سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم عاملان کشتار ۵ آهو، محکوم به زندان شدند

زیست بوم

عاملان کشتار ۵ آهو، محکوم به زندان شدند

عاملان کشتار پنج آهو در دشت قنات بردسیر به تحمل زندان و محرومیت از کشتار محکوم شدند.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - gray nike sneakers dual fusion

عاملان کشتار پنج آهو در دشت قنات بردسیر به تحمل زندان و محرومیت از کشتار محکوم شدند.

به‌گزارش پایگاه دیده‌بان حیات وحش ایران، در روزهای نخستین سال جدید گروهی از شکارچیان متخلف و سابقه‌دار با قتل‌عام نیمی از آهوان دشت قنات سیر بردسیر کرمان حادثه تلخی را برای جمعیت شکننده آهو در این نقطه از کشور رقم زدند.

محمد سعادت‌نژاد کارشناس اداره حفاظت محیط‌زیست بردسیر در توضیح ماجرا گفت: به دنبال دریافت گزارشی از همیاران محلی مبنی بر حضور یک خودروی پیکاپ و اقدام به پروژکتورکشی و تیراندازی در دشت قنات سیر بردسیر در نیمه‌های شب، بلافاصله به همراه اکیپی از محیط‌بانان راهی منطقه شدیم.

سعادت‌نژاد افزود: پس از ورود به منطقه یک پیکاپ را مشاهده کردیم که مشغول پروژکتورکشی در دشت بود، برای جلوگیری از فرار شکارچیان مسیر جاده منتهی به دشت را مسدود کرده و برای دستگیری سرنشینان خودرو وارد عمل شدیم.

محمد سعادت‌نژاد گفت: شکارچیان به محض مشاهده مأموران سعی کردند با خودرو از منطقه بگریزند اما زمانی‌که با مسیر مسدود شده مواجه شدند خودرو را رها کرده و پیاده پا به فرار گذاشتند.

دو تن از شکارچیان با استفاده از تاریکی شب موفق به فرار شده و یکی از آنها توسط محیط‌بانان تعقیب و دستگیر شد.

پس از دستگیری این شکارچی و در بازرسی از خودرویشان لاشه دو آهوی ماده همراه یک اسلحه شکاری مجاز، قطار فشنگ، پروژکتور، چراغ قوه، دو تیغه ساطور، چاقو و سایر ادوات شکار کشف شد.

کارشناس اداره حفاظت محیط زیست بردسیر ادامه داد: با توجه به تاریکی شب و استفاده شکارچیان متخلف از فشنگ چهارپاره، صبح روز بعد به بررسی این منطقه پرداخته و متوجه شدیم علاوه بر دو لاشه کشف شده سه آهوی دیگر نیز بر اثر اصابت ساچمه زخمی شده و پس از مدتی تلف شده‌اند.

مرد شکارچی در جریان بازجویی‌ها همدستان خود را نیز معرفی کرد که در هماهنگی صورت گرفته با قاضی پرونده هر دو متخلف فراری نیز دستگیر شدند.

سعادت‌نژاد گفت: لاشه آهوهای شکار شده را پشت خودروی پیکاپ متخلفان گذاشته و به محل دادسرا منتقل کردیم و قاضی پرونده از لاشه‌ها، آثار جرم و ادوات شکار بازدید کرد.

وی افزود: با حکم قاضی پرونده مجوز اسلحه شکاری این گروه لغو و اسلحه به نفع دولت ضبط شد همچنین صاحب اسلحه به مدت ۱۰ سال صلاحیت حمل و استفاده از هر نوع سلاحی را نخواهد داشت، علاوه بر آن یکی از مجرمان به ۹۱ روز و دو مجرم دیگر هر کدام به شش ماه حبس تعزیری محکوم و روانه زندان شهاب کرمان شدند.

یکی از شکارچی‌ها را حدود ۲۰ روز پیش از این حادثه همراه یک اسلحه دستگیر کردیم اما با توجه به این‌که متهم پیش از اقدام به شکار دستگیر شده بود متأسفانه دادگاه اسلحه را توقیف کرد ما نیز نتوانستیم ثابت کنیم این مرد به منظور اقدام به شکار غیرمجاز وارد منطقه شده است و دادگاه مرد متخلف را به‌خاطر اتهام شروع به شکار مجرم ندانست و وی تبرئه شد.

کارشناس اداره حفاظت محیط زیست بردسیر گفت: متأسفانه هر دو لاشه آهوی کشف شده از شکارچیان غیرمجاز ماده بوده و جنسیت سه آهوی دیگر که بر اثر اصابت ساچمه زخمی شده و پس از مدتی تلف شده بودند به دلیل تغذیه توسط سگ‌ها و روباه‌ها قابل شناسایی نبود.

سعادت‌نژاد افزود: دشت قنات سیر جزو مناطق آزاد این شهر به شمار می‌رود و در مجموع یک گله کوچک شامل تعداد ۱۰ تا ۱۲ رأس آهو در این دشت زندگی می‌کردند که با این اقدام شکارچیان حدود نیمی از این دسته کوچک نیز از بین رفتند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه