سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم گرشاسبي مطرح كرد: تعدد و پيچيدگي مشكلات منابع طبيعي/ از ريزگردها تا خشكيدگي جنگل‌هاي زاگرس

زیست بوم

گرشاسبي مطرح كرد: تعدد و پيچيدگي مشكلات منابع طبيعي/ از ريزگردها تا خشكيدگي جنگل‌هاي زاگرس

خبرگزاري مهر: معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: طي سال‌هاي اخير، مشكلات منابع طبيعي كشور متعدد و پيچيده شده است تا جايي كه بسياري از اين مشكلات، مرگ حيات اكوسيستم را رقم زده است.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Basketball - Sports shoes , DialadogwashShops - Jordan max Aura 2 CK6636 041 Black/White/University Blue - nike sb dunk high premium stars shoes 2016 - Footwear NIKE - Humanity's shoes

به گزارش خبرنگار مهر، پرويز گرشاسبي، ظهر پنج‌شنبه در دومين روز از همايش ملي آبخيزداري ايران در دانشگاه يزد اظهار داشت: مشكلات منابع طبيعي اكنون به چند موضوع مختصر نشده بلكه مشكلات اين حوزه از ريزگردها، فرسايش خاك، سيل و خشكسالي تا خشكيدگي درياچه‌ها اروميه، خشكيدگي جنگل‌هاي زاگرس و بيماري‌هاي جنگل‌ها در سراسر كشور را در بر مي‌گيرد.

وي افزود: بسياري از اين مشكلات مرگ حيات اكوسيستم را در كشور رقم مي زند و در چنين شرايطي ديگر توجه صرف دانش‌ پ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژوهان و محققان به فرسايش خاك و رسوب كافي نيست.

معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور خاطرنشان كرد: دانشجويان در موضوعات فني و عملياتي به بخش اجرا كمك كنند و اين موضوع را كه آيا مي شود در قالب اجراي عمليات آبخيزداري، احياي منابع طبيعي و توسعه پوشش گياهي از شدت تبخير آب جلوگيري كرد، مورد بررسي قرار دهند.

گرشاسبي در بخش ديگري از سخنان خود از تاكيد و اهتمام دولت براي حفظ منابع آبي در كشور خبر داد.

وي خاطرنشان كرد: مديريت جامع حوزه ‌هاي آبخيز به برنامه ‌هاي سيال و ديناميك نيازمند است و رويكرد دولت جديد نجات درياچه اروميه و تاكيد بر حفظ منابع آبي است.

گرشاسبي افزود: طرح سطوح آبگير باران و روش ‌هاي جم ع‌آوري آب و كاهش تبخير از جمله مواردي است كه در بحث قانونگذاري كشور و مجلس شوراي اسلامي مورد توجه قرار دارد.

وي، ديگر نگاه حاكم در بحث مديريت جامع حوزه‌هاي آبخيز را توجه به اقتصاد در اين حوزه دانست و افزود: ديگر نمي‌توان از منابع دولتي حوزه‌هاي آبخيز را احيا كرد.

معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها همچنين تشكيل صندوق حمايت از منابع طبيعي و محيط زيست را لازمه حمايت از طرح‌هاي منابع طبيعي از جمله آبخيزداري خواند و بيان داشت: در كشورهايي نظير چين و نپال، به خوبي از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي بيابان‌ها و مراتع در زمينه‌هاي اكوتوريسم و توليد ترسيب كربن استفاده شده و اين ظرفيت‌ها اقتصادي شده است.

گرشاسبي با بيان اينكه بايد به سمتي حركت كنيم تا از بيابان‌ها و مراتع كشور، پول استخراج كنيم، بار ديگر دست ياري به سمت دانشجويان، محققان و اساتيد منابع طبيعي دراز كرد و از آنان خواست: براي برون رفت از وضعيت موجود، طرح‌هاي تحقيقاتي خود را در راستاي بهبود وضعيت منابع طبيعي سوق دهند تا در برنامه ريزي‌هاي ديناميك مورد توجه قرار گيرد.

در اين همايش دو روزه، 300 نفر از كارشناسان، محققان و دانشجويان علوم مهندسي و آبخيزداري به بحث و تبادل نظر در مورد آبخيزداري در مناطق خشك پرداختند.

در اين همايش دو روزه، 48 مقاله به صورت شفاهي و 15 مقاله به صورت پوستر ارائه شده است.

بررسي دورنماي آبخيزداري كشور در طرح كلان آبخيزداري، اخلاق كاربردي، زمينه سازي مديريت جامع، پروژه بين‌المللي مناريد و ... از محورهاي مقالات ارائه شده در اين همايش است.

در اين همايش همچنين كارگاه‌هاي آموزشي با موضوع‌ خشكسالي و تغيير اقليم نيز برگزار شد.

برگزاري نمايشگاه تخصصي كتاب در حوزه علوم و مهندسي آبخيرداري، برگزاري تور يزدگردي و بازديد از موزه آب، از ديگر برنامه‌ هاي اين همايش بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه