سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آلودگی محیط زیست، سهم روستای نِگل از گردشگری!

زیست بوم

آلودگی محیط زیست، سهم روستای نِگل از گردشگری!

برگرفته از تارنگار ایران نامه - شاهین سپنتا

 روستای نگل با جاذبه‌های گردشگری طبیعی و مذهبی یکی از نقاط دیدنی استان کردستان است که به واسطه بی‌توجهی مسئولان با مشکل آلودگی محیط زیست دست به گریبان است. روستای زیبای نگل (نوگل) در کوهستان‌های سرسبز جاده سنندج- مریوان در فاصله 65 کیلومتری سنندج واقع شده است. آنچه که نام روستای نگل را بر سر زبان‌ها انداخته و روزانه هزاران نفر از مردم منطقه و گردشگران را به بازدید از این روستا می‌کشاند، یک جلد قرآن قدیمی در قطع رحلی بزرگ و مزین به نقوش گیاهی با صفحات ضخیم است که در بین عامه مردم به قرآن پوست آهو شهرت یافته و در مسجد «عبدالله عمر» این روستا نگهداری می‌شود. به باور مردم روستا، این قرآن در حدود 1000 سال پیش توسط چوپانی در محل همین مسجد و در پای گُلی نوشکفته که هر گلبرگش به رنگی بوده، یافت شده است. مردم این روستا براین باورند که قرآن نگل یکی از چهار قرآنی است که در زمان خلیفه سوم (عثمان) نگاشته شده و به چهار نقطه گیتی فرستاده شده است اما بر اساس شیوه نگارش و روش اعراب‌گذاری آن، گمان می‌رود این قرآن در سده‌های چهارم یا پنجم هجری قمری نگاشته شده باشد.  

در سال 1312 رضاشاه دستور داد که این قرآن را به تهران ببرند و در موزه نگهداری کنند اما مردم روستای نگل در مقابل پادگان شهر سنندج تجمع کردند تا قرآن دوباره به صندوقچه مسجد بازگردانده شد. پس از انقلاب 57 نیز دو بار این قرآن دزدیده شد، یک‌بار در سال 1371 و بار دیگر در سال 1383؛ ولی هر بار پیدا شد و به سرجای خودش برگردانده شد. با این که در جریان این دزدیده‌شدن‌ها آسیب‌هایی نیز به این قرآن وارد شد ولی هنوز هم مردم روستای نگل ترجیح می‌دهند قرآن در محل اصلی خود یعنی مسجد روستا نگهداری شود و تمایلی به انتقال آن به موزه ندارند. این قرآن هم‌اکنون با نظارت سازمان اوقاف، توسط هیات امنای مسجد روستا در محفظه شیشه‌ای ضد گلوله نگهداری می‌شود.

 جدا از باورهای مذهبی، وچود قرآن تاریخی در روستای نگل در صورت برنامه‌ریزی درست می‌توانست باعث رونق گردشگری روستایی در نگل شده و مردم آن سامان را از منافع زیادی برخوردار نماید به ویژه آنکه طبیعت بسیار زیبا، چشمه‌های فراوان، هنرهای دستی، معماری پلکانی خانه‌های دو طبقه و وجود قلعه‏ای منسوب به یزدگرد سوم ساسانی در جنوب روستا نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌رود.

اما اکنون به خاطر بی‌توجی و بی‌برنامگی مسئولان، همه روزه گروه‌های گردشگر و گروه‌های مذهبی برای دیدن و زیارت این قرآن به این روستا وارد شده و پس از دیدن قرآن، ساعتی در محل گردش نموده و آنچه در این میان سهم مردم روستای زیبای نگل شده، آلودگی محیط زیست و پساب خانگی و انبوه زباله در رودخانه‌‌ای در میانه روستاست که پیش از آلودگی، زندگی‌بخش  روستا و مردمانش بود!  

         

           

یا رب این نوگل خندان که سپردی به منش / می‌سپارم به تو از چشم حسود چمنش

           

                                                    مسجد روستای نگل  

        

        

           

                     

                                     آلودگی شدید محیط زیست روستای نگل

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه