سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تنوع زیستی پارک ملی دنا 179 برابر کشور است - پنج‌گونه گیاهی دنا در خطر انقراض

زیست بوم

تنوع زیستی پارک ملی دنا 179 برابر کشور است - پنج‌گونه گیاهی دنا در خطر انقراض

برگزاری مهر: معاون طبیعی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارزش تنوع زیستی پارک ملی دنا در این استان 179 برابر کشور است.به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا خدارحمی بعدازظهر سه‌شنبه به مناسبت هفته محیط زیست در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: دنا از نظر وضعیت تنوع گیاهی در جهان شهره است به طوری که در بخشی از این منطقه در هر کیلومتر مربع آن یک گونه گیاهی دیده شده است..

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Best Nike Air Max Shoes 2021 , Air Max Releases and Deals , nike air jordan v 2 grey size 15 inches

وی افزود: این در حالی است که در اروپا در هر 622 کیلومتر مربع و در کشور در هر 222 کیلومتر مربع یک گونه گیاهی مشاهده شده است. خدارحمی گفت: بیش از دو هزار و 500 گونه گیاهی در این استان وجود دارد که یک هزار و 200 گونه آن در دنا می‌روید.

وی بیان کرد: منطقه حفاظت شده دنا دارای 45 گیاه اندومیک و بومی است که تنها درخود دنا می‌روید و در هیچ نقطه دیگری در کشور و دنیا وجود ندارند.

45 گونه گیاهی بومی در دنا می‌روید

معاون طبیعی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تعداد گیاهان اندومیک دنا از 45 کشور جهان بیشتر است.

خدارحمی بااشاره به جایگاه ارزشمند دنا در جهان، بیان داشت: یکی از دلایلی که دنا به راحتی به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره کشور و پارک ملی انتخاب شد، وجود پتانسیلهای بالایی همچون گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری و مناظر و چشم اندازهای بی نظیر این منطقه بوده است.

وی افزود: منطقه حفاظت شده دنا با وسعتی معادل 93 هزار و 660هکتار دارای155 گونه جانوری پرنده، 24 گونه جانوری پستاندار، 20 گونه آبزی و 39 خزنده است.

پنج گونه گیاهی دنا در خطر انقراض

خدارحمی چهار گونه گیاهی دنا را در معرض انقراض عنوان کرد و گفت: این گیاهان شامل کتان دنایی، موسیر، گل گندم بختیاری و زرابی هستند.

وی افزود: برداشت بی‌رویه گیاه خوراکی بیلهر نیز موجب شده این گیاه نادر در خطر انقراض قرار گیرد.

این مسئول همچنین یادآور شد: دو گونه پرنده شامل جغد کوچک و بهری که یک پرنده نادر و شکاری است نیز در خطر انقراض قرار دارند.

بازگشت دال به دنا

وی یکی از دلایل انقراض دال در این استان را باورهای غلط در بین مردم این استان در خصوص این پرنده دانست و گفت: در سالیان گذشته وقتی حیوانی از بین می‌رفت مردم به لاشه آن سم می‌زدند که این موجب از بین رفتن بخش زیادی از جمعیت دالها شد.

وی اظهار داشت: همچنین جنگ ایران و عراق و استفاده رژیم بعثی از سلاح‌های شیمیایی موجب از بین رفتن بخش زیادی از جمعیت دال‌ها در کشور شد.

خدارحمی از مشاهده دال در منطقه حفاظت شده دنا خبر داد و گفت: دال مجدداً مهاجرت خود را به این منطقه آغاز کرده است.

وی یادآور شد: حدود 11درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده است.

خدارحمی اظهار داشت: در کل بیش از 270 هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی استان نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.

وی عنوان کرد: دو منطقه جدید ماغر و لار نیز به مناطق شکار ممنوع استان اضافه شده‌اند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه