سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بزرگترین جنگل دست ساز جهان در جدال با خشکسالی/ 50 درصد خشکی

زیست بوم

بزرگترین جنگل دست ساز جهان در جدال با خشکسالی/ 50 درصد خشکی

برگرفته از خبرگزاری مهر

خشکسالی همچنان انجیرستانهای استهبان فارس را که به عنوان بزرگترین جنگل دست ساز جهان نیز محسوب می شود اسیر خود کرده و 50 درصد از درختان انجیر 200 ساله را خشک کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، استان فارس به عنوان یکی از استانهایی است که طی مدت اخیر بیشترین خسارت و آسیب ناشی از خشکسالی را متحمل شده است.

این آسیبها در بخشهای مختلف قابل مشاهده است که ازآنجمله می توان به عرصه های جنگلی و زیست محیطی استان اشاره کرد.

انجیرستانهای استهبان نیز یکی از قربانیان این خشکسالی در استان به شمار می رود که فعالان محیط زیست عقیده دارند درپی وقوع این پدیده طبیعی بخش وسیعی از این انجیرستانهای خشک شده اند.

یک فعال محیط زیست در خصوص انجیرستانهای شهرستان استهبان که قطب انجیر جهان به شمار می رود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این شهرستان منطقه ای کشاورزی ست که درآمد مردمش از کشاورزی تامین می شود.

 

انجیرستانهای استهبان

سیدجوادحسینی نژاد افزود: در منطقه استهبان درختان مختلفی از قبیل بادام و انگور زیر سطح کشت است اما سطح بسیار زیادی در در کوهها و دشتهای این شهرستان زیر کشت انجیر قرار دارد.

وی ادامه داد: درختان انجیر به صورت وحشی در نواحی مختلف شهرستان استهبان به وجود نیامده بلکه با تلاش باغداران در گذشته این انجیرستانها به وجود آمده است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه قدمت درختان انجیر استهبان بیش از 200 سال است، اظهار داشت: در استهبان بیش از دو میلیون درخت انجیر وجود داشته که قبل از خشکسالی به کشورهای دیگر صادر می شد به همین دلیل این شهرستان به قطب انجیرستانهای جهان معروف است.

وی تصریح کرد: طی مدت اخیر خشکسالی خسارتهای جبران ناپذیری به انجیرستانها وارد کرده و باعث از بین رفتن تعدادی از درختان یا به تعبیری 50 درصد از انجیرستانها شده و زندگی مردم را با مشکل روبرو کرده است.

 

حسینی نژاد با بیان اینکه این شهرستان بزرگترین جنگل دست ساز جهان است، بیان کرد: با توجه به خشکسالیهای اخیر کشور به شهرستان استهبان خسارات جبران ناپذیری وارد شده البته این موضوع فقط مربوط به این شهرستان نیست اما به دلیل عدم مدیریت خشکسالی و منابع آب خسارات بسیاری به انجیرستانهای استهبان وارد شده است.

وی گفت: خشک شدن دریاچه بختگان که در نزدیکی این شهرستان و نی ریز قرار دارد در وارد شدن خسارات جبران ناپذیر به باغات انجیر بی تاثیر نبوده زیرا این دریاچه رطوبت خاک و هوای استهبان را تامین می کرد اما در حال حاضر اینگونه نیست.

این فعال محیط زیست ادامه داد: خشکسالی، کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی، خشک شدن دریاچه بختگان همه دست به دست هم داد تا قطب انجیرستانهای جهان با مشکل روبرو شود و تعداد زیادی از درختان انجیر از بین بروند.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر ریشه تمامی درختان انجیر در استهبان خشک شده اند، افزود: نزدیک به 50 تا 60 درصد از درختان انجیر که قدمت آنها بیش از 200 سال است خشک و قطع شده اند.

 

حسینی نژاد تاکید کرد: هرچه سریعتر باید برای جلوگیری از ادامه این روند با مدیریت و برنامه ریزی دقیق از نابود شدن دیگر درختان جلوگیری کرد.

به گزارش مهر، انجیرستانهای استبهان نه تنها به عنوان اینکه یکی از منابع درآمدی مردم منطقه مسحوب می شود بلکه به سبب اینکه بزرگترین جنگل دست ساز جهان نیز به شمار می رود می توان به عنوان یکی از کانونهای گردشگری طبیعی نیز محسوب شود.

با این تفاسیر باید این انجیرستانها مورد توجه جدی قرار گیرد و برای حفاظت و مراقبت از آن اعتبارات مناسب و کاملی در نظر گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه