سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زنگ خطر انقراض همه گونه‌های ماهیان خاویاری کشور به صدا درآمد - رییس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی: عمق فاجعه مغفول مانده است

زیست بوم

زنگ خطر انقراض همه گونه‌های ماهیان خاویاری کشور به صدا درآمد - رییس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی: عمق فاجعه مغفول مانده است

رییس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، پنج گونه ماهیان خاویاری و برخی از گونه‌های اردک ماهی و شاه کولی را از گونه‌های آبزی در حال انقراض کشور عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌های مناسبی برای ایجاد بانک ژن ایجاد کرده‌ایم ولی با توجه به شدت تخریب ذخایر ژنتیکی و خطر انقراض آنها شدیدا نیازمند حمایت مسوولان هستیم.

nike air force 1 low uv | SBD - nike sb trainer endor khaki gum white and green - 016 Release Date - Air Jordan 4 Red Thunder CT8527

دکتر محمد پور کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با اشاره به وضعیت جمعیتی گونه‌های آبزی بومی کشور افزود: ارزیابی‌های دقیقی در این زمینه بر روی برخی از گونه‌های آبزی انجام شده است که بر اساس این مطالعات تمامی پنج گونه ماهیان خاویاری جزو گونه‌های به شدت در حال انقراض هستند و برنامه جامع برای تکمیل بانک ژن اختصاصی را می‌طلبد.

وی، ماهی آزاد را از دیگر گونه‌های به شدت در حال انقراض کشور ذکر کرد و گفت: علاوه بر آن برخی از گونه‌های اردک ماهی، شاه کولی و سیاهکولی و «باربوس ماهیان» در رده در حال انقراض قرار دارند.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ماهی حلوا سفید و تعدادی از گونه‌های مهم از منظر اکولوژیکی و اقتصادی را از دیگر گونه‌های در حال انقراض آب‌های جنوب کشور توصیف کرد.

وی ایجاد بانک ژنی آبزیان کشور را از برنامه‌های این موسسه تحقیقاتی در این راستا عنوان و اظهار کرد: در زمینه ماهیان خاویاری و مولدین ماهی آزاد، زیر ساخت‌های مناسبی برای ایجاد بانک ژنتیک فراهم کردیم ولی با توجه به شدت تخریب ذخایر ژنتیکی و خطر انقراض آنها، به شدت نیاز به حمایت و توجه جدی مسوولان داریم.

پورکاظمی ادامه داد: علاوه بر گونه‌های یاد شده در دریای خزر و منابع و اکوسیستم آب‌های داخلی، لازم است تا در زمینه تعداد زیادی از گونه‌های متعلق به خانواده کپور، سوف، اردک ماهیان دریای خزر بانک ژن ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: در این خصوص طرح‌های متعددی به ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین به سازمان محیط زیست ارائه کردیم.

رییس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به آبزیان بومی کشور، گفت: با عنایت به زیست ماهیان در زیر آب و عدم رویت و مشاهده آنها، متاسفانه از گذشته تا حال عمق فاجعه ژنتیکی و زیست محیطی انقراض گونه‌های با ارزش جدی گرفته نشده است و امیدواریم با حمایت مالی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بتوانیم قبل از انقراض و نابودی کامل گونه‌ها نسبت به حفظ این ذخایر اقدام کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید