سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم محیط زیست در 7 روز؛ تشکیل انجمن خبرنگاران تخصصی محیط زیست/ انتقاد از ساخت سمفونی کارون

زیست بوم

محیط زیست در 7 روز؛ تشکیل انجمن خبرنگاران تخصصی محیط زیست/ انتقاد از ساخت سمفونی کارون

وعده رئیس سازمان محیط زیست برای تشکیل انجمن خبرنگاران تخصصی محیط زیست، انتقاد زیست محیطی ها ازساخت سمفونی کارون، کشته شدن یک دلفین به ازای هر هزار بازدید کننده در خلیج فارس، هشدار نسبت به کاهش تنوع زیستی زاگرس و درخواست از دولت برای تشکیل وزارت محیط زیست از مهمترین اخبار این هفته حوزه محیط زیست بود.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Best Nike Air Max Shoes 2021 , Air Max Releases and Deals , nike air jordan v 2 grey size 15 inches

 به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

دولت وزارت محیط زیست تشکیل دهد

چهارشنبه این هفته در بیانیه پایانی ششمین کنفرانس روز جهانی محیط زیست از دولت خواسته شد تا با با ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن جلوگیری از برخی موازی کاری های سازمانی، نسبت به یکپارچه سازی نهادهای مربوط به مسائل زیست محیطی اقدام کرده و زمینه را برای تشکیل یک نهاد پاسخگوی زیست محیطی در مقابل مجلس شورای اسلامی فراهم کند.

یک دلفین به ازای هر هزار بازدیدکننده درخلیج فارس کشته می‌شود

در این روز معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به ازای هر هزار گردشگر بازدیدکننده از دلفین های خلیج فارس یک دلفین کشته می شود.

عبدالرضا کرباسی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم اختتامیه کارگاه آموزشی سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان با بیان این خبر اظهار داشت: معمولا دلفین ها به پره قایق های حامل گردشگران گیر کرده و دچار آسیب می شوند.

وی افزود: یکی از راهکارهای نجات دلفین ها خاموش کردن موتور قایق ها بود اما در بسیاری از موارد دلفین ها از پشت به قایق ها نزدیک می شوند.
کرباسی به رییس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داد تا با کمک های مالی این سازمان جوامع محلی به قایق های بدون پروانه نظیر جت اسکی مجهز شوند تا از بروز صدمه به دلفین ها جلوگیری شود.

انجمن خبرنگاران تخصصی محیط زیست تشکیل می‌شود

در این مراسم رئیس سازمان محیط زیست از حمایت این سازمان برای تشکیل انجمن خبرنگاران تخصصی محیط زیست خبر داد.
محمد جواد محمدی زاده گفت: خلیج فارس و پرداختن به مسئله آن از ضروریاتی است که نه سازمان محیط زیست توانسته در شان و قد و قواره خلیج فارس به آن اهتمام کند و نه راپمی در منزلت این گوهر گرانبهایی که حضرت حق در اختیار ما قرار داده به میدان آمده است .
وی افزود: باید از همه ظرفیتها برای حفاظت از آبهای خلیج فارس و ذخایر موجود در آن استفاده کرد و صرف بیان چالش ها که به آن توجه نمی شود کفایت نمی کند بلکه باید اقدام عملی برای چالش های خلیج فارس اجرا شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خلیج فارس باید در تمام حوزه های تاثیر گذار یکجا دیده شود.

پیاز شقایق ها تنها در منطقه دماوند می‌رویند / پیاز شقایق مصرف دارویی ندارد

دوشنبه هفته جاری حسین عبیری گلپایگانی فعال محیط زیست اعلام کرد: برخی از گردشگران به کندن گل از ساقه اکتفا نمی کنند بلکه پیاز گل را که بخش زادآوری این گیاه است از خاک خارج می کنند به خیالشان که باغچه حیاتشان را زینت دهند غافل از اینکه وقتی از دامن مادرش که همان دشت طبیعی است خارج شود دیگر حیات دوباره برای این آن میسر نیست.
این فعال زیست محیطی افزود: دشت شقایق ها در منطقه پلور تنها مکانی است که این گونه شقایق منحصر به فرد در آن می‌روید و اگر این منطقه با روند فعلی نابود شود وداع با دشت شقایق‌ها زود فرا می‌رسد.
به گفته وی، ‌اخیرا مشاهده شده که گروهی به صورت هدفمند پیاز گل‌های شقایق را می‌کنند تا برای مصارف دارویی از آن استفاده کنند. در صورتی که با تحقیقاتی که انجام داده ایم این شقایق‌ها هیچ مصرف داروئی ندارد.

2 میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران

 یکشنبه این هفته مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: اعتبار مورد نیاز برای ارتقای مرکز پایش آلودگی هوای تهران دو میلیارد تومان در سال 91 است.
رسول علی اشرفی پور اظهار داشت: طبق نظر استاندار تهران طرح ارتقای مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در صورت تصویب کارگروه، اعتبارات لازم جهت تقویت این مرکز تخصیص خواهد یافت.
مدیر کل محیط زیست استان تهران همچنین به برنامه تقویت مرکز مدیریت و پایش آلودگی هوای تهران اشاره کرد و افزود: نصب ایستگاههای سنجش و پایش کیفیت هوا در شهرکهای صنعتی، نصب ایستگاههای کوچک مقیاس برای مناطق ویژه مانند تونل های شهری، خرید تجهیزات شناسایی و اندازه گیری آزبست، مواد آلی فرار، سنجش آلودگی صوتی، دستگاههای اندازه گیری امواج الکترومغناطیس از اولویت های طرح ارتقای ‌مرکز پایش آلودگی استان تهران است.

اجرای پروژه بند17 طرح جامع جلوگیری از آلودگی هوا

 در این روز رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار از اجرای پروژه‌ای با عنوان اجرای بند 17 طرح جامع جلوگیری از آلودگی هوا توسط ستاد محیط زیست و توسعه پایدار خبرداد.
محمد هادی حیدرزاده گفت: در راستای اجرایی شدن بند 17 مصوبه جدید طرح جامع جلوگیری از آلودگی هوا که اشاره به‌تجهیز موتورخانه تمام ساختما‌نهای اداری و تجاری تا پایان سال 1392 به سیستم‌های هوشمند انرژی‌دارد و با توجه به مسئولیت این ستاد در این زمینه کمیته آلودگی هوا و بهینه سازی مصرف انرژی این ستاد پروژ‌ه‌ای را تحت عنوان‌اجرای بند 17 طرح جامع جلوگیری از آلودگی هوا ‌تعریف کرده است.
وی در ادامه هدف از اجرای این پروژه را مجهز کردن ساختمان‌های شهرداری تهران به سیستم کنترل هوشمند انرژی ‌دانست و گفت: در این راستا کمیته آلودگی هوا و بهینه سازی مصرف انرژی در اولین گام اقدام به شناسایی ساختمان‌های تحت مالکیت شهرداری تهران که امکان نصب این سیستم را دارند، کرده است که پس از شناسایی طی یک برنامه زمان بندی مشخص، اقدام به نصب و راه‌اندازی سیستم کنترل هوشمند انرژی اعم از سیستم کنترل هوشمند گرمایشی و سرمایشی می کند.

انتقاد یک مستندساز محیطزیستی از ساخت سمفونی کارون

 در این روز در پی انتقاد های دوستداران محیط زیست نسبت به ساخت سمفونی کارون توسط استاد انتظامی یک سازنده فیلمهای محیط زیستی عنوان کرد: هنوز باور نمی کنم که انسان هنرمندی همچون مجید انتظامی قبول کرده است که در مدح سدسازان و تخریبگران طبیعت و آواره کنندگان انسانها، سمفونی کارون را بسازد.

محمود رحمانی عضو پیوسته انجمن مستند سازان سینمای ایران گفت: هنر به دنبال طرح پرسش است و گاه نیز به ارائه پاسخ به پرسشی که خود یا دیگران مطرح کرده اند، می پردازد. سوالم از آقای انتظامی و تک تک اعضای محترم ارکستر سمفونیک تهران این است که پرسش شما از کیست؟ و به دنبال پاسخ به کدام مسأله هستید؟

به گفته رحمانی، موسیقی به ویژه در فرهنگ شرقی از طبیعت الهام می گیرد و صدای مادر طبیعت در قالب نغمه رودخانه ها، ترنم آب و هیاهو و سکوت جنگل در موسیقی حیات دوباره می یابد.

وی افزود: سمفونی کارون بعنوان یک کار هنری نمی تواند به سفارش سدسازان و تخریب کنندگان طبیعت و آواره کنندگان انسانها ساخته شود، و اگر نسبت به ساخت و اجرای چنین اثری اصرار بورزند، هرگز ماندگار نخواهد شد، چون در خدمت انسان و در مسیر کاستن از رنجهای انسان نیست.

کاهش شدید تنوع زیستی زاگرس/ 12 درصد درختان کاملاً خشک شده‌اند

در اولین روز از هفته جاری یک استاد دانشگاه گفت: ترکیب گونه‌ها و تنوع زیستی در جنگلهای زاگرس روز به روز در حال کاهش است و گونه‌های بومی جای خود را را به گونه های غیر بومی داده‌اند.
جواد میرزایی افزود: نقش جنگلهای زاگرس در حفاظت از خاک و آب، افزایش آبهای زیر زمینی، حفظ حیات وحش، تعدیل دمای منطقه، ترسیب کربن، تولید علوفه، محصولات فرعی و گیاهان دارویی بسیار پراهمیت است.
به گفته وی، در چند سال اخیر به ویژه در سه سال گذشته بخش عظیمی از درختان ارزشمند زاگرس خشک شده اند به طوریکه به عنوان مثال در منطقه ایلام طی سالهای 88 و 89 بر اساس یک تحقیق 12 درصد درختان کاملاً خشک شده اند.

23 استان کشور در معرض گرد و غبار/ اعلام آمادگی برای کمک به عراق

 جمعه هفته گذشته قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه درحال حاضر 23 استان کشور تحت تاثیر پدیده گرد و غبار هستند گفت: چهار استان در معرض بیشترین تاثیر از گرد و غبار با منشا داخلی هستند و بقیه استانها از کانونهای خارجی تاثیر می‌گیرند.
علی محمد شاعری افزود: طرح مقابله با پدیده گرد و غبار در عراق توسط محققان و کارشناسان ایرانی تهیه و تحویل مسئولان این کشور شده است. بر این اساس مقرر شده است در مدت پنج سال، یک میلیارد و 200 میلیون دلار و برای مدت 10 سال، دو میلیارد و 400 میلیون دلار برای بیابان زدایی در این کشور هزینه شود.
به گفته وی، دو میلیون هکتار کانون بحران گرد و غبار در کشور عراق وجود دارد که اگر سالانه 200 هزار هکتار از این مساحت مهار شود ، بدون شک تا حد بسیار زیادی این معضل حل خواهد شد.
شاعری اظهارداشت: استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان ، یزد و کرمان از استانهایی هستند که در معرض بیشترین تاثیر از گرد و غبار با منشا داخلی هستند و بقیه استانها از کانون های خارجی همچون کشور عراق تاثیر می گیرند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه