سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم در میان نبودن مدیریت یکپارچه در منطقه - خطر ساخت دهکده گردشگری در آشوراده جدی تر می شود

زیست بوم

در میان نبودن مدیریت یکپارچه در منطقه - خطر ساخت دهکده گردشگری در آشوراده جدی تر می شود

محیط زیست آشوراده هنوز زیر نظر اداره کل محیط زیست استان مازندران است و به نظر می رسد مسوولان این اداره کل خبری در مورد آن چه در مورد آشوراده تصمیم گیری شده است، ندارند. این است که گویا واگذاری آشوراده از سوی مقام های بالاتر در سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می شود.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

خبرگزاری میراث فرهنگی - واگذاری منطقه آشوراده از اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد مطرح بوده است با این حال در یکی دو سال اخیر تحرک ها برای این منظور جدی تر شده است. در تازه ترین خبرها، گفته می شود که قرار است آشوراده برای ساخت یک دهکده گردشگری واگذار شود هرچند مسوولان استانی محیط زیست مازندران خبری از این تصمیم ندارند.
 
ساخت دهکده گردشگری در آشوراده از اوایل دهه هشتاد توسط بنیاد علوی نیز مطرح شد اما در آن زمان سازمان حفاظت محیط زیست با آن مخالفت کرد. این ماجرا از سوی میراث فرهنگی پیگیری شد اما با مخالفت تشکل های زیست محیطی باز هم مسکوت ماند.
 
در اواخر دهه شصت همزمان با باز شدن رود ولگا به دریای خزر و بالا آمدن سطح آب آن، بخش شرقی آشوراده زیر آب رفت. این بخش، قسمت مسکونی جزیره بود. در پی این اتفاق، از سوی بندر ترکمن به بومیان آشوراده پیشنهاد گرفتن زمین به صورت اقساط داده شد اما با بالا آمدن دوباره جزیره از زیر آب، مسوولان بندرترکمن به تعهد خود عمل نکردند و این مایه نارضایتی بومیان آشوراده شد. این بومیان در نهایت به قایقرانی و صیادی مشغول شدند.
 
«حر منصوری»، دیده بان طبیعت میانکاله در مورد دلایل مطرح شدن دوباره ساخت دهکده گردشگری در میانکاله به CHN گفت: «شرکتی که قرار است در میانکاله دهکده گردشگری تاسیس کند به بومیان میانکاله پیشنهادی خوب مبنی بر خرید زمین هایشان داده است، بر همین اساس به نظر می رسد بومیان ناراضی از این اقدام در آشوراده حمایت می کنند.»
 
همه خبرهایی که در مورد ساخت دهکده گردشگری در آشوراده می رسد در حالی است که به گفته منصوری هیچ مکاتبه ای در مورد آن با محیط زیست مازندران انجام نشده است.
 

در نبود یکپارچگی مدیریتی
مساله دیگری که موجب می شود مساله آشوراده بغرنج باشد، آن است که مدیریت یکپارچه در مورد این جزیره اعمال نمی شود. منصوری در این باره می گوید: «مساله شیلات و میراث فرهنگی آشوراده زیر نظر استان مازندران است و منابع طبیعی و محیط زیست زیر نظر گلستان است. این موجب می شود که در مورد اقدام در این جزیره مسوول مشخص نباشد.»
 
اما چرا ساخت و ساز و توسعه ناپایدار در آشوراده می تواند به لحاظ زیست محیطی مخرب باشد؟
 
میان جزیره آشوراده و بندرترکمن کانال چپق لی، شریان اصلی ارتباطی خلیج گرگان و تالاب میانکاله با دریای خزر است. به گفته منصوری، این منطقه، زیستگاه 70 درصد از آبزیان خزر است.
 
آشوراده، نمونه کوچک شده منطقه میانکاله با غنای بسیار است که هرگونه تاسیس می تواند آسیب جدی به غنای زیست محیطی منطقه وارد کند. 
 
بر همین اساس، تردد بیش از حد و ایجاد هرگونه تجهیزات ساخت و ساز می تواند مشکلات جدی برای کل محیط زیست دریای خزر به وجود آورد.
 
اما این، تنها دیدگاه در مورد ایجاد منطقه گردشگری در آشوراده نیست. از یک نگاه دیگر که نگاه مثبتی است، آن است که در تمامی پناهگاه های حیات وحش در دنیا، اکولوژ وجود دارد و می تواند مخرب نباشد. اما در این مورد هنوز هیچ اطلاعی در دست نیست ضمن این که شرکتی که در نظر دارد دهکده گردشگری تاسیس کند، بنا دارد در جزیره کارخانه ای نیز تاسیس کند که این ممکن است مخرب باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه