سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگ محیط بانان و شکارچیان در سرمای سوزان دنا - یک لشکر هم برای حفاظت از دنا کم است

زیست بوم

جنگ محیط بانان و شکارچیان در سرمای سوزان دنا - یک لشکر هم برای حفاظت از دنا کم است

خبرگزاری مهر: جنگ محیط بانان و شکارچیان در سرمای سوزان دنا به اوج خود رسیده و در این جنگ نابرابر هر تیری لرزه بر جان محیط بانان و حیات وحش منطقه می اندازد.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | NSW TECH FLEECE FULL - ZIP HOODIE – AractidfShops - nike lunar tartan outlet sale cheap

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها برف پاییزی از دامنه تا قله های بیش از چهار هزار و 400متری دنا را پوشانده است و این زیست بوم کهن در انتظار سرمای سوزان زمستان است.

برف و سرما باعث شده تا حیات وحش کم نظیر پارک ملی دنا به دامنه ها کوچ کنند. جایی که هنوز علف های خشکیده ای دارد که آنها را از رنج گرسنگی در امان نگه دارد.

در وسعت 93 هزار و 660هکتاری دنا، 77 گونه پرنده، 24 گونه جانوری پستاندار، 20 گونه آبزی و 39 خزنده زندگی می کنند.

پلنگ، کل وبز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش نعل اسبی، گربه، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و چندین گونه دیگر از مهمترین گونه های جانوری این منطقه است.

 

این روزها برف و سرما و کمبود علوفه تنها نگرانی گونه های جانوری دنا از جمله کل، بز، قوچ و.. نیست بلکه این شکارچیان بی رحم اند که لرزه بر تن شکارها انداخته اند.

در فصلی که زمان زاد و ولد این گونه های جانوری ارزشمند است، صدای شلیک گلوله آرامش را از آنها و از محیط بانان گرفته است.

این روزها جنگ بین انسانهای سود جو و محیط زیست ادامه دارد و به اوج خود رسیده و گویا قرار نیست به این زودی ها پایان یابد.

10پاسگاه محیط بانی در دنا این روزها رنگ آسایش به خود ندیده است و هر لحظه باید گوشش به پژواک کوه باشد و چشمش به جنگل تا غریبه ای آرامش طبیعت را بر هم نزند و سکوتش را نشکند.

محیط بانان خواب و خوراک ندارند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید: این روزها محیط بانان خواب و خوراک ندارند و چشم از کوه و جنگل برنمی دارند.

جمشید عبدی پور می افزاید: اکنون زمان جفتگیری کل و بزهاست و چون در حال حرکت هستند، شکارچیان بهتر می توانند آنها را شکار کنند.

 

وی می گوید: از طرفی بعد از این فصل پازن قابل شکار کردن نیست و همچنین در فصل زمستان چون از گیاهانی همچون ارس برای تغذیه استفاده می کنند، گوشت آنها از کیفیت لازم برخوردار نیست.

وی ادامه می دهد: به همین خاطر شکارچیان از این فرصت استفاده می کنند و اقدام به شکار این گونه های ارزشمند می نمایند.

یک لشکر هم برای حفاظت از دنا کم است/ دستگیری 259شکارچی

عبدی پور می افزاید: این روزها یک لشکر هم برای حفاظت از دنا کم است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید: طی هشت ماه ابتدای سال 259 شکارچی در مناطق حفاظت شده استان دستگیر شده اند و 95 اسلحه آنها ضبط شده است.

عبدی پور به تعداد کم نیروها در مناطق حفاظت شده استان اشاره می کند که متناسب با وسعت مناطق حفاظت شده نیست.

وی می افزاید: هم اکنون مناطق حفاظت شده این استان تنها یک چهارم استاندارد جهانی محیط بان دارند و برای هر سه هزار هکتار از مناطق حفاظت شده استان یک نیرو وجود دارد.

 

او همچنین از وضعیت این روزهای محیط بانان می گوید که شبانه روزی فعالیت می کنند و هیچ استراحتی ندارند و به زندگی خود هم نمی رسند.

وی می گوید: تعداد ماموران کم است اما پیوسته بر منطقه اشراف دارند و در صورت شنیدن صدای شلیکی سایر محیط بانان را مطلع می کنند تا شکارچی متخلف دستگیر شود.

پای سرباز محیط زیست شکست

عبدی پور از دستگیری سه نفر طی هفته گذشته در منطقه میمند از پارک ملی دنا با دو اسلحه غیرمجاز خبر می دهد و می افزاید: این افراد در ساعت یک اقدام به تیراندازی کردند و در ساعت پنج عصر دستگیر شدند.

به گفته عبدی پور در تعقیب و گریز محیط بانان و شکارچیان پای یک سرباز محیط زیست شکست.

این مسئول همچنین از دستگیری ضاربین دو محیط بان دنا در منطقه دشت رز و معرفی آنها به دستگاه قضایی خبرداد.

پارک ملی دنا که به عنوان دهمین ذخیره گاه کشور و 550امین ذخیره گاه زیست کره دنیا در شبکه جهانی ذخیره گاهها ثبت شده این روزها بیشتر از همیشه نیازمند حمایت مسئولین و مردم است.

اگر چه خطر انقراض، حیات وحش دنا و سایر مناطق حفاظت شده استان را تهدید می کند اما دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران هنوز هم با وجود تیرها، تیشه ها و تبرها نفس می کشد و حیات را به دنا نشینان ارزانی می کند.

.......................

گزارش: شریف اسلامی

عکس محیط بانان دنا: حسن غفاری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه