سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم طبیعت در کهگیلویه و بویراحمد به غارت می‌رود

زیست بوم

طبیعت در کهگیلویه و بویراحمد به غارت می‌رود

برگرفته از روزنامه همشهری

 

 طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از1500گونه گیاهی است که 475 گونه گیاهی از این مجموعه خوراک انسان است، اما با فرارسیدن فصل بهار و روییدن انواع گیاهان و سبزیجات کوهی هجوم سودجویان و غارتگران طبیعت به مناطق بکر و دست‌نخورده این استان آغاز می‌شود، به‌گونه‌ای که براساس آخرین آمارها در فصل بهار بیش از 4 تن انواع گیاهان کوهی از این منطقه برداشت شده و در بازارهای شهرها و استان‌های همجوار به فروش می‌رسد.

کهگیلویه و بویر احمد در قسمت جنوبی رویشگاه زاگرسی، یک میلیون و 724 هزار و 100 هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی را در دل خود دارد و با اقلیمی‌ 4فصل، منطقه حفاظت‌شده دنا را که به‌عنوان رویشگاه زیستکره در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده نیز شامل می‌شود، با این حال حتی حفاظت شده بودن این منطقه هم مانع از دست درازی به آن نشده‌است.

گیاهان دارویی و سبزیجاتی که روزانه در نبود گشت‌های حفاظتی منابع طبیعی از مناطق کوهستانی و طبیعی این استان برداشت می‎شود بازار پر رونقی در پیاده‏روهای شهر یاسوج و دیگر شهرهای استان‎های همجوار به راه‌انداخته است. این برداشت بی‌رویه، علاوه بر ازبین‌بردن پوشش گیاهی، خطرات نابودی زیست بوم منطقه را نیز فراهم کرده‏است.

جمال اکوانیان، فعال اجتماعی در این استان که در روزهای گذشته به بخش‌هایی از عرصه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده بود با توصیف حجم بالای دستبردی که به منابع طبیعی این منطقه زده می‌شود گفت: 2روز پیش در منطقه سرچنار و نرماب در کیلومتر35 جاده پاتاوه به دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد در پایین دست ارتفاعات با خیل عظیمی از ماشین‌های سواری و وانت مواجه شدم که مشغول حمل‌ونقل افرادی بودند که از برداشت سبزیجات و قارچ کوهی بر می‌گشتند. حجم ترافیک در این مسیر کوهستانی و طبیعی آنقدر بالا بود که از ترافیک خیابان‌های وسط شهر مرکز استان هم بیشتر بود. همه این جمعیت هم از جنگ با طبیعت برمی‌گشتند.

به گفته او وسایل نقلیه‌ای که در عکس این گزارش هم دیده می‎شود زنان و کودکان را از روستاها با خود آورده و برای برداشت قارچ و سبزیجات کوهی به ارتفاعات می‏فرستند، پس از برداشت نیز همانجا این محصولات را با قیمت‏های پایین از آنها خریداری کرده و برای فروش با قیمت بالاتر به شهر می‏برند.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه آیا گشت‏های منابع طبیعی در این منطقه حضور داشتند، اینگونه پاسخ داد: «مدتی که من در این منطقه حضور داشتم و ده‌ها ماشین پر از مسافر و لبریز از گیاهان دارویی و قارچ کوهی از ارتفاعات پایین می‎آمدند هیچ‌چیز و هیچ کس جلودارشان نبود، حتی دریغ از یک مامور منابع طبیعی؛ عکسی که از لحظه عبور و مرور این ماشین‌ها گرفتم مربوط به یک لحظه است در حالی که ساعت‌ها پیش و پس از ثبت این تصویر تردد در این جاده به همین شکل بود.»

اکوانیان در رابطه با نحوه برداشت گیاهان دارویی و غارت منابع طبیعی استان نیز گفت: «افرادی که من دیدم نه تنها گیاهان دارویی اعم از زرابی، کاسنی، کرفس، آنغوزه، بن سرخ، ریواس، بیلهر، قارچ، تره، موسیر، کنگر و جاشیر را از ‌کوه‎ها برداشت کرده بودند بلکه انواع جانوران مانند خرگوش و لاک‌پشت کوهی را هم شکار کرده و با خود از کوه پایین آورده بودند.

در یک مورد فردی که 2خرگوش کوچک را با تفنگ ساچمه‌ای کشته بود و با افتخار آنها را از گوش‎هایشان آویزان کرده بود وقتی اعتراض کردیم با ما درگیر شد. علاوه بر این برخی افراد هم تعدادی لاک پشت را از این مناطق با خود آورده بودند. کارشناسان منابع طبیعی معتقدند بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی در این استان بدون آنکه به مرحله گل دادن برسند برداشت شده و همین امر موجب انقراض و نابودی کامل نسل آنها شده‎است.

به گفته اکوانیان به‌عنوان مثال گیاه خوراکی جاشیر که در سالیانی نه چندان دوردر بسیاری از مناطق سردسیری استان می‎رویید به‌دلیل همین برداشت‎های بی‎رویه به‌صورت کامل از بین رفته و هم‌اکنون فقط در یک منطقه از استان در ارتفاعات کوه لار در شهرستان گچساران دیده می‎شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه