سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خشكسالی76 درصد از مساحت كشور را فراگرفت

زیست بوم

خشكسالی76 درصد از مساحت كشور را فراگرفت

ایلنا: رئیس پایگاه مدیریت خشكسالی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی استان اصفهان گفت: متاسفانه وسعت و شدت خشکسالی در نقاطی از كشور به ویژه در بخش مرکزی در مقایسه با ماه گذشته فزونی یافته و حدود 76 درصد خشکسالی در گستره ایران شرایط بحرانی و خطرات جدی را به ویژه در ناحیه مرکزی هشدار می‌دهد.

"مرتضی خداقلی"، رئیس پایگاه مدیریت خشكسالی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین وضعیت فعلی خشكسالی در كشور گفت: بررسی‌های انجام گرفته در آخرین ماه از فصل بهار، و تجزیه و تحلیل نقشه‌های خشكسالی از ابتدای سال آبی 90-89 تا کنون نشان می‌دهد که ایران در شرایطی نامطلوب از لحاظ بارندگی قرار گرفته است.

او ادامه داد: پس از سپری شدن 9 ماه از سال آبی جاری کماکان شاهد غلبه خشکسالی بر بخش عظیمی از کشور هستیم، به طوری كه در حدود 76 درصد از مساحت كشور خشكسالی حاكم است و در مقایسه با ماه گذشته كاهش اندكی (در حدود 1 درصد) را نشان می‌دهد.

خداقلی از قرار گرفتن 7/13 درصد از مساحت كشور در ناحیه خشکسالی بسیار شدید خبر داد و گفت: خشكسالی بسیار شدید نیز به‌صورت دو لكه، مناطقی از كشور را فرا گرفته است، نخستین لكه از ناحیه شرقی نایین شروع می‌شود و پس از دربرگرفتن بافق، خور و رباط پشت بادام به طبس می‌رسد.

به گفته وی لكه دیگر در بخش جنوب غربی كشور در استان خوزستان و نیز به صورت یك ناحیه باریك در منطقه چابهار و جاسك دیده می‌شود.

او در مورد نواحی دچار خشکسالی شدید نیز توضیح داد: این نواحی نیز با مساحتی برابر 6/20 درصد به صورت نواری از نواحی شرقی كشور (جنوب استان خراسان رضوی و شمال استان خراسان جنوبی) با دربر گرفتن بخش‌هایی از استان سمنان به سمت مركز و سپس جنوب غرب كشور امتداد پیدا می‌كند، همچنین شاخه دیگر این کلاس خشکسالی نیز از ناحیه غرب در امتداد کرانه‌های دریای عمان و خلیج فارس به نواحی جنوبی استان سیستان و بلوچستان ختم می‌شود.

رئیس پایگاه مدیریت خشكسالی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی استان اصفهان تصریح كرد: مساحتی در حدود 6/19 از مساحت كشور نیز دچار خشکسالی متوسط است كه به صورت دو نوار که خشکسالی شدید و بسیار شدید را در بر گرفته دیده می‌شود.

او در مورد نواحی كه دچار خشكسالی متوسط شده اند نیز گفت: یکی از نوارها از سمت غرب به شمال- شمال شرقی کشیده شده و نوار دیگر از جنوبی‌ترین ناحیه شروع شده و بخش اعظم استان فارس را در برگرفته و به شرق کشور (جنوب خراسان جنوبی) می‌رسد.
او ادامه داد: خشکسالی خفیف نیز با دربر گرفتن بالاترین مساحت (1/22 درصد) چندین ناحیه از كشور را در برگرفته است. یكی از این نواحی از غرب كشور شروع شده و با گذر از خرم‌آباد، الیگودرز و استان قم به شمال كشور و به استان گیلان می‌رسد.

خداقلی منطقه دیگر را كه تحت تاثیر خشكسالی خفیف است به صورت یك نوار از استان اردبیل (اردبیل و خلخال)، به سمت استان آذربایجان شرقی (میانه، اهر و مراغه) توصیف كرد كه به سمت غرب كشور ادامه می‌یابد.
او تصریح كرد: با ادامه روند وقوع بارش‌های مناسب در قسمت‌های جنوب و جنوب شرقی کشور به مانند چند ماه گذشته سبب شده است که این نواحی همچنان وضعیت ترسالی خود را حفظ كرده و تا حدودی بر مساحت خود بیافزایند. به طوری که در مجموع در کل ایران شاهد 24 درصد ترسالی هستیم كه 5/15 درصد به ترسالی خفیف، 2/6 درصد ترسالی متوسط و 3/2 درصد ترسالی شدید اختصاص یافته است.

این كارشناس تصریح كرد: وضعیت ترسالی بیشتر در مناطق جنوب شرق (استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان) و بخش‌های محدودی از شمال غرب کشور (قسمت‌هایی از آذربایجان غربی، شرقی) دیده می‌شود.

او ادامه داد: مطالعات تغییرات بارندگی تجمعی نشان می‌دهد که در کل ایران از مهر تا آذرماه مقدار بارش به تدریج کاهش و درآذر تا اسفندماه با شیب زیادی روند بارش افزایش یافته و با وجود کاهشی که در فروردین ماه در مقدار بارندگی مشاهده می‌شود، در اردیبهشت ماه مقدار بارش روند افزایشی را نشان می-دهد و در خرداد ماه نیز این روند ادامه یافته است.

این كارشناس هوا و اقیم شناسی تصریح كرد:اگرچه بر شدت و وسعت ترسالی در گوشه شمال غربی و در ناحیه جنوب شرقی كشور نسبت به ماه گذشته (اردیبهشت ماه) افزوده شده است، ولی متاسفانه وسعت و شدت خشکسالی در دیگر نقاط ایران خصوصا در بخش مرکزی کشور در مقایسه با ماه گذشته فزونی یافته و حدود 76 درصد خشکسالی در گستره ایران شرایط بحرانی و خطرات جدی را به ویژه در ناحیه مرکزی هشدار می‌دهد.

وی در پایان هشدار داد: ادامه یافتن چنین شرایطی در ماه‌های گرم تابستان می‌تواند تاثیرات غیر قابل جبرانی را در کل ایران به جای گذارد. بنابراین توجه مسئولین امر در چنین شرایط بحرانی که بر ایران حاکم شده، در جهت جلوگیری از اثرات غیر قابل جبران خشکسالی به ویژه در بخش‌های مختلف کشاورزی لازم و مثمر ثمر است.
گزارش حسین جمشیدیان

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه