سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم لاله‌های واژگون خراسان شمالی در معرض انقراض

زیست بوم

لاله‌های واژگون خراسان شمالی در معرض انقراض

مسئول اداره بهره‌برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: لاله‌های واژگون موجود در این استان در خطر انقراض قرار دارند.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | nike sb prod high tower price

حسن نصرتی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان شمالی با بیان اینکه لاله واژگون در این استان جزء گونه‌های خیلی کمیاب به شمار می‌رود، افزود: چیدن لاله واژگون توسط بهره‌برداران و تبدیل رویشگاه‌های این گونه به کشتزارهای گندم و جو از جمله عوامل تهدید این گیاه است.


وی با اشاره به اینکه در سیاست‌های بهره‌برداری سال جاری، لاله واژگون خراسان شمالی جزء گیاهان ممنوع‌ البرداشت معرفی شده است، تصریح کرد: البته حفاظت از این گیاه نیاز به تخصیص اعتبارات ریالی دارد که طی سال‌های گذشته اعتبار خاصی برای حفاظتی این گیاه اختصاص نیافته بود.


به گفته نصرتی، لاله واژگون علاوه بر ارزش تفرجگاهی و ایجاد چشم‌انداز قابل توجه، برای حفظ پوشش گیاهی و تامین علوفه خوراک دام نقش داشته و دارای ارزش دارویی نیز است.


وی با ذکر اینکه محل رویش این گیاه طی دو سه سال گذشته مختص استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های غربی و جنوبی کشور تلقی می‌شده است، ادامه داد: این در حالیست که مناطقی از خراسان شمالی از قبیل کوه‌های خمبی و سرای در شهرستان گرمه، قسمت‌های غربی کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی در مانه و سملقان، کوه بهار و سالوک در جاجرم، قسمت‌هایی از کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکل قز در نوار مرزی راز و جرگلان محل رویشگاه این گل است.


این مسئول در خصوص گل‌های لاله واژگون روئیده شده در استان‌های غربی و جنوبی کشور با منطقه خراسان شمالی اظهار کرد: گل‌های روئیده شده در خراسان شمالی به رنگ صورتی مایل به زرد هستند این در حالیست که گل‌های رویده شده در استان‌های جنوبی و غربی به رنگ قرمز و زرد خالص هستند.


وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 60 گونه لاله واژگون در ایران شناخته شده است، توضیح داد: با انتقال پیاز آن در فصول مناسب از دیگر استان‌ها می‌توان نسبت به غنای پوشش این گونه گیاهی و ایجاد تنوع رنگ و همچنین ایجاد تفرجگاه‌ها و چشم‌اندازهای مختلف اقدام کرد.


این مسئول تصریح کرد: پیاز خشک و خرد شده این گیاه بصورت جوشانده برای رفع دلپیچه، ناراحتی همراه با گریه کودکان، بی‌خوابی نوزادان و دفع مرض استسقاء (تشنگی) موثر است.


نصرتی توضیح داد: رویشگاه این گیاه ارزشمند در ارتفاع بالاتر از 1500متر از سطح دریا و به طور اختصاصی در فلات ایران و کشورهای شرق ایران نظیر افغانستان است و بطور طبیعی می‌روید در حالیکه کشور هلند به کشور لاله خیز معروف است.


وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در سال 1576 میلادی این گیاه توسط جهانگردان اروپایی از کشور ایران به قسطنطنیه و از آن جا به اتریش برده و در باغ‌های افراد ثروتمند پرورش داده شد و سپس به سایر نقاط دنیا انتقال یافت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه