سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شرایط خشکسالی اصفهان هر روز وخیم‌تر می‌شود

زیست بوم

شرایط خشکسالی اصفهان هر روز وخیم‌تر می‌شود

برگرفته از روزنامه همشهری

شرایط فعلی استان اصفهان طوری است که پس از استان‌های یزد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سمنان و قم رتبه هفتم را از نظر شدت خشکسالی به خود اختصاص داده است.

 رئیس پایگاه مدیریت خشکسالی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: مقایسه وضعیت سال آبی جاری (مهر تا تیر‌ماه 1390) با دوره مشابه آن در سال آبی گذشته (89-88) نشان از شرایط بسیار نگران کننده در مورد وضعیت حال و آینده استان اصفهان دارد.

 مرتضی خدا قلی گفت: طبق مطالعات انجام گرفته در این مرکز با پایان یافتن تیرماه (دهمین ماه از ابتدای سال آبی 90-89)، خشکسالی همچنان بر کل استان اصفهان حاکم بوده و حتی نسبت به ماه گذشته شرایط وخیم‌تری بر استان حاکم شده است.

 وی ادامه داد: شرایط فعلی استان اصفهان طوری است که پس از استان‌های یزد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سمنان و قم رتبه هفتم را از نظر شدت خشکسالی به خود اختصاص داده و این در شرایطی است که استان اصفهان با اختلافی اندک از استان‌های سمنان و قم در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

 به گفته خداقلی اصفهان در ماه گذشته رتبه 13 را در میان استان‌های کشور از نظر خشکسالی به خود اختصاص داد.

 بیش از 60 درصد زمین‌ها در محاصره خشکسالی

 رئیس پایگاه مدیریت خشکسالی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان تصریح کرد: درحال حاضر خشکسالی متوسط با مساحت 60.9 درصد بیشترین مساحت استان را به خود اختصاص داده است و نشانی از ترسالی در هیچ منطقه‌ای از اصفهان دیده نمی‌شود.

 او ادامه داد: در تیرماه خشکسالی خفیف با مساحتی در حدود 18.4 درصد از مساحت استان جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و در جنوبی‌ترین بخش و شمال استان شامل شهرهای اردستان، آران و کاشان مشاهده می‌شود.

 به گفته وی خشکسالی شدید و بسیار شدید نیز به ترتیب با 13.5درصد و 7.2 درصد جایگاه سوم و چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

 خداقلی تاکید کرد: مطالعه درصد تغییرات میزان بارش از مهرماه تا تیرماه 1390 و مقایسه آن با متوسط دراز مدت نشان داد که بیشترین شدت خشکسالی در استان اصفهان در مهرماه بوده و سپس از آبان ‌ماه شدت خشکسالی به صورت ناگهانی کاهش یافته و پس از چنین کاهشی در شدت خشکسالی، افزایش شدت خشکسالی را در آذرماه شاهد بودیم.

 او ادامه داد: از آذر تا اسفندماه شدت خشکسالی به صورت تدریجی کاهش یافته، اما در فروردین‌ماه افزایش شدت خشکسالی نسبت به اسفندماه مشاهده می‌شود،اردیبهشت‌ماه نیز روند فروردین‌ ماه را ادامه داده در تیرماه، با وجود اندکی کاهش در شدت خشکسالی خردادماه، شدت خشکسالی روند افزایشی کمی را نشان می‌دهد.

 وضعیت نگران کننده است

 وضعیت خشکسالی اصفهان آن‌طور رئیس پایگاه مدیریت خشکسالی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان می‌گوید، بحرانی است.

 خداقلی هشدار داد: مقایسه وضعیت سال آبی جاری (مهر تا تیر‌ماه 1390) با دوره مشابه آن در سال آبی گذشته (89-88) نشان از شرایط بسیار نگران کننده در مورد وضعیت حال و آینده استان اصفهان دارد.

 او توضیح داد: در شرایطی که در سال آبی جاری حتی نشانی از ترسالی در استان اصفهان دیده نمی‌شود، در سال گذشته تا تیرماه بخش کثیری از استان شامل بخش‌های غربی، مرکزی و تا حدودی جنوبی بارش دریافتی آن بیش از میانگین دراز مدت بوده است. 

 رئیس پایگاه مدیریت خشکسالی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان تصریح کرد: در چنین وضعیتی که بر استان حاکم شده است، پیشگیری از عواقب جبران‌ناپذیر اثرات خشکسالی امری ضروری تلقی می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه