سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نابودی تدریجی تالاب میقان اراک

زیست بوم

نابودی تدریجی تالاب میقان اراک

برگرفته از تابناك

تالاب میقان، در 6 کیلومتری شمال شرق شهر اراک و با پیشینه ای دو هزار ساله، یکی از بی نظیر ترین تالاب های کشور و منطقه خاورمیانه بوده که هر سال میزبان بیش از 12 هزار قطعه پرنده مهاجر چون درنا، مرغابی های آبی و فلامینگو می‌باشد که بسیاری از آنها مستقیما از سیبری به این منطقه می آیند.

وجود گونه های منحصر به فرد گیاهی وچشم اندازهای بکر موجود در این منطقه، قابلیت آن را دارد که با رعایت استانداردهای زیست محیطی پذیرای جمع بسیاری از گردشگران و مشتاقان طبیعت باشد.

به گفته معاون محیط زیست استان مرکزی این تالاب دارای شرایط لازم برای بین المللی شدن است.

بزرگترین معدن سولفات سدیم جهان

در کنار اهمیت کویر میقان برای اراک (این تالاب وظیفه تلطیف هوای کلانشهر اراک را بر عهده دارد) و وجود تالاب میقان با قابلیت بین المللی، وسیع ترین معدن سولفات سدیم جهان در این منطقه قرار دارد.

دربیش از 147 متر مربع از کویر معدن سولفات سدیم با 47 میلیون تن ذخیره آرمیده است و واحدهایی مشغول برداشت از این معادن هستند.

به عقیده کارشناسان افزایش برداشت از معادن این کویر به مفهوم شخم زدن آن است و به دلیل سست بودن خاک کویر این امر می تواند در دراز مدت حیات ساکنان اراک را به خطر بیندازد.

تامین60 درصد نیاز کشور به سولفات سدیم از کویر میقان
اکنون بیش از 60 درصد نیاز کشور به سولفات سدیم از منابع کویر میقان اراک تامین می شود و این در حالیست که تنها هشت کیلومتر از منابع کویر مورد بهره برداری است.
از حدود سالهای 82 اکتشافات در منطقه میقان اراک انجام شد و 110 کیلومتر از دریاچه کویر دارای منابع سولفات سدیم به عنوان غنی ترین منابع در نوع خود در کشور است.

تالاب میقان اراک و ورود به شرایط بحرانی

ساختار غیراصولی جاده تالاب میقان در قلب این زیستگاه، رها شدن پساب فاضلاب شهر اراک در دریاچه تالاب میقان و وجود آلودگی های میکروبی خطرناک در آن از تهدیدات این تالاب بین المللی مطرح شده است که بی توجهی به آن می تواند منابع زیستی اراک را برهم زند.

تخریب تالاب میقان با تعریض جاده دسترسی توسط کارخانه املاح معدنی و ورود سرریز فاضلاب شهری و صنعتي باعث ورود اين تالاب به مرحله بحراني شده است.



























فرستنده: آرش همایون ـ بیننده تابناک

دیدگاه‌ها   

+2 #1 Guest 1391-07-27 11:16
واقعا متاسفم من ارشد محیط زیست میخونم دوست دارم برای پایان نامه ام روی این موضوع کار کنم ولی میترسم نتونم به درستی از عهده کار بربیام و نمیدونم آیا قبلا کسی روی این موضوع کار کرده یا نه؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه