در هکتار و متوسط حجم فرسایش خاک کشور را 5/2 میلیارد تن در سال برشمرد که در نتیجه همین فرسایش سالانه 250 میلیون متر مکعب رسوب وارد دریاچه سدها می‌شود و حجمی معادل دریاچه سد امیرکبیر از بهره‌برداری خارج می‌شود.

وی مهم‌ترین عوامل تهدید‌کننده اکوسیستم زاگرس را تغییرات اقلیمی، خشکسالی و هجوم ریزگردها عنوان کرد و گفت: بر اثر همین عوامل 170 هزار هکتار جنگل‌های زاگرسی در معرض خشکیدگی قرار گرفته است. سرهنگ محمد تقی ایروانی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها نیز در این سمینار ضمن گلایه از کمبود تجهیزات و نیروی انسانی برای صیانت از رویشگاه‌های جنگلی به‌ویژه زاگرسی گفت: اگر عوامل تهدید‌کننده عرصه‌های زاگرسی برطرف نشود ظرف 10 سال آینده رویشگاه‌های زاگرس به بیابان تبدیل خواهد شد.این گزارش می‌افزاید: روز گذشته نخستین پایگاه اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی مجهز به تجهیزات مدرن از جمله هلی‌کوپتر، در کرمانشاه راه‌اندازی شد.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه