سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جمعیت قزل‌آلای خال قرمز در وضعیت قرمز

زیست بوم

جمعیت قزل‌آلای خال قرمز در وضعیت قرمز

منبع: روزنامه همشهری

پارک ملی لار نیازمند انجام پژوهش‌های بیشتری به‌منظور افزایش اطلاعات درباره جمعیت قزل‌آلای خال قرمز است.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Nina Leonard, Cardigan a manica lunga con fiocco sul retro , Sb-roscoffShops

دکتر ایرج هاشم‌زاده، متخصص ژنتیک ماهی در نشست هم‌اندیشی حفاظت از قزل‌آلای خال‌قرمز پارک ملی لار گفت: پارک ملی لار با مشکلات متعددی مواجه است؛ ازجمله شمار قابل توجه عشایر در این منطقه اثرات نامطلوبی بر صید و بستر رودخانه داشته است. به گفته وی صید تابستانه یکی دیگر از مشکلات پارک ملی لار است؛ چراکه در هر تابستان به‌طور متوسط 10هزار پروانه صید صادر می‌شود، این درحالی است که درباره اثرات صید و صیادی مطالعه دقیقی صورت نگرفته است.

این متخصص ژنتیک ماهی تأکید کرد: برای مدیریت مشکلات پارک ملی لار ضروری است که زیستگاه‌های مهم ‌ماهیان در این پارک شناسایی شود، به همین منظور 120 قطعه ماهی تهیه و از 12 نشانگر ریز ماهواره‌ای به روش فلورسنت برای مطالعه وضعیت آنها استفاده کردیم.

همچنین نتایج به دست‌آمده از پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد سهم رودخانه الرم از ماهی‌های دریاچه‌ لار حدود 36درصد، رودخانه کمردشت حدود 44درصد، خشک‌رود حدود 18‌درصد و دلیجای حدود صفر درصد از ماهی‌های صید شده در دریاچه لار است. وی درباره علت رتبه پایین ماهی‌های دلیجای در بین ماهی‌های صیدشده از دریاچه لار، خاطر نشان کرد: موانع موجود در این رودخانه موجب شده که ماهی‌های قزل‌آلای خال قرمز نتوانند به دریاچه لار مهاجرت کنند. در مقابل، ماهی‌های رودخانه‌های الرم و کمردشت جمعیت زیادی از ماهی‌های صید‌شده را تشکیل می‌دهند که این امر نشان‌دهنده آن است که این دو رودخانه از زیستگاه‌های مهم قزل‌آلای خال‌قرمز در دریاچه لار هستند و لازم است از آنها حفاظت فیزیکی و محیطی بیشتری شود. وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد قزل‌آلاهای قرمز صید شده، ماده هستند تأکید دارد: تداوم روند صید به شکل موجود باعث کاهش تنوع و تضعیف جمعیت این ماهی‌ها می‌شود. بنابراین باید پایش‌های لازم در زمینه تأثیر صید، وضعیت گذشته و حال جمعیت قزل‌آلاهای خال قرمز انجام شود تا بتوانیم وضعیت آنها را در آینده پیش‌بینی کنیم.

در ادامه این نشست دکتر مانو استیو، متخصص رفتارشناسی ماهیان آزاد، گفت: در حال حاضر رودخانه‌هایی که ماهیان آزاد در آنها قرار دارند، آب کمتری دارند و یا بستر رودخانه‌ به وسیله انسان تغییر کرده است. علاوه بر آن، این ماهیان با صیادی بیشتر و غذای کمتر مواجه هستند و انسان‌ها مسئول تمام این مشکلات هستند. وی یکی دیگر از مشکلات اساسی در زمینه ماهیان آزاد را پرورش و تکثیر مصنوعی این ماهی‌ها ذکر کرد و افزود: این کار باعث اختلال در انتخاب جنسی و انتخاب طبیعی ماهیان می‌شود. به گفته این متخصص برجسته، احیای زیستگاه‌های ماهی‌های آزاد، حفظ آب و حجم آب رودخانه‌ها و کاهش صید از راهکارهای مؤثر در زمینه بهبود وضعیت ماهیان آزاد است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه