سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زباله‌ها تهدیدی برای گردشگری منطقه گهر لرستان

زیست بوم

زباله‌ها تهدیدی برای گردشگری منطقه گهر لرستان

برگرفته از ميراث آريا

وجود حجم فراوان زباله‌ها در منطقه نمونه گردشگری دریاچه گهر لرستان، مشکلات فراوانی را برای گردشگران و اهالی این منطقه به وجود آورده است.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان با اشاره به وضعیت زباله‌های دریاچه گهر به میراث آریا (chtn)، اظهار داشت: هفت ماه قبل، پس از اینکه ماموران محیط زیست نسبت به جمع آوری زباله‌های اطراف دریاچه و کمپ مستقر در این منطقه اقدام کردند با حجم زیادی از زباله در میان دریاچه بزرگ و کوچک گهر مواجه شدند.

«محمدحسین بازگیر» با اشاره به اینکه این حجم زباله مربوط به ۱۰ سال گذشته تاکنون بوده که در محل جنگل «بالا» تلمبار شده است، عنوان کرد: جنگل بالا مسیر گردشگرانی است که از طرف الیگودرز به دریاچه گهر می‌آیند و در آنجا اقامت می‌کنند.

او با اشاره به وجود حجم انبوهی از قوطی‌های کنسرو در این جنگل، بیان داشت: در ‌‌نهایت ماموران محیط زیست با جمع‌آوری این زباله‌ها آن‌ها را در مرحله اول از طریق قایق به پایین دریاچه انتقال دادند و سپس با طی مسیر ۱۷ کیلومتری زباله‌ها را به محل پاسگاه محیط بانی در منطقه چشمه خرم منتقل کردند.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان با اشاره به انتقال زباله از محل محیط بانی به شهر دورود، یادآور شد: ما برای جمع‌آوری این میزان زباله چهار نیرو گرفتیم و بیش از چهار ماه زمان صرف جمع آوری و انتقال این میزان زباله کردیم.

«بازگیر» با بیان اینکه زباله‌های جمع آوری شده از جنگل بالا مربوط به ده‌ها سال قبل بوده است، یادآور شد: در گذشته نسبت به پاکسازی این جنگل هیچ اقدامی صورت نگرفته بود.

این مسوول، با بیان اینکه قوطی کنسروهایی که از منطقه جمع‌آوری شد به دلیل گذشت زمان پوسیده شده بودند، عنوان کرد: به طور متوسط در فصل گردشگری، نزدیک به ۷۰ هزار نفر از این دریاچه بازدید می‌کنند که اگر برای هر نفر تنها یک کیلو زباله هم در نظر بگیریم ما در محل این دریاچه کوهستانی با نزدیک به ۷ تا ۱۰ تن زباله مواجه هستیم.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان از معضل زباله‌های گهر به عنوان مشکلی که همواره محیط زیست با آن دست در گریبان بوده است یاد کرد و گفت: سال گذشته این اداره کل ۱۰ میلیون تومان صرف جمع آوری زباله‌های دریاچه گهر کرد.

«بازگیر» تصریح کرد: باتوجه به اینکه دریاچه گهر از مناطق حفاظت شده استان است ناچاریم که خودمان کار جمع آوری و حمل زباله را انجام دهیم زیرا در صورت باقی ماندن این حجم زباله در گهر مشکلات زیادی برای وحوش این منطقه به وجود می‌آید.

او با تاکید بر اینکه با شروع فصل گردشگری باز هم مشکلات در منطقه دریاچه گهر آغاز می‌شود، ادامه داد: متاسفانه در زمینه گردشگری دریاچه گهر تاکنون هیچ اتفاقی از سوی میراث فرهنگی استان نیفتاده است.

این کار‌شناس محیط زیست در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور بیش از ظرفیت گردشگران در محل این دریاچه نیز گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده و مطالعات مشاور ظرفیت این اکوسیستم توان پذیرش این تعداد گردشگر را ندارد.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان افزود: مطابق مطالعات انجام شده دریاچه گهر تنها ظرفیت یک دهم تعداد گردشگرانی که اکنون به این دریاچه سفر می‌کنند را دارا است و حضور بیشتر از این میزان اکوسیستم این منطقه را به خطر می‌اندازد.

«بازگیر» معتقد است که برای جلوگیری از هجوم گردشگران به اکوسیستم ساز و کاری وجود ندارد و در این راستا باید تلاش کنیم که آثار حضور گردشگران در سطح این منطقه را کمتر کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه