سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آتش تخریب در دامان بهشت طبیعت‌گردی ایران

زیست بوم

آتش تخریب در دامان بهشت طبیعت‌گردی ایران

روستای سوباتان با دشت‌های بسیار سرسبز و کوهپایه‌های زیبایش بهشت طبیعت‌گردی ایران است ولی بهمن جلیلی، معلم بازنشسته‌ای که در حال راه‌اندازی انجمن دوستداران طبیعت سوباتان است، از معضل جدید این منطقه جغرافیایی بسیار زیبای ایران خبر داده و گفته است که به‌دلیل اجرا نشدن طرح هادی و مشخص‌نبودن نقاط مسکونی و مزروعی، هر سال شاهد تجاوز بعضی افراد سودجو و فرصت‌طلب به منابع ملی و طبیعی و تخریب محیط‌زیست این منطقه هستیم.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Nike SB

براساس آنچه جلیلی به آن اشاره کرده، سوباتان به‌دلیل برخورداری از دشت‌های بسیار سرسبز و وسیع، متمایز از دیگر بخش‌های ییلاقی ایران است. جلیلی که اکنون در حال تلاش برای راه‌اندازی انجمن دوستداران طبیعت سوباتان است در گفت‌وگویی که دیروز بر خروجی ایسنا قرار گرفت از تلاش‌ها برای تخریب طبیعت زیبای این منطقه توسط سودجویان خبر داده است. سوباتان اگرچه بهشت طبیعت‌گردی ایران خوانده می‌شود ولی نه‌تنها در فهرست روستاهای هدف گردشگری کشور قرار ندارد بلکه از زیرساخت‌های اولیه همچون آب و برق نیز برخوردار نیست. در تازه‌ترین خبرها از این نقطه از کشور مشخص شده است که افراد سودجو به جان چمنزارهای سرسبز و وسیع این منطقه افتاده‌اند و با شخم‌زدن چمنزارها زیبایی طبیعی این نقطه را از بین می‌برند.


عکس از: سهیلا علیپور - محمد جهان آبادی

 

روستای ییلاقی سوباتان از توابع شهرستان تالش استان گیلان البته چند سال است که گردشگران داخلی را که به‌صورت انفرادی به این روستا سفر می‌کنند یا گروه‌های توریستی که با تورهای طبیعت‌گردی به این نقطه سفر می‌کنند پذیرا شده است. این گزارش بیانگر آن است که هجوم بی‌ضابطه گردشگران و بی‌مسئولیتی برخی از آنها در قبال حفظ محیط‌زیست و سفر مسئولانه به طبیعت از زمان شناسانده‌شدن این نقطه بکر از ایران مشکلاتی برای بهشت طبیعت‌گردی ایران ایجاد کرده است و بسیاری از دوستداران و فعالان طبیعت‌گردی را نسبت به آینده زیست‌محیطی این منطقه نگران کرده تا جایی که آنها را وادار کرده است زنگ خطر را برای این نقطه زیبا در طبیعت ایران به‌صدا درآورند.

روستای سوباتان که با این حجم از هجوم غیرمسئولانه گردشگران که سفرهای انفرادی به این نقطه را به سفر با تورهای طبیعت‌گردی ترجیح داده‌اند مواجه شده است، نه‌تنها از آب لوله‌کشی شده، برق، گاز، جاده، سیستم پوشش مخابراتی و سیستم دفع فاضلاب و زباله برخوردار نیست بلکه حتی از داشتن خانه بهداشت نیز محروم است تا درصورتی که گردشگران با حادثه مواجه شدند بتوان درمان‌های اولیه را به آنها ارائه کرد.

براساس این گزارش، هرسال در سه‌روز از ‌ماه خرداد هجوم نزدیک به سه هزار گردشگر به این روستای بکر ایران چنان اتفاقی در این روستا ایجاد می‌کند که از آن با عنوان سونامی گردشگری سوباتان توأم با یک فاجعه زیست‌محیطی برای این نقطه از هدف سفرهای غیرمسئولانه نام می‌برند.اکنون براساس آنچه بهمن جلیلی، معلم بازنشسته‌ای که در تلاش برای ایجاد انجمن دوستداران طبیعت سوباتان است اعلام کرده، عده‌ای سودجو، بخش‌هایی از اراضی این روستا را که مورد استفاده گردشگران است، شخم زده‌اند و نگرانی‌ها درباره تسریع در روند تخریب بهشت کوچک گردشگری در ایران را شدت بخشیده‌اند.

به گفته جلیلی، چمنزارهای زیبای این منطقه هر روز کوچک‌تر می‌شوند تا جایی که این خطر احساس می‌شود که در آینده از سوباتان هیچ دشت و فضای آزادی باقی نماند و مناطق بکر طبیعی و بسیار زیبای آن در ویلاسازی‌ها و خانه‌سازی‌‌ها محصور شود.


منبع: همشهری آنلاین

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه