سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مرگ تدریجی هزاران قطعه ماهی در آبهای گلستان!

زیست بوم

مرگ تدریجی هزاران قطعه ماهی در آبهای گلستان!

برگرفته از خبرگزاری مهر

مرگ تدریجی و دسته جمعی هزاران قطعه انواع ماهیان از جمله ماهیان بومی آبهای حوزه خزر در غرب گلستان، موجی از نگرانی را بین صیادان و اهالی منطقه ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، گلستان دارای 100 کیلومتر نوار ساحلی است و صید ماهیان استخوانی درآبهای این حوزه در جریان است.

به گفته برخی اهالی غرب گلستان از جمله شهرهای بندرگز و بندرترکمن، از چند روز گذشته، در حوزه های آبی منطقه، شاهد، مرگ و روی آب آمدن برخی گونه های ماهی از جمله کفال هستیم.
 
به گفته این اهالی، این ماهیان تاحدی به ساحل و کناره های رودخانه نزدیک شدند که حتی کودکان نیز می توانند آنها را با دست و بدون استفاده از ابزار صیادی صید کنند.
 
جعفر نظری یکی از اهالی منطقه در این زمینه می گوید: تاکنون سابقه نداشت که ماهی کفال به سواحل و حاشیه رودخانه نزدیک شود و با دست بتوان براحتی آن را صید کرد.
 
وی افزود: در چند روز اخیر شاهد مرگ انواع ماهی از جمله کفال در حاشیه برخی سواحل منطقه هستیم که سبب نگرانی مردم شده است.
 
برخی از اهالی نیز معتقدند، گوشت این ماهیان لمس بوده و ناشی از وجود بیماری است و گرنه امکان ندارد براحتی بتوان این ماهیان را صید کرد.
 


موضوع در دست بررسی است
 
در عین حال کارشناسان محیط زیست نیز تاکید کرده اند: مردم از مصرف این نوع ماهیان که براحتی و بوسیله دست صید می شود خودداری کنند تا بررسی های کارشناسی به عمل آید.
 
به تاکید این کارشناسان، نمونه هایی از این ماهیان برای بررسی های کارشناسی به شیلات و محیط زیست ارسال شده است.
 
ورود سالانه پنج میلیون تن مواد آلاینده از استانهای شمالی ایران به دریای خزر، زنگ خطر ناشی از مرگ تدریجی ذخایر این دریا را به صدا درآورده و تداوم روند آلودگی، این دریا را به زباله دانی در آینده تبدیل می کند.
 
روند آلودگیهای آبهای حوزه خزر درحالیست که دریای خزر به عنوان بزرگترین منبع ماهیان خاویاری دنیا، 90 درصد خاویار جهان را تامین می کند ولی استحصال خاویار در سال گذشته در آن کمتر از10 تن بود در حالیکه دهه 60 میزان استحصال خاویار در کشور بیشتر از 200 تن در سال بوده است.
 
پنج گونه ماهی خاویار شامل  تاس ماهی ایرانی یا "قره برون"، تاس ماهی روسی یا "چالباش"، فیل ماهی یا "بلوگا"، اوزون برون یا "سوروگا" و"شیپ" یا تاس ماهی شکم برهنه در دریای خزر زیست می کنند.
 
114 گونه، 63 زیرگونه و 14 نژاد از کمیاب ترین ماهیان جهان در دریای خزر زیست و زادآوری می کنند که پنج گونه مهم ماهیان خاویاری نظیر فیل ‌ماهی" یا "بلوگا، " قره ‌برون" یا " تاسماهی چالباش" ، چالباش یا " تاسماهی روس "، دراکول یا " ازون ‌برون" در آبهای دریای خزر از جمله سواحل استان گلستان از اهمیت و شهرت جهانی برخوردار است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه