سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم 75 میلیون هکتار از اراضی کشور در حال بیابانی شدن است

زیست بوم

75 میلیون هکتار از اراضی کشور در حال بیابانی شدن است

معاون معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه بیابان های ایران به 32 میلیون هکتار رسیده است گفت: 75 میلیون هکتار اراضی نیز در حال بیابانی شدن است.به گزارش خبرنگار مهر از اراک، پرویز گشتاسبی ظهر روز سه شنبه در ادااره کل منابع طبیعی استان مرکزی در جمع خبرنگاران افزود: گرمای زمین، افزایش گاز های گلخانه ای، کاهش پوشش گیاهی، افزایش بی رویه برداشت آب از منابع زمینی و چرای بی رویه دام ها در مراتع از عوامل ایجاد بیابان است.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Air Jordan 1 Mid 554724 - nike air sweet lunar shoes sale free shipping - 271 Hemp – JmksportShops

وی افزود: ایران کشوری پیشرو در مقابله با بیان زایی می باشد که در 32 هکتار از بیابان های این فعالیت آغاز شده است که 12 میلیون هکتار در حال مطالعه و 6 میلیون و 400 هزار هکتار کانون بحران را داشته ایم.

گشتاسبی ادامه داد: ایران به عنوان کشوری پیشرودر در مقابله با بیابان زایی در رقابت با چین می باشد ودویمن کشوری بودیم که عضو کنوانسیون مقابله با بیابان زایی شدیم چرا که فرهنگ مقابله با بیابان زایی برای ما مهم است ولی در کشور عراق این مهم صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه گرمای زمین در حال افزایش است به طوری که در سال 2075 دو درجه به حرارت زمین افزوده خواهد شد اضهارداشت:  باید تمامی دستگاه ها ومردم چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی در مقابله با گرمای گره زمین و نگه داری از منابع طبیعی و بیابان زدایی همکاری لازم را داشته باشند.

معاون معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: پروژه ترسیب کربن که با همکاری سازمان ملل اجرا می شود که دو میلیون هکتار طرح بیابان زدایی با طرح ترسیب کربن که از ده سال پیش در خراسان جنوبی آغاز شده که در شهرستان محلات استان مرکزی به عنوان هفتمین شهر در کشوردر حال فعالیت می باشد.

وی اظهار داشت: احیاء منابع طبیعی حیطه کاری سازمان جنگل ها ومراتع نمی باشد بلکه همه ی بهره برداران باید در این مهم فعالیت داشته باشند.

وی بیان داشت: 410 میلیارد متر مکعب بارش سالانه در کشور می باشد که متاسفانه 280 میلیارد مترمکعب میزان بارش تبخیرمی شود.

وی هنر آبخیز داری را کاهش 100 میلیارد متر مکعب از میزان بارش دانست و گفت :کشور ما در وضعیت گرم و خشک قرار دارد که به این میزان بارش نیازمند است که باید از میزان فراوان تبخیر در کشور جلوگیری شود که این هنر آبخیزداری می باشد.

گشتاسبی افزود: نگاه به منابع طبیعی باید نگاه جهانی و منطقه ای باشد و نگاهی مربوط به این دولت و به این نسل نباشد بلکه مربوط به دولت ها و نسل های اینده نیز می باشد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: میزان فرسایش خاک در ایران دو برابرمتوسط جهانی است که این میزان در جهان 8 تن در هکتار است

وی گفت: بر اساس آماری که از 319 ایستگاه رسوب سنجی در کشور به دست آمده میزان فرسایش خاک در ایران 16 و هفت دهم تن در هکتار است.

این مقام مسئول یادآور شد:  قرار گرفتن ایران در کمربند خشک با ارتفاع و شیب بالا، پوشش گیاهی فقیر و خاک های تحول نیافته و از نظر اقلیمی و توپوگرافی علت بالا بودن فرسایش در ایران می باشد .

وی در پایان افزود: بیابان طبیعی خشن دارد وباید سعی ما براین باشد که بیابان ها توسعه پیدا نکند ولی با پتانسیل های موجود بیابان ها مراکز تفرج و توریسم باشد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه