سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان در کنفرانس عمومی یونسکو چه گذشت؟ / تصویب بازگشت اموال فرهنگی قاچاق

یادمان

در کنفرانس عمومی یونسکو چه گذشت؟ / تصویب بازگشت اموال فرهنگی قاچاق

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران با اعلامِ برپایی نخستین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوشنویسیِ «راه ابریشم» به میزبانی شهر مشهد، از تصویبِ بازگشت قاچاق اموال فرهنگی به کشورهای مبدأ در یونسکو خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو -  ایران، حجت‌الله ایوبی که در روزهای پیشین در چهلمین کنفرانس عمومی یونسکو و اجلاس وزرای علوم کشورهای مختلف در پاریس حضور داشت، با اشاره به دیداری که با «اودره ازوله» - مدیرکل یونسکو – داشته‌اند، از درخواست منصور غلامی - وزیر علوم - از مدیرکل یونسکو برای حضور او در ایران خبر داد و با بیان این‌که او نیز اعلام آمادگی کرده است، افزود: وزیر علوم در صحبت‌هایش با خانم ازوله به منظور کمک برای رشد علمی و همراهی برای از بین رفتن نابرابری علمی صحبت و اعلام کرد ایران می‌تواند در قالب اعطای بورس به یونسکو، کشورهای نیازمند تحصیل را یاری کند، که این پیشنهاد با استقبال مواجه شد.

ایوبی با ارائه‌ گزارشی از عملکرد کمیسیون ملی ایران مانند میزبانی شهر همدان از ششمین اجلاس راه ابریشم خبر داد و گفت: همچنین گزارشی از مجموعه فعالیت‌های جدید کمیسیون ملی یونسکو - ایران مانند افزوده شدن شهرهای سنندج و بندرعباس به جمع شهرهای خلاق و در مجموع قرار داشتن هفت شهر به عنوان شهرهای یادگیرنده و چهار شهر به عنوان شهرهای خلاق و راه‌اندازی باشگاه‌های یونسکو در ایران ارائه شد.

او با اشاره به حضور نماینده وزارت ارشاد در بین نمایندگان و وزرای فرهنگ کشورهای مختلف در چهلمین اجلاس یونسکو، توضیح داد: نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره‌ ضرورت توجه به ظرفیت‌های فضای مجازی برای ارتقای فرهنگ و جلوگیری از سوءاستفاده از آن در جهات ضدفرهنگی صحبت کرد که آن هم مورد توجه قرار گرفت.

ایوبی با اشاره به این‌که در اجلاس امسال باب گفت‌وگوی نسل جوان و سیاستمداران کهنه‌کار دنیا باز شد و روسای جمهور و نخست‌وزیران برخی کشورها با جوانان کشورهای مختلف گفت‌وگو کردند، بیان کرد: ایران در بخش مجمع جوانان کشورهای عضو یونسکو نیز حضور داشت و نماینده کمیسیون ملی نیز در این بخش درباره‌ تجربه‌های ایرانی، حمایت از جوانان و راه‌اندازی کمیته ملی جوانان که مدیران و مقامات عالی جوان کشور در آن قرار دارند، توضیحاتی داد.

نگارش اطلس یک هنر در یونسکو برای نخستین‌بار

او همچنین با اشاره به دیدار با مدیرکل یونسکو و معاونان وی به ابتکار ایران درباره «جاده ابریشم» به عنوان میراثی معنوی و نه تنها تجاری اشاره کرد و افزود: طرح برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاه و کنفرانس علمی درباره هنر خوشنویسی در راه ابریشم تهیه شد. اغلب کشورهای راه ابریشم، هنر خوشنویسی دارند و این اتفاق مهم از وجوه امتیاز تمدن‌های کهن به دنیای غرب است که این طرح با افراد مختلف مطرح و از آن استقبال شد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه از برگزاری نخستین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوشنویسی در مشهد مقدس با حضور نمایندگانی از چین، ژاپن، کره، کامبوج، چین و کشورهای اسلامی خبر داد و گفت: طرح برپایی این اجلاس و این نکته که هنر می‌تواند باعث جمع شدن کشورهای مختلف در کنار یکدیگر شود در یونسکو و در بین مدیران بخش‌های نیز مختلف مورد توجه قرار گرفت.

به اعتقاد او، توجه به عنصر هنر و آغاز این کار با خوشنویسی ابتکار مهمی است و خراسان که مرکز فرهنگی ایران و جهان پیرامون است به عنوان مهد هنر خط و خوشنویسی می‌تواند مطرح شود.

او برپایی کنفرانس علمی و نمایشگاه آثار کشورها را از دیگر برنامه‌های جانبی دانست و ادامه داد: برای نخستین‌بار با حضور متخصصان، نگارش اطلس خوشنویسی راه ابریشم در دستور کار قرار می‌گیرد. این نخستین‌بار است که اطلس یک هنر در یونسکو تالیف می‌شود.

ایوبی با تاکید بر فراتر بودن طرحِ مطرح‌شده درباره‌ نگارش اطلس خوشنویسی، افزود: هنر خوشنویسی را هنر نخست می‌دانیم و در ادامه هنرهایی مانند مینیاتور، تجلید، تذهیب، تشعیر و هنر کتاب نیز در دستور کار قرار می‌گیرند، چون راه ابریشم در مسیر تمدن‌های کهن قرار دارد و همیشه کتاب، نوشتن و دانش در بین این تمدن‌ها مورد احترام بوده و کتاب پیرامون این تمدن‌ها شکل گرفته است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران با بیان این‌که هنر بر اساس دانش و دانستن معنا و تعریف شده و در اجلاس همدان این ایده توسط ایران مطرح شد که راه ابریشم فقط یک راه تجاری نیست، بلکه راه تبادل فکر و اندیشه نیز بوده، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در بخش میراث ناملموس، پرچم راه ابریشم و ایران را بالا برده و فعال کنیم باید از خوشنویسی شروع کنیم و در ادامه سراغ دیگر هنرهای مربوط به کتاب برویم.


ایجاد بزرگترین موزه کتاب جهان با نام یونسکو و راه ابریشم در مشهد

ایوبی حضور شهر مشهد در این پروژه (خوشنویسی جاده ابریشم) را اتفاقی دانست که آن را کامل می‌کند و تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا شهر مشهد به عنوان شهر امام رضا (ع) و شهر شمس الشموس، به عنوان شهر علم و فرهنگ و دانایی و در عرصه هنر به عنوان شهر هنر کتاب جهان و یونسکو معرفی شود.

او شهر مشهد را یکی از شهرهای یادگیرنده یونسکو معرفی کرد و گفت: گنجینه‌های آستان قدس و موزه‌ها و مکاتب متعدد در عرصه «هنر کتاب»، از قدیم تا کنون در مشهد شکل گرفته و این امر می‌تواند باعث شود تا آن را به عنوان پایگاه کتاب به دنیا معرفی کنیم. حتی امیدواریم بعد از به سرانجام رساندن این پروژه بتوانیم با کمک شهر مشهد و آستان قدس رضوی موزه خوشنویسی راه ابریشم را تاسیس کنیم.  

او با بیان این‌که می‌توان موزه‌ای با عنوان بزرگترین موزه کتاب جهان با نام یونسکو و راه ابریشم در مشهد مقدس تاسیس کرد، به حضور حداقلی کمیسیون ملی یونسکو در اجلاس عمومی اشاره کرد و افزود: در این اجلاس کارشناسان نظرات خود را گفتند و از ایران نیز دو تن از همکاران کمیسیون ملی حاضر بودند.

تصویب راه‌اندازی هفتمین مرکز بین‌المللی شماره ۲ یونسکو در ایران

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران همچنین از اعطای هفتمین مرکز بین المللی شماره دو یونسکو به ایران در این اجلاس خبر داد و گفت: با اعلام نظر مثبت اجماع، این اتفاق مصوب شد، همچنین مرکز زلزله‌شناسی بلایای طبیعی به ایران اهدا شد و این هفتمین مرکز بین‌المللی ایران در یونسکو است.


تصویبِ اعلام عمومی قاچاق اموال فرهنگی توسط یونسکو

ایوبی با اشاره به پنجاهمین سالگرد تصویب کنوانسیون مقابله با کالاهای قاچاق و پیشنهادات خوب کشورهای مطرح‌شده در این بخش از جمله مصر، گفت: قطعنامه مطرح‌شده از سوی مصر با حمایت ایران و دیگر کشورها به تصویب رسید.

او ادامه داد: همچنین در این جلسه پیشنهاد شد مدیرکل یونسکو پس از حصول اطمینان از قاچاق شدن اموال فرهنگی یک کشور، این مهم را رسما اعلام عمومی کند و مسیر برای برگرداندن این کالاها از طریق این اقدام هموار شود که این مهم نیز با حمایت ایران و مصر و هند و دیگر کشورهای بزرگ به تصویب رسید.

او همچنین درباره‌ ثبت شخصیت‌های مهم کشورهای مختلف در یونسکو توضیح داد: هر دو سال یک بار، قطعنامه‌ای صادر و پرونده کشورها در یونسکو مطرح می‌شود، در ادامه نیز در هر دو سال یک بار کشورها می‌توانند دو شخصیت برجسته خود را که تولد و وفات آنان در مضربی از ۵۰ است معرفی کنند.

ایوبی خبر داد: سال گذشته هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس جندی شاپور و سال شیخ شهاب‌الدین سهروردی بود. امسال نیز چند پیشنهاد خوب در دست بررسی است که تا هفته‌ آینده و پس از نهایی شدن اعلام می‌شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه