سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم رودخانه خرم آباد بستر پسماندهای خانگی

زیست بوم

رودخانه خرم آباد بستر پسماندهای خانگی

 مدیرکل محیط زیست استان لرستان با انتقاد از وضعیت دفع پسماندها در این استان و به ویژه شهر خرم آباد گفت: رودخانه مرکز شهر خرم آباد به محلی برای ریختن پسماندهای خانگی و زباله ها تبدیل شده است.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | 30 Winter Outfit Ideas to Kill It in 2020 - Best Outfits of Ignited Woman 2019

 

خبرگزاری مهر: مدیرکل محیط زیست استان لرستان با انتقاد از وضعیت دفع پسماندها در این استان و به ویژه شهر خرم آباد گفت: رودخانه مرکز شهر خرم آباد به محلی برای ریختن پسماندهای خانگی و زباله ها تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین بازگیر ظهر سه شنبه در کارگاه آموزشی ضابطین مدیریت پسماند قوه قضائیه در سخنانی با بیان اینکه زباله ها بخشی از سرمایه های جامعه هستند که در تصور قابل استفاده نمی باشند، اظهار داشت: پسماندهای سرمایه هایی هستند که اگر به عنوان یک منبع درآمد به آنها نگاه کنیم استفاده های زیادی می توان از آنها کرد.

وی تصریح کرد: پسماندهای سرمایه هایی هستند که از دست می روند و از طرف دیگر سرمایه های دیگری را نیز از بین می برند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان افزود: با اضافه شدن پسماندهای به رودخانه ها شاهد یک اکوسیستم مرده خواهیم بود و یک منظره ناهنجار ایجاد خواهد شد.

 

بازی کودکان در رودخانه آلوده خرم آباد
بازگیر به معضل نخاله های ساختمانی در لرستان و به ویژه مبادی ورودی و خروجی شهر خرم آباد اشاره و تصریح کرد: ما از جاده هایی وارد شهر می شویم که دیواری از نخاله های ساختمانی منظره های شهر را در پشت خود پنهان کرده اند.

وی همچنین با اشاره به وضعیت اسفناک رودخانه خرم آباد گفت: فضولات دامی، زباله های کارگاهی و پسماندهای خانگی موجب آلودگی این رودخانه شده است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: انواع آلودگیهای مختلف رودخانه خرم آباد را به عنوان یکی از جاذبه های مهم استان محاصره کره است.

بنابر این گزارش در تاریخ رویایی لرستان همیشه سخن از رودخانه ای است که سالها نقل داستانهای گذشتگان بوده و تاریخ مردم خرم آباد در کنار این ساحل رودخانه ای شکل گرفته و امروز این رودخانه یکی از آلوده ترین رودخانه های ایران است که باید ساماندهی شود.

رودخانه خرم آباد که در زبان محلی به آن "گلال" می گویند از ارتفاعات شمالی شهر و از دامنه های سفید کوه و کوه کمر سیاه سرچشمه گرفته است.

این رود دارای چندین سر شاخه است که طولانی ترین سر شاخه آن از دامنه غربی کوه ریمله سرچشمه می گیرد و این رودخانه با طول ۱۱۰ کیلومتر از میان دره خرم آباد با جهتی شمالی - جنوبی می گذرد و شهر را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کند.

 

رودخانه "خرم رود" پس از عبور از روستاهای شمالی خرم آباد که از آن برای کشاورزی استفاده می شود وارد شهر شده و با آلاینده های بسیاری از جمله فاضلابهای صنعتی و خانگی و سموم و کودهای کشاورزی آلوده می شود.

رودخانه خرم آباد سالهاست که از آلودگی های بسیاری رنج می برد که می توان به آلودگی ناشی از فاضلاب، پسابهای صنعتی و کشاورزی اشاره کرد اما آنچه دردناک تر از هر چیزی به نظر می رسد بی مهری مردم خرم آباد در حق این رودخانه بزرگ است که با ریختن زباله و فاضلابهای خانگی ابراز می شود.

در حال حاضر آلودگی رودخانه خرم آباد به علت ریختن زباله و نخاله های ساختمانی بیشتر شده و بدین ترتیب شرایط برای انتقال بیماری های خطرناک نیز در شهر فراهم شده است.

این در حالیست که کودکان خرم آبادی در برخی مناطق شهر از آب آلوده این رودخانه برای بازی کردن استفاده می کنند که این امر زنگ خطر را در این زمینه به صدا درآورده است.

رودخانه گلال یا خرم رود در وسط شهر خرم‌آباد در حال حاضر به جای آنکه منشا زیبایی و پاکی باشد به دلایل مختلف وضعیت نامناسب و کاملا غیربهداشتی به خود گرفته و سلامت افراد منطقه را تهدید می‌کند.

به زودی خبرگزاری مهر در گزارشی به تبعات ناشی از مشکلات بهداشتی رودخانه خرم آباد برای مردم شهر خواهد پرداخت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه