سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم صید پرندگان در فریدون‌کنار آبروریزی ملی است/ جمع‌آوری دام‌های هوایی پس از فصل شکار!

زیست بوم

صید پرندگان در فریدون‌کنار آبروریزی ملی است/ جمع‌آوری دام‌های هوایی پس از فصل شکار!

دبیر شبکه سمن‌های زیست‌محیطی مازندران صید پرندگان در فریدون‌کنار را آبروریزی ملی عنوان کرد.

مسعود مولانا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با جمع‌آوری دام‌های هوایی در فریدون‌کنار در جهت مبازره با صید غیرمجاز پرندگان در آن منطقه گفت: اقداماتی برای جمع آوری دام‌های هوایی که برای صید غاز به کار می‌رود، انجام شده است که تا حدودی نیز موثر بود؛ اما در واقع زمانی این اقدام صورت گرفت که فصل شکار آغاز تمام شده است، هرچند که سمن‌ها از انجام همین اقدام نیز سپاسگزار هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر جمع‌آوری تورهای کوچک زمینی بیشتر اهمیت دارد، زیرا در شب‌هایی که نور ماه نیست، مرغابی‌های زیادی از این طریق صید می‌شوند و کشتار و فروش پرندگان به صورت گسترده رخ می‌دهد.

این کنشگر محیط زیست با اشاره به اینکه روزانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ پرنده در بازار فریدون‌کنار به فروش می‌رود، اظهار کرد: حتی می‌توان گفت که فریدون کنار به بازار فروش پرندگان سه استان مازندران، گیلان و

گلستان تبدیل شده است و از شهرهای دیگر نیز پرنده برای فروش به این منطقه می‌آورند.

مولانا با تاکیدبر اینکه صید پرندگان در این منطقه آبروریزی ملی است، افزود: متاسفانه ماموران محلی فریدون‌کنار اقدام جدی برای حل مشکل صید پرندگان در این منطقه انجام نمی‌دهند و طرحی وجود ندارد تا براساس آن روند حل این مشکل طی شود. می‌دانیم که یک‌شبه این مساله حل نمی‌شود، اما اگر حتی یک برنامه ۳ ساله نیز برای جمع‌آ‌وری صید غیرمجاز پرنده در فریدون‌کنار وجود داشته باشد، سمن‌ها همه تلاش‌شان را می‌کنند تا این برنامه به ثمر بنشیند.

وی با بیان اینکه اراده استانی برای حل این مشکل وجود ندارد، گفت: هرچند که ما همواره سازمان محیط زیست را در این مورد نقد می‌کنیم، اما واقعیت این است که مگر این سازمان چقدر قدرت دارد؟ ما معتقدیم در واقع استانداری، دیگر مسوولان استان و قوه قضاییه نیز باید در قالب یک کارگروه استانی به حل این مشکل بپردازند و از طریق اقدامات قضایی، انتظامی و فرهنگی به حل این مساله بپردازند، سمن‌ها نیز در بخش فرهنگی تمامی تلاش‌شان را برای کمک به این کارگروه خواهند کرد.

مولانا اظهار کرد: اکنون به آغاز فصل مهاجرت قو‌ها رسیده‌ایم و تاکنون ۱۵۰۰ بال قو‌ مهاجرت کرده‌اند و اکنون در منطقه سرخرود هستند، خوشبختانه حفاظت از آن‌ها نسبت به سال گذشته بسیار خوب است و اداره محیط زیست نیز تعداد نگهبانان آن منطقه را بیشتر کرده است و امسال تا کنون خبری در مورد شکار قو نداشته‌ایم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه