سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست جشن‌ها و گردهمایی‌ها نامه‌ فعالان حیات‌وحش ایران به استاندار خوزستان - درخواست برخورد قاطع استانداری با تخلفات صیادان پرندگان مهاجر

جشن‌ها و گردهمایی‌ها

نامه‌ فعالان حیات‌وحش ایران به استاندار خوزستان - درخواست برخورد قاطع استانداری با تخلفات صیادان پرندگان مهاجر

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شماری از فعالان و دوستداران حیات وحش ایران در نامه‌ای خطاب به استاندار خوزستان، خواستار برخورد قاطع استانداری با تخلفات صیادان پرندگان مهاجر در این استان شدند.

متن کامل نامه در پی می‌آید:

 

به‌نام هستی بخش

جناب آقای دکتر عبدالحسین مقتدایی
استاندار محترم خوزستان

با سلام و احترام،

نظر به گذشت ۵ ماه از آغاز صید بی‌رحمانه پرندگان مهاجر شامل گونه های کمیاب و حمایت شده‌ای همچون اردک بلوطی، اردک مرمری، فلامینگو، دراج در تالاب‌ها و آبگیرهای طبیعی و انسان‌ساخت استان خوزستان به روش های غیرانسانی که آمار فروش آنها در بازار کیان به ۸۰۰ پرنده در روز می رسد از حضورتان خواهشمندیم در پایان دادن به ظلمی که به ناحق بر مخلوقات بیگناه خداوند که به خاک کشورمان پناه آورده اند روا می رود یاریمان فرمائید.

همانگونه که مستحضرید، علاوه بر روش صید زمینی به نام محمیه که پرندگان را در دسته‌های بزرگ و در گونه های مختلف به دام می‌اندازد صید از طریق دانه‌های سمی نیز از روش‌هایی است که در سال‌های گذشته بسیار از آن استفاده شده است. روشی غیرانسانی که باعث کاهش چشمگیر جمعیت پرندگان مهاجر خصوصا غازها شده است. بدین ترتیب که پرندگان مهاجر پس از خوردن دانه های آغشته به سم که توسط متخلفان در محدوده‌ای از آب یا خشکی ریخته شده در مدت کوتاهی همراه با درد فراوان تلف می‌شوند و لاشه هایشان هر روز صبح توسط سودجویان جمع آوری شده و برای فروش به بازار کیان منتقل میشود. روشی مخرب که متاسفانه به از بین رفتن گونه‌هاى مختلف پرندگان شکارى، خزندگان و پستانداران نیز می انجامد.

لازم به ذکر است، پیگیریهای مکرر فعالان زیست محیطی طی ماه های اخیر، به جز جمع آوری نمادین و موقت برخی دام ها تا به امروز اقدامی قاطع و موثر را از سوی اداره کل محیط زیست استان در پی نداشته است و متاسفانه با روند رو به گسترش صید پرندگان مهاجر در استان خوزستان رو به رو هستیم به گونه ای که عده‌ای سودجو با سوء استفاده از خشکیدگی تالاب‌های طبیعی و با هدایت آب نهرها به زمین‌ها ایجاد آبگیرهای مصنوعی می‌کنند و به راحتی به صید پرندگان مهاجر می‌پردازند.

لذا با توجه به تداوم این بی‌قانونی و همه‌گیر شدن این تخلف سودآور و پرجاذبه در میان بومیان و کشاورزان منطقه و با در نظر گرفتن حسن تدبیر و سابقه خوش استانداری خوزستان، بدینوسیله از حضورتان خواهشمندیم پیش از آنکه برخورد با متخلفان، مانند آنچه در فریدونکنار شاهد آن هستیم به معضلی غامض و چالشی بزرگ برای محیط زیست کشور بدل شود، نام باشکوه استان خوزستان، مهد فرهنگ و تمدن ایرانی را از آلوده شدن به میهمان کشی و سودجویی متخلفان در امان دارید.

با تقدیم احترام
فعالان حیات وحش ایران

رونوشت: جناب آقای احمدرضا لاهیجان زاده / مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست استان خوزستان

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه