سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کوه شاه به زانو درآمد - ادامه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی کرمانیها برای نجات طبیعت

زیست بوم

کوه شاه به زانو درآمد - ادامه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی کرمانیها برای نجات طبیعت

خبرگزاری مهر: فعالیتهای گسترده معدنی در کوه شاه که یکی از مهمترین مراکز بکر طبیعی کرمان محسوب می شد همچنان ادامه دارد و بخش قابل توجهی از دومین قله مرتفع کرمان تخریب شده است این درحالیست که با وجود بی توجهی مسئولان اما مردم با انجام فعالیتهای فرهنگی خواستار توقف این تخریبها هستند.

shock drop air force 1 full uv reactive | nike sb dunk high premium red velvet dress shoes - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

به گزارش خبرنگار مهر، گوشه گوشه کرمان زخمهای گسترده ای بر طبیعت استان به بهانه فعالیتهای معدنی و صنعتی نمایان است، به دلیل وجود معادن گسترده در این استان و با توجه به دیدگاههای توسعه ای و اقتصادی انجام متعارف این فعالیتهای صنعتی و معدنی قابل توجیه است اما استان کرمان که بخش قابل توجهی از پهنه خود را گرفتار بیابان و خشکسالی می بیند در شرایط نا مناسبی از نظر اقلیمی قرار گرفته است.

حفظ عرصه های طبیعی این استان برای ایجاد تعادل بسیار قابل توجه است اما از سوی دیگر تشدید و ادامه فعالیتهای معدنی در مناطق مختلف استان کرمان این تعادل را به نفع صنعت تغییر داده است.

این درحالی است که مسئولان محیط زیست در این خصوص سکوت کرده اند و مدیرکل منابع طبیعی نیز از صدور مجوز اکتشاف توسط این اداره کل خبر داده است.

نکته جالب توجه اینکه مسئولان زی ربط گفته اند هر چند که می دانند فعالیت این معدن موجب خدشه به محیط زیست می شود اما به دلیل توجیهات اقتصادی فعالیت معدن بلا مانع است.

تخریب کوه شاه ادامه دارد

اما طبق گزارش خبرنگار اعزامی مهر به منطقه کوه شاه بخش قابل توجهی از منطقه کوه شاه به دلیل احداث جاده و همچنین فعالیتهای معدنی تخریب شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

جاده ای از دامنه تا نزدیکی قله کشیده شده است و حضور در این منطقه به عنوان منطقه معدنی غیر مجاز اعلام شده است.

مهاجرت حیوانات بومی از منطقه

احداث این جاده موجب تخریب تعدادی از آبراهها، چشمه ها و مراتع شده است همچنین به گفته ساکنان محلی منطقه بخش قابل توجهی از وحوش از جمله کل و قوچ این منطقه از کوه شاه مهاجرت کرده اند.

همچنین مردم روستاهای اطراف به دلیل قطع شدن منابع آبی روستاها دچار دردسرهای متعدد شده اند.

به گفته مردم محلی یکی از آبشارهای زیبای کوه شاه نیز بر اثر این فعالیتهای معدنی تخریب شده است.

اخلال در تامین آب روستاهای پائین دست

یکی از ساکنان روستاهای پائین دست کوه شاه در گفتگو با مهر اظهارداشت: آب مورد نیاز تعداد قابل توجهی از روستاها از کوه شاه تامین می شد اما پس از فعالیتهای معدنی آب به کلی خشکیده است.

زهرا محمدی افزود: دامها و باغهای ما به دلیل بی آبی در آستانه خسارت جدی قرار دارند اما تاکنون اقدامی برای حل مشکل روستاها نشده است.

محمدی افزود: کوه شاه از ارتفاعات برفگیر منطقه است و طبیعا مهمترین مرکز تامین آب منطقه است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر جاده منتهی به معدن که یک جاده روستایی است این روزها به مسیر رفت و آمد کامیونها و ماشینهای سنگین تبدیل شده است.

زندگی روستائیان دگرگون شده است

علی احمدی از دیگر ساکنان این روستا هم به خبرنگار مهر گفت: روزگاری به ندرت یک خودرو از این روستاها تردد می کرد اما اکنون با فعالیتهای گسترده صورت گرفته آرامش از روستاهای اطراف گرفته شده است.

وی تصریح کرد: ادامه این روند موجب نگرانی روستائیان شده است آب روستاها دچار مشکل شده و مسئولان می گویند به شرکت معدنکار می گویند که برای روستاها امکانات استحصال آب فراهم کند اما حرف ما این است که امروز باغها و دامهای ما بی آب مانده اند.

وی در ادامه افزود: زمانی اینجا مملو از کوهنورد بود اما اکنون از ترس ریزش کوه و انفجارهای صورت گرفته کسی برای کوهنوردی به کوه شاه نمی آید.

گردهمایی دوستداران طبیعت در کوه شاه/ تخریب را متوقف کنید

با این وجود عده ای دوستداران طبیعت طی روزهای گذشته در منطقه کوه شاه حضور یافتند.

مدیرعامل گروه دوستداران طبیعت شهرستان رفسنجان در ان خصوص به خبرنگار مهر گفت: کوه شاه دومین قله مرتفع استان کرمان است و از مهمترین مراکز کوهنوردی استان کرمان محسوب می شد.

فرزاد مهدوی افزود: اقدام ما تنها یک هدف داشت و آن نیز جلوگیری فوری از فعالیتهای معدنی و جاده سازی در کوه شاه است.

وی ادامه داد: دوستداران طبیعت که تخریب کوه شاه را نمادی از برخورد با طبیعت بکر می دانند گردهمایی به عنوان گردهمایی دوستداران طبیعت در روستای تلخه چار برگزار کردند که امیدواریم در راستای جلوگیری از ادامه تخریبها موثر باشد.

تشکیل هسته مردمی نجات کوه شاه

وی از تشکیل هسته مردمی نجات کوه شاه در روستای تلخه چار خبر داد و گفت: همه ما به دنبال جلوگیری از روند تخریب هستیم و امیدواریم مسئولان نیز به این مهم توجه کنند.

محمد جهانشاهی، فعال محیط زیست استان کرمان نیز در گفتگو با مهر از برگزاری نمایشگاه مردمی در خیابان شریعتی کرمان خبر داد.

برگزاری نمایشگاه خیابانی توسط هنرمندان دوستدار طبیعت

وی افزود: گروهی از هنرمندان از جمله نقاشان، عکاسها، کاریکاتوریستها و هر هنرمندی که اثری داشت در این نمایشگاه خیابانی که با همت هنرمندان تشکیل شده بود به نمایش گذاشت.

جهانشاهی گفت: جامعه نسبت به حفظ محیط زیست حساس است و ما انتظار داریم مسئولان نیز این حساسیت را درک کنند.

وی ادامه داد: باید نگهداری از محیط زیست به عنوان یک سرمایه غنی در دستور کار قرار گیرد و برای انجام فعالیتهای اقتصادی محیط زیست را از بین نبریم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه