سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تعرض گسترده به منابع طبیعی ایران

زیست بوم

تعرض گسترده به منابع طبیعی ایران


سرهنگ تقی ایروانی در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت‌: در این مدت 10هزار و 392فقره پرونده در رابطه با تخریب و تصرف زمین تشکیل و به دادسرا ارجاع داده شده که 25هزار و 624 هکتار مربوط به اراضی تصرف شده بود.

وی با اشاره به اینکه یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور وظیفه حفاظت از 83درصد از منابع طبیعی را برعهده دارد، بیشترین تخلفات و جرایم در حوزه منابع طبیعی را مربوط به تصرف و تخریب زمین عنوان کرد.

به گفته وی با تغییر رویکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و تشکیل یگان حفاظت از سال84 تاکنون میزان پرونده‌های تخریب و تخلف 15درصد و میزان تخریب منابع طبیعی کشور 27‌درصد کاهش یافته است.

وی در رابطه با آمار کشفیات در حوزه منابع طبیعی طی 9 ماهه امسال، از دستگیری هزار و 86متخلف و مجرم خبر داد و افزود: در این مدت هزار و 324دستگاه وسیله نقلیه و همچنین 657 دستگاه تخریب منابع طبیعی توسط ماموران یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور کشف و ضبط شد.

ایروانی ادامه داد: طی 9ماهه امسال هزار و 805فقره قاچاق چوب از سوی پلیس کشف شد که میزان چوب قاچاق شده در این مدت هزار و 591متر بوده است.  ایروانی با اشاره به اینکه 7درصد از تخلفات در منابع طبیعی به قاچاق چوب اختصاص دارد، افزود: البته این آمار در سال‌های گذشته بیشتر بوده اما باتوجه به برخوردهای شدیدی که با افراد اصلی در باندهای قاچاق صورت گرفته است، هرچند قاچاق چوب در کشور به صفر نرسیده اما در حال حاضر قاچاق این کالا به‌صورت علنی در کشور وجود ندارد.

وی در رابطه با میزان حریق جنگل‌ها گفت:‌ در 6 ماهه امسال 661فقره حریق در جنگل‌ها به وقوع پیوست که این آمار در مدت مشابه سال گذشته، هزارو 136فقره بود که این میزان، کاهش 18درصدی را در این مدت نشان می‌دهد.

ایروانی اضافه کرد: همچنین در 6 ماهه سال گذشته 4 هزار و 913 هکتار از سطح جنگل‌ها دچار حریق شد که این آمار با کاهش 13درصدی در 6 ماهه امسال به 3 هزار و 418 هکتار رسید.  به گفته ایروانی بیشترین حریق‌های صورت گرفته طی 6 ماه‌ امسال مربوط به جنگل‌های حوزه زاگرس بود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با آخرین وضعیت شهدای جنگلبان نیز اظهار کرد:‌ آمار جنگلبانان شهید تا سال‌84، 11نفر است و طی 4 سال گذشته هیچ جنگلبانی کشته نشده است. شهید پیروی به‌عنوان آخرین جنگلبان کشته شده به‌عنوان شهید محسوب شد و 2‌نفر  از عاملان قتل وی نیز به مجازات رسیدند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه