سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم قطع درختان در حواشی کرخه

زیست بوم

قطع درختان در حواشی کرخه

گزارش ها حاکی از قطع درختان در نزدیکی بیشه های روستای شهرک پیروزی (دچه) است. یکی از اهالی این روستا می گوید که تعدادی وانت وارد جنگل شدند و پس از چند ساعت با تنه های درخت از بیشه خارج شدند.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Nike, adidas, Converse & More

درختان قسمتی از جنگل های کرخه و بیشه های اطراف پل حمید آباد دزفول توسط افراد ناشناس قطع شدند و تاکنون هیچ برخوردری در این خصوص با این افراد صورت نگرفته است.

به گزارش مهر، بر اساس گزارش شاهدان عینی در جاده عین منتهی به رودخانه کرخه، تعداد زیادی درخت قطع و بسیاری نیز به آتش کشیده شده اند.

همچنین گزارش ها حاکی از قطع درختان در نزدیکی بیشه های روستای شهرک پیروزی (دچه) است. یکی از اهالی این روستا می گوید که تعدادی وانت وارد جنگل شدند و پس از چند ساعت با تنه های درخت از بیشه خارج شدند.

 

بر اساس مصوبه کمیسیون ماده 14، افرادی که درختان را به عمد یا غیرعمد قطع یا موجبات خشک شدن آنها را فراهم کنند به شش ماه تا دوسال حبس و یا به جزای نقدی محکوم می‌شوند.

بی اطلاعی محیط زیست

رئیس اداره محیط زیست شوش ضمن ابراز بی اطلاعی از موضوع در گفت‌وگو با مهر گفت: تا این لحظه چنین گزارشی به دست ما نرسیده است.

فیروز حاجی کلی افزود: البته تعدادی افراد کنده های خشک موجود در کرخه را حمل می کنند.

حاجی کلی با اشاره به آتش سوزی قسمتی از کرخه در سال گذشته گفت: پس از آتش سوزی پارسال، کنده های درختان زیادی هنوز بر جای مانده اند که به سادگی احتمال آتش سوزی دارند.

 

به گفته وی، به همین دلیل برخی اقدام به جمع آوری بقایای این درختان سوخته می کنند زیرا بقایای پوسیده بسیار خطرناک و با کوچکترین حرارتی احتمال آتش گرفتن دارند و به زمین های زراعتی اطراف آسیب می رسانند.

وی گفت: اگر موردی مبنی بر قطع درختان به صورت غیر مجاز باشد، دهیاران آن منطقه به ما اطلاع می دهند.

حاجی کلی گفت: این افراد با هماهنگی و اجازه از شورای روستاهای اطراف کرخه اقدام به این کار می کنند.

رئیس اداره محیط زیست شوش یادآور شد: البته درختان آکالیپتوس جزء گونه های جنگل به حساب نمی آیند و احتمال اینکه این نوع درختان قطع شوند وجود دارد.

 

حاجی کلی با اشاره به قطع درختان اطراف پل حمید آباد گفت: آن محوطه جزو اراضی ملی و زیر نظر منابع طبیعی شهرستان دزفول هستند.

اراضی بیشه های اطراف رودخانه دز، کرخه و همچنین شاوور دارای پوشش گیاهی متنوعی هستند. این پوشش گیاهی باعث شده که دمای آن منطقه نسبت به جنوب استان خنک تر و پاکیزه تر باشد.

یکی از اهالی روستاهای اطراف کرخه می گوید: گیاه و درخت برای هر کشور و مجموعه بشری مایه برکت و آبادانی است.

وی با اشاره به سفارش اسلام به کاشت و نگهداری درختان و همچنین جلوگیری از قطع آن، خاطرنشان کرد: گلایه ای که از مسئولان مرتبط با موضوع درخت و درختکاری وجود دارد، این است که گاهی صدها درخت در جاهایی که نباید قطع بشوند، قطع می شوند.

این فعال کشاورزی افزود: از بین رفتن پوشش گیاهی توسط برخی افراد سودجو که سبزی این مناطق را به سیمان و ساختمان تبدیل می کنند باعث آسیب زدن به محیط زیست می شوند.

رودخانه کرخه پس از رودخانه‌های کارون و دز سومین رودخانه بزرگ ایران از نقطه نظر آبدهی محسوب می‌شود. رودخانه کرخه از شمال به سوی جنوب جریان دارد و پس از گذر از کنار آثار شوش باستان به سوی غرب تغییر مسیر می‌دهد. در 40 کیلومتری شمال اهواز مسیر آن دوباره تغییر کرده و وارد عراق می شود.

کرخه در عراق به رودخانه‌ای که از پیوستن دجله و فرات پدید آمده می‌پیوندد. بزرگترین سد ایران روی رود کرخه ساخته شده و سد کرخه نام دارد. نام کرخه نامی بسیار باستانی است و نام منطقه و حکومتی کهن در جنوب خوزستان بوده‌است.

سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است. این سد بر رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده است.

سرشاخه‌های اصلی تشکیل دهنده رودخانه کرخه، رودخانه‌های سیمره، کشکان، قره سو، گاماسیاب و چرداول هستند.

گوزن زرد ایرانی یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های گوزن در سرتاسر جهان است. به جرات می‌توان گفت که این گونه را می‌توان تنها در منطقه حفاظت شده کرخه در استان خوزستان یافت. دو نوار باریک حاشیه دز و کرخه باقیمانده جنگلهای 400 هزار ساله بین النهرین هستند. جنگلهای نمونه حمیدآباد در اطراف دزفول از جمله این جنگل‌ها هستند که گونه گوزن زرد ایرانی را در خود جای دادند.

این منطقه از قدیم الایام زیستگاه گوزن زرد بوده که زیر نظر اداره محیط زیست دزفول و شوش قرار دارد. در منطقه حفاظت شده کرخه گونه‌هایی از گوزنهای زرد وجود دارند که به دلیل تکثیر در دهه 40 به آلمان فرستاده شدند و با گونه اروپایی اختلاط پیدا کردند و هم اکنون این گونه‌ها با اختلاطی جزیی در زیرگونه در منطقه کرخه محافظت می‌شوند ولی گوزن زرد ایرانی نوع منحصر به فردی است که در منطقه حفاظت شده دز قرار دارد.


این نوع گوزن طبق IUCN اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض است. متاسفانه تخریب زیستگاه و وجود عوامل مزاحم از قبیل عوامل انسانی و طبیعی این گونه را تهدید می‌کند. گوزن‌های زرد ایرانی پستانداران بسیار حساسی هستند و اگر منطقه آنها آرام نباشد و حیوان احساس ناامنی کند جفت گیری صورت نمی‌گیرد و تعداد گونه‌ها سال به سال کاهش می‌یابد.

وسعت منطقه، امکانات محدود، تعداد زیاد عشایر و بی توجهی آنها به اهمیت مساله باعث شده تا این گونه در معرض نابودی بیشتری قرار دارد.

پوشش گياهي منطقه را هم مي توان به سه دسته درختان، درختچه ها و بوته هاي يك ساله تقسيم كرد. اشكوب بالايي منطقه را درختان پده وگز، اشكوب مياني درختچه هاي نظير سريم، بنگله، علف مار و تمشك و... اشكوب تحتاني را انواع گياهان لگومينوز و گرامينه و... تشكيل مي دهند.

در كل عرصه هاي زيستگاههاي كرخه ودز مجموعاً 315 گونه در قالب 64 خانواده شناسایي شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه