سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کرکس مصری در فهرست گونه‌های در معرض خطر

زیست بوم

کرکس مصری در فهرست گونه‌های در معرض خطر

برگرفته از روزنامه جام جم

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: کرکس مصری در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض این استان قرار گرفت. مهرداد حاج‌حسینی با بیان این‌که اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی، این پرنده را در فهرست گونه‌های در معرض خطر (فهرست سرخ) طبقه‌بندی کرده که باید بسرعت برنامه‌های حمایتی برای آن تعریف شود، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این پرنده لاشه‌خوار یکی از زنجیره‌های مهم در چرخه اکولوژیک زیستگاه‌های طبیعی استان مرکزی است که در سال‌های اخیر بندرت مشاهده شده و احیای این‌گونه باید در برنامه‌های اولویت‌دار زیست محیطی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: انجام طرح مطالعاتی کرکس مصری استان مرکزی، حداقل به 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد و بدون این مطالعات، اجرای هرگونه برنامه احیایی و حفاظتی از این گونه نادر و مهم، غیرممکن است.

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی یادآور شد: کاهش جمعیت کرکس‌ها فقط منحصر به استان مرکزی نیست، بلکه این پدیده در گستره آسیا و غرب آفریقا در حال رخ دادن است و علت

عمده آن تجمع بیش از حد سموم و آفت‌کش‌ها در لاشه‌های منبع تغذیه و برخورد کرکس‌ها هنگام پرواز با سیم‌های برق وتوربین‌های بادی گزارش شده است.

حاج‌حسینی تاکید کرد: کاهش جمعیت کرکس‌ها باعث افزایش تصاعدی جمعیت جوندگان می‌شود که این مهم نظم چرخه اکولوژیک را برهم می‌زند و به گونه‌های گیاهی آسیب رسانده و افزایش بیماری‌ها را در پی دارد.

به گفته وی، کرکس یا مرغ مردارخوار در دنیا در 23 گونه طبقه‌بندی شده که 14 گونه آن در معرض تهدید و خطر انقراض است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه