سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مساحت تالاب های خشک شده پنج درصد خاک ایران است

زیست بوم

مساحت تالاب های خشک شده پنج درصد خاک ایران است

برگرفته از ایرنا

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور:
مساحت تالاب های خشک شده پنج درصد خاک ایران است
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: مساحت تالاب های خشک شده ایران پنج درصد خاک کشور است.
 مساحت تالاب های خشک شده پنج درصد خاک ایران است
به گزارش ایرنا، 'محمد درویش' روز چهارشنبه در همایش ملی بیابانزدایی و توسعه پایدار تالاب های کویری ایران در اراک افزود: علت عمده خشک شدن تالاب ها و دریاچه های ایران نگاهی جزیره ای و بخشی ، عدم تعادل بین طبیعت و برنامه های توسعه، و برنامه های ناهماهنگ با استعداد طبیعی کشور است.
وی اظهار داشت: مناطق مرکزی، شرقی و جنوب غربی کشور هم اکنون مهمترین کانون های بحران فرسایش بادی و گردو غبار ایران را شامل می شوند و طی دو دهه اخیر آهنگ تهدید این مناطق به سرعت تند شده است.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور تصریح کرد: فعالان محیط زیست و منابع طبیعی کشور به دلیل تخصیص نامناسب حق آبه تالاب های طبیعی و مولفه های انسان ساز اعلام خطر جدی را در توسعه چشمه های جدید گرد و غبار داده اند که اگر این هشدارها جدی گرفته نشود به زودی مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سلامت به صورت حاد بروز می کند.

درویش توضیح داد: طی دو دهه اخیر تالاب گاوخونی، بختگان ، طشتک ، نیریز، کمجان، دریاچه مهارلو، تالاب ارژن و دریاچه پریشان ، دریاچه های سه گانه سیستان و بلوچستان، تالاب های آلاگل ، آلماگل و آجی گل در استان گلستان ، تالاب مسیله قم و دریاچه ارومیه تراژدی تلخ کاهش ذخیره آبی و خشکی و نابودی را تجربه کرده اند که این فاجعه ای بزرگ است.
وی گفت: دریاچه ارومیه با وسعت570 هزار هکتار در مدت زمان پانزده ساله به 300هزار هکتار رسیده و به دلیل کاهش عمق دریاچه و افزایش دما با سرعت شتابان کنونی در صورت عدم تخصیص حق آبه مناسب تا پنج سال آینده کاملا خشک خواهد شد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته حدود یک متر و پنج سانتی متر از عمق دریاچه ارومیه کم شده و به لحاظ وسعت چهار هزار و 300کیلومتر مربع از مساحت آن کاسته شده است.
درویش اظهار داشت: برای این دریاچه با ارزش سه و یک دهم میلیارد متر مکعب حق آبه تعریف شده که باید یک و هشت دهم آن توسط استان آذربایجان غربی، یک میلیارد متر مکعب آن توسط کردستان و مابقی توسط استان آذربایجان شرقی تامین شود اما اجرایی نشدن این مهم ،روز به روز به روز موجب تحلیل رفتن بنیه آب دریاچه می شود.
وی افزود:با روند رو به رشد خشکی تالاب ها و دریاچه ها که به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی در حفر چاه، ایجاد سد و محدودیت در حق آبه این حوزه است پدیده گردو غبار و رسوب ریزگردها به شدت بر شاخص های سلامت جانداران و مردم آثار منفی می گذارد.

درویش یادآور شد: قربانی شدن عرصه های جنگلی و بروز پدیده نشست های زمین از پیامدهای رفتارهای نابخردانه با طبیعت و آخرین مرحله بیابان زایی است که در کشور ما از دشت های کرمان، اصفهان ، یزد و سمنان امروز به همدان ، اردبیل و تهران رسیده است.

وی گفت: برنامه ریزان و مسوولان ما باید به سرعت پاسخ این پرسش را که 'اگر طبیعت نباشد چه اتفاقی می افتد' پیدا کنند وگرنه باید با بحران های جدی دست و پنجه نرم کنند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات جنگل ها و مراتع ایران گفت: در شاخص های جهانی مردم و شادی بر اساس سرزمین با توان زیست آلایی و زی گونگی ، کشور ایران رتبه 89 را دارد و در صورت ادامه روند تخریب محیط زیست و خشکاندن دریاچه ها و تالاب ها روند تنزلی را در جدول طی خواهد کرد.

درویش افزود: مسوولان و تصمیم سازان باید شهامت پذیرش اشتباهات فاحش در مدیریت تالاب ها را داشته باشند و تا دیر نشده توسعه کشور را با طراحی صحیح بوم شناختی دنبال کنند.

وی اضافه کرد: وقت آن رسیده که به جای سد سازی ها بی رویه و توسعه مخرب به سوی مدیریت صحیح منابع اب کشاورزی و هدایت صنایع آب بر به مناطق مستعد برویم و محیط طبیی کشور را از فشار نامتوازن کنونی نجات دهیم.
دومین همایش ملی بیابانزدایی و توسعه پایدار تالاب های کویری ایران 23و 24شهریور ماه امسال با یازده محور در تالاب فردوسی دانشگاه آزاد اسلامی اراک جریان دارد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه