سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مرگ شیر باغ وحش کرمان - شیر مُرده تاکسیدرمی می شود

زیست بوم

مرگ شیر باغ وحش کرمان - شیر مُرده تاکسیدرمی می شود

خبرگزاری مهر: چند سال قبل بود که چهار شیر از مرکز تحقیقات دانشگاه زابل به باغ وحش کرمان منتقل و در قفسی کوچک نگهداری شدند اما سه روز قبل به دلیل عفونی شدن زخم پنجه، یکی از حیوانات می میرد این در حالیست که پیش از این بارها نسبت به وضعیت نامناسب نگهداری این شیرها هشدار داده شده بود.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

به گزارش خبرنگار مهر، باغ وحش شهر کرمان در واقع یکی از پارکهای سابق این شهر است که بر دامنه کوههای شرقی این شهر بنا شده است هر چند این باغ وحش از جمله باغهای زیبای استان کرمان محسوب می شود اما فضای محدود نگهداری حیوانات یکی از دغدغه های اصلی دوستداران محیط زیست است.

باغ وحش کرمان در زمان استانداری حبیب الله دهمرده استاندار اسبق کرمان که اهل سیستان و بلوچستانی بود احداث شد با تعامل و پیگیری وی تعدادی از حیوانات مرکز تحقیقات دانشگاه های سیستان و بلوچستان به باغ وحش کرمان فرستاده شد.

در واقع قرار بود این باغ وحش به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و علمی فعالیت کند اما با بلیط فروشی عملا این مرکز به باغ وحش کرمان نیز تبدیل شد. و تاکنون عملکردی در خصوص کارهای تحقیقاتی در این مرکز در رسانه ها منتشر نشده است.


در همان زمان چهار شیر به این باغ وحش منتقل شد هر چند که شیر ایرانی سالهاست منقرض شده است اما گفته می شود این شیرها در مرکز تکثیر دانشگاههای سیستان و بلوچستان تکثیر شده اند و از این گونه تعدادی محدودی در ایران در شرایط تحقیقاتی وجود دارد. و هر چند که به این حیوان شیر سیستانی گفته می شود اما اطلاعی از نژاد دقیق این حیوان در دسترس خبرنگار مهر قرار نگرفت.

نگهداری چهار شیر در فضایی کوچک پیش از این نیز موجب نگرانی دوستداران محیط زیست در استان کرمان شده بود که درنهایت نیز جنبه واقعیت به خود گرفت.

پنجه یکی از این شیرها که همگی نر بودند زخم و به مرور دچار عفونت می شود، عفونت زخم پنجه شیر رفته رفته به استخوان حیوان می رسد و در نهایت هم به دلیل شدت عفونت پنجه حیوان وضعیت شیر دچار بحران و در نهایت به ناچار شیر کشته می شود تا درد کمتری بکشد.

انتقال شیر از باغ وحش به موزه/ شیر مرده تاکسیدرمی می شود

در نهایت جسد این شیر برای نگهداری در موزه به یکی از موزه های کرمان فرستاده می شود که گفته می شود موزه پارک مطهری کرمان است.

قرار است این حیوان در این موزه تاکسیدرمی شود و در معرض دید عموم قرار گیرد.

 

پیگیریهای عکاس خبرگزاری مهر برای تصویر برداری از جسد این حیوان بی ثمر ماند و اکثر مسئولان ذی ربط نیز ترجیح دادند در این خصوص صحبت نکنند.

این باغ وحش زیر نظر شهرداری کرمان اداره می شود و سازمان محیط زیست نیز بازرسیهایی از این مجموعه انجام می داده است.

آنچه که بیش از هر چیز در خصوص این باغ وحش خودنمایی می کند مکانهای بسیار محدود برای نگهداری حیوانات است. هر چند نگرانی هایی نیز در خصوص نحوه تغذیه این حیوانات مطرح است اما نگهبانان باغ وحش از تغذیه مناسب حیوانات خبر می دهند.

علت زخمی شدن شیر مبهم است

خبرنگار مهر نیز که امروز برای بررسی وضعیت شیرهای باغ وحش کرمان به این مکان مراجعه کرده بود با سه شیر دیگر مواجه شد که در گوشه ای از قفسی کوچک آرمیده بودند.

علت زخمی شدن پنجه این حیوان به درستی مشخص نیست اما برخی از نگهبانان این مجموعه می گویند که حیوان در زمان انتقال دچار مشکلی در پنجه بوده است و برخی نیز می گویند به دلیل فضای محدود شیرهای نر با یکدیگر درگیر می شوند و درنهایت موجب بروز زخم در پنجه حیوان شده است.

مرگ شیر باغ وحش کرمان تاسف بار است

اما روال نگهداری و درمان این حیوان به گونه ای نبوده است که منجر به بهبود حیوان شود و درنهایت این حیوان در معرض انقراض برای رهایی از درد ناشی از عفونت استخوان پنجه کشته می شود.

محمد رضا علومی استاد دامپزشکی دانشگاه کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: مرگ این حیوان باعث تاسف است زیرا این شیر از گونه های نادر می باشد که در باغ وحش تکثیر شده است.

 

وی تصریح کرد: علت مرگ این حیوان عفونت در ناحیه پنجه حیوان بوده است و با وجود اینکه چند بار پنجه حیوان پانسمان می شود اما به دلیل وحشی بودن شیر، حیوان اجازه ماندن پانسمان بر روی پنجه اش را نمی داده است.

نظام نگهداری حیوانات در باغ وحشها باید تغییر کند

علومی گفت: آنتی بیوتیکهایی هم که برای کنترل عفونت به حیوان داده شده جواب نداده است و به تدریج عفونت گسترش یافته و به نظر می رسیده که برای کاهش درد حیوان، کشتنش یک راه حل بوده است.

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب باغ وحشهای ایران گفت: حیوانات اکثرا در شرایط نامناسب نگهداری می شوند که در نهایت چنین نتایجی را هم به همراه دارد.

وی گفت: بحث نگهداری حیوانات و روال آن باید بازنگری شود امروزه در اکثر باغ وحش های استاندارد جهان شرایطی طبیعی برای حیوانات مهیا می شود و باید ما نیز به همین سمت حرکت کنیم.

علومی گفت: شرایطی که هم اکنون حیوانات در ایران نگهداری می شوند شیوه ای مربوط به 100 سال قبل است و از استانداردهای کنونی فاصله دارد.

 

هشدار سازمانهای مدافع محیط زیست در خصوص وضعیت نگهداری شیرها

پیش از این نیز برخی گروههای مدافع محیط زیست نسبت به احتمال بروز چنین وضعیتی هشدار داده بودند از جمله می توان به هشدار سازمان مردم نهاد زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اشاره کرد.

مه لقا کاشفی، یکی از اعضای این سازمان مردم نهاد پیش تر به خصوص در زمینه نگهداری شیرها ابراز نگرانی کرده و گفته بود که چهار شیر در فضایی محدود نگهداری می شوند که به خصوص برای این گونه جانوری اصلا شرایط مناسبی نیست.

اما نکته جالب اینکه در همان زمان مسئولان ذی ربط نیز در واکنش به این امر گفته اند کارشناسان محیط زیست به طور مرتب از این باغ وحش بازدید می کنند و در صورت بروز مشکل مراتب را به مسئولان شهرداری و باغ وحش تذکر می دهند.

مجموعه‌ حيات وحش کرمان در محلي با مساحت 33 هزار و 600 مترمربع در سال 87 راه اندازی شده است.

پیش از راه اندازی این مرکز تعدادی از پرندگان باغ وحش در پارک مطهری کرمان و تعدادی حیوان نیز در مجموعه شهید باهنر نگهداری می شد که بعضا شرایط نا مناسبی را به وجود آورده بود.

اما هم اکنون نیز مرگ این شیر نگرانیهایی را در خصوص وضعیت این باغ وحش ایجاد کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه