سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مردم سمندر و لاک‌پشت نخرند!

زیست بوم

مردم سمندر و لاک‌پشت نخرند!

حیواناتی که به بازار عرضه می‌شوند بومی و غیر بومی هستند. ورود گونه‌های غیربومی به دو دلیل می‌تواند خطرآفرین باشد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Direct Drops , IetpShops , nike air zoom strong black rose gold

روزهای پایانی سال است و کم‌کم بساط فروش ماهی قرمز در خیابان‌ها پهن می‌شود. چند سالی هست که در کنار این ماهی‌های کوچک و زیبا، سمندر و لاک‌پشت هم پا به ظرف ماهی نوروز مردم گذاشته‌اند. این حیوانات، همه به شکل قاچاق فروخته می‌شوند.

به نوشته ایران، حسین محمدی مدیرکل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص توصیه‌هایی برای مردم دارد:

چطور می‌توان جلوی فروش موجودات قاچاق را گرفت؟

عرضه و نگهداری این موجودات زنده باید با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باشد و مهمترین عاملی که می‌تواند موجب کاهش عرضه موجودات شود این است که مردم از خرید آن‌ها خودداری کنند. وقتی تقاضا کم باشد، مسلماً عرضه هم کاهش می‌یابد. همچنین بخشنامه‌هایی به همه استان‌ها فرستاده شده تا با عرضه موجودات قاچاق برخورد شود.

آیا نگهداری این گونه‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد؟

حیواناتی که به بازار عرضه می‌شوند بومی و غیر بومی هستند. ورود گونه‌های غیربومی به دو دلیل می‌تواند خطرآفرین باشد. اول این‌که این موجودات معمولاً از مبادی غیرمجاز وارد کشور می‌شوند، بنابراین دامپزشکی کنترلی روی آن‌ها ندارد و احتمال دارد ناقل بیماری باشند. از جهت دیگر، گونه‌های غیربومی یا بومی برای کسب منابع آب و غذا وارد رقابت می‌شوند و نمونه‌هایی که خیلی خوب با شرایط جدید سازگار می‌شوند، در درازمدت گونه‌های بومی را حذف خواهند کرد.

با قاچاق جانوران بومی چه مشکلی پیش خواهد آمد؟

سودجویانی که قصد دارند به گونه‌های بومی آسیب بزنند نمونه‌های کمیاب برخی حیوانات را به بازار عرضه می‌کنند که متأسفانه بازار فروش خوبی هم دارند. خزندگان، مارها و بویژه سمندرها از این گونه‌های قاچاق هستند. ما از مردم تقاضا داریم آن‌ها را خریداری نکنند تا این گونه‌ها منقرض نشوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه