سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم 18 راهکار زیست محیطی ابتکار برای دریاچه ارومیه

زیست بوم

18 راهکار زیست محیطی ابتکار برای دریاچه ارومیه

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اقدامات این سازمان برای مهار ریزگردهای نمکی در اطراف دریاچه ارومیه که از 10 روز پیش آغاز شده است، گفت: سازمان محیط زیست پیگیر اجرای راه حلهای سریع برای مهار این ریزگردها است اما 18 راهکار فوری در این کارگروه مصوب شده که چنانچه عملیاتی شوند ریزگردهای نمکی مهار می شود.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

به گزارش مهر، معصومه ابتکار در نخستین نشست خبری که پیش از ظهر یکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: سازمان محیط زیست با همکاری دیگر بخش‌های عضو کارگروه نجات دریاچه ارومیه که در هیات دولت تشکیل شد، راهکارهای اساسی برای این معضل در نظر گرفته است که به تدریج در حال اجرا هستند، اما 18 راهکار فوری در این کارگروه مصوب شده که چنانچه عملیاتی شوند، ریزگردهای نمکی مهار می شود.

به گفته وی، پاکسازی آب راهها و نهرهای در مسیر دریاچه، تغییر الگوی کشت و آبیاری اراضی کشاورزی اطراف دریاچه و همچنین بازگشت مقداری از حقآبه این دریاچه از سریع‌ترین راهکارهایی هستند که در حال حاضر بایستی برای مهار ریزگردها عملیاتی شود.

ابتکار در پاسخ به اینکه از سه هفته پیش قرار بود برای تصویب مصوباتی جهت ضرب العجل دادن به دستگاههای مرتبط  جلسه ای با فراکسیون محیط زیست برگزار شود  اظهار داشت: سازمان محیط زیست پیگیر برگزاری این جلسه است و از برگزاری این نشست با اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس به شدت استقبال می کند اما از سه هفته پیش این جلسه به تعویق افتاده و تاکنون میسر نشده است.

دستورالعمل فوری برای بازدید جنگل ابر

همچنین در این نشست احمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه جاده سازی در جنگل ابر علی رغم مخالفت ها و هشدارهای کارشناسان و برخی مسئولان سازمان محیط زیست همچنان ادامه دارد و آخرین شواهد نشانگر بروز رانش زمین در برخی از اراضی کشاورزی روستای شیرین آباد است، تصریح کرد: معاونت محیط طبیعی سازمان همچون گذشته مخالفت شدید خود را با احداث این جاده با توجه به اینکه مسیرهای جایگزین برای این جاده وجود دارد، اعلام می کند کمااینکه در مدیریت قبلی سازمان هم اسناد نشان می دهد که تنها موافقت این سازمان با بازسازی این جاده در حد یک جاده روستایی بوده است.

به گفته وی، مردم باید بدانند که حفاظت از محیط زیست ممکن است مقداری هزینه داشته باشد اما نمی توان برای تمام روستاها در کشور تسهیلات رفاهی با کمترین هزینه را به بهای نابودی محیط زیست تامین کرد.

کیخا یادآور شد: در بازدیدی که چند ماه پیش از جنگل ابر داشتم ساخت این جاده با توجه به مخالفت های کارشناسان و نهادهای مردمی متوقف شده بود، اما با توجه به اینکه اسنادی مبنی بر رانش زمین در روستاهای اطراف این منطقه وجود دارد، دستورالعمل فوری برای بازبینی سریع این منطقه ارائه می شود.

تولید امواج باید بر اساس ضوابط و مقررات محیط زیست و شورای شهر باشد

همچنین در این نشست رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه با توجه به موضع شما در زمان ریاست کمیته محیط زیست شورای شهر در خصوص پارازیتها خیلی جدی بود، آیا در حال حاضر در سمت ریاست سازمان محیط زیست نیز پیگیر این مساله هستید؟، گفت: موضوع امواج یکی از موضوعات و دغدغه های مهم محیط زیست است و همه تولیدکنندگان انواع آنتن ها از هر نوع و هر کاربری باید در غالب ضوابط، استانداردها و مقررات تولیدات خود را ارائه دهند.

به گفته وی، چنانچه این ضوابط و استانداردها در مورد تمام دکل ها و آنتن ها از هر نوعی چه تلفن‌های همراه چه دکل های ماهواره ای چه سیستم های بانکی رعایت شده و چارچوب مصوبات شورای شهر تهران در این خصوص دیده شود از نظر محیط زیست مشکلی پیش نمی آید.

همچنین سعید متصدی معاون انسانی سازمان محیط زیست در این خصوص اذعان داشت: سازمان محیط زیست دستورالعمل ها و ضوابط امواج را که نوعی آلودگی هوا محسوب می شود به زودی تدوین می کند که این دستورالعمل ها بر اساس مصوبات شورای شهر خواهد بود که طبق آن تمام دکل های شهر تهران بایستی حتی الامکان برای کاهش تعداد به صورت مشترک ایجاد شود. همچنین فواصل دکلها از مناطق مسکونی 50 متر و از بیمارستانها، مهدکودک ها، مدارس و دانشگاه ها باید 100 متر داشته باشد. همچنین در مورد دکل هایی که پیش از تدوین این مقررات نصب شده اند، بایستی بررسی مجددی صورت گیرد و چنانچه این مقررات رعایت نشده باشد، به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می شود.

وی همچنین در پاسخ به شایعاتی مبنی بر ارسال پارازیت از برج میلاد اظهار داشت: سازمان محیط زیست در دوره مدیریت قبلی به این موضوع ورود نکرده، اما در مدیریت جدید سعی خواهیم کرد که حتما بر این موارد نظارت عالی داشته باشیم اگرچه نظارت بر عملکرد دستگاه های تولیدکننده بر عهده وزارت بهداشت است.

مدیریت نادرست برداشت از معادن و سوءمدیریت تالاب‌ها، عوامل داخلی تولید ریزگردها

رئیس سازمان محیط زیست در این نشست در خصوص پیگیری مجدد برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: در حال حاضر خودروها و ریزگردها مهمترین عوامل ایجاد آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها هستند که بخشی از ریزگردها از تالاب های مرزی ایران و عراق تولید می شود اما بخش دیگر به دلیل سوءمدیریت تالاب ها در داخل کشور و همچنین عدم مدیریت درست صنایع و معادن و برداشت بیش از حد از این منابع در کشور ایجاد می شود.

ابتکار همچنین با انتقاد از تاخیرهایی که در گذشته در خصوص ارتقاء استانداردهای سوخت در کشور رخ داده است، تصریح کرد: خوشبختانه مدیریت جدید وزارت نفت رویکرد بسیار مثبتی نسبت به ارتقای استاندارد سوخت دارد کمااینکه در حال حاضر وزیر نفت خبرهایی از ورود بنزین با استاندارد یورو 5 در پالایشگاه آذربایجان غربی داده است.

وی همچنین خروج خودروهای فرسوده و بویژه مینی بوس های فرسوده را از دیگر مواردی دانست که در طرح جامع کاهش آلودگی هوا دیده شده و بایستی هرچه سریعتر عملیاتی شود.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست در حال حاضر رویکردها در وزارت صنایع نیز تغییر کرده و خودروسازان نیز مترصد ارتقاء استانداردها هستند که این خود نقش عمده ای در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

پیگیر افزایش اعتبار برای پروژه های زیست محیطی هستیم

ابتکار همچنین در خصوص نگرانی هایی که در سال 92 در ارتباط با کاهش بودجه و اعتبارات سازمان محیط زیست وجود دارد، گفت: معاونت حقوقی سازمان از همان روزهای اول کار مکاتباتی را در خصوص تخصیص و تامین اعتبار برای برخی پروژه ها انجام داده که در مواردی خاص مانند دیه محیط بانان رویکردهای مثبتی دیده شده است و احتمال مساعدت وجود دارد.

به گفته وی در خصوص برخی دیگر پروژه های داخلی و بین المللی نیز پیگیر مساعدت برای افزایش اعتبار هستیم اما امید اصلی به صندوق ملی محیط زیست است که به زودی هیات مدیره آن معرفی و فعالیتش آغاز خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه