سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تا روز جمعه؛ تلفات وحوش در 70 قله به 169 راس رسید

زیست بوم

تا روز جمعه؛ تلفات وحوش در 70 قله به 169 راس رسید

کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی استان با موضوع بررسی شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه 70 قله اراک به ریاست استاندار مرکزی برگزار شده و ضمن بررسی آخرین وضعیت، تصمیمات لازم اتخاذ شد.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

‌به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - محمود زمانی‌قمی استاندار مرکزی در این جلسه با اشاره به شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه 70قله اراک، اظهار کرد: برای مقابله و عدم شیوع این بیماری اگر چه در منطقه اقداماتی صورت گرفته، ولی این اقدامات کامل و مناسب نبوده و ظاهراً وضعیت ‌منطقه مناسب نیست.


‌وی با اشاره به اینکه تا هر روزی که این بیماری در استان وجود دارد، باید اقدامات لازم برای مبارزه با شیوع آن انجام شود، افزود: باید حرکت را تندتر کنیم و با بکارگیری نیروهای بیشتر، هماهنگی بین‌بخشی و کمک همه دستگاه‌های استانی جدی‌تر وارد کار شویم.

زمانی قمی عنوان کرد: اگرچه دولت و مجموعه دستگاه‌ای اجرایی نمی‌توانستند در جلوگیری از بروز این بیماری کار چندانی انجام دهند، اما اکنون که این اتفاق رخ داده همه دستگاه‌ها مکلف به همکاری جهت مبارزه با این بیماری هستند.

استاندار مرکزی ادامه داد: برای مبارزه با این بیماری باید نقشه راه تهیه، تدوین و اجرایی شود و کل اقدامات و رئوس برنامه‌ها مشخص و برنامه زمان‌بندی روزانه، هفتگی و سالیانه ارائه شود.

‌زمانی قمی افزود: برنامه‌ها و پیگیری‌ها باید در قالب کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی و با حضور منظم اعضای اصلی و شخص مدیران انجام شود.

‌وی با تقدیر از اقدامات سازمان‌های مردم‌نهاد بدلیل حساس کردن مسئله و پیگیری و انعکاس آن و همچنین همکاری و مساعدت در مبارزه با این بیماری، تاکید کرد: باید در ادامه راه از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده بیشتری ببریم.

‌زمانی قمی با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد در همه زمینه‌ها باید نقش نظارتی و حمایتی خود را داشته باشند، اظهار کرد: نقش سازمان‌های مردم‌نهاد یک نقش حساس و نظارتی است. این تشکل‌ها برای حفظ منافع ‌عمومی و به دور از منافع و خواست‌های فردی کار می‌کنند.

‌براساس این گزارش، در این جلسه که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در آن حضور داشت، مدیران کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و دامپزشکی استان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی گزارشی از اقدامات صورت گرفته عنوان و پیشنهاداتی ارائه کردند.

‌برخی مصوبات این جلسه بدین شرح است که با کمک همه دستگاه‌های اجرایی استان و در صورت لزوم سایر استان‌ها در خصوص ورود دام‌ها به این منطقه کنترل و سختگیری صورت بگیرد، در صورت موثر نبودن مواد ضدعفونی‌کننده فعلی از مواد قوی‌تری استفاده شود و در صورت نیاز برای تامین تجهیزات و منابع مالی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور کمک گرفته شود، شعاع پنج کیلومتری به 10 کیلومتر افزایش یابد و علاوه بر 32 هزار دام واکسینه شده 20 هزار دام دیگر نیز واکسینه شود، منطقه قرنطینه شده و از ورود گردشگر به این منطقه جلوگیری شود، بی‌هوش کردن حیوانات حتما انجام شود تا تعدادی از آنها با این کار حفاظت شوند، نقل و انتقال کانکس دامپزشکی با کمک دستگاه‌ها به این منطقه برای حضور دامپزشک صورت گرفته و برای اشراف بر امور، این جلسات به طور منظم برگزار شود.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که گوسفند و بز به آن مبتلا می‌شوند و از علایم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی و... و در نهایت مرگ حیوان است و اخیراً در استان فارس نیز رخ داده و 100 رأس تلفات در پی داشته است. در منطقه 70قله نیز اولین مورد تلفات این بیماری در 14 خردادماه مشاهده شده و بر اساس آمار تا روز جمعه 169 رأس تلفات داشته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه