سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم 12 گونه نادر جانوری در استان یزد در معرض تهدید است

زیست بوم

12 گونه نادر جانوری در استان یزد در معرض تهدید است

برگرفته از روزنامه اطلاعات، شماره 25982، یکشنبه 6 مهر 1393

خبرنگار اطلاعات: 12 گونه نادر جانوری استان یزد در معرض تهدید انقراض است.

سیدحسین سادات موسوی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد بابیان این‌ مطلب در جمع خبرنگاران افزود: این‌گونه‌ها شامل یوزپلنگ، هوبره، کاراکال، شاه روباه، روباه ‌شنی، گربه شنی، گربه پالاس، بالابان، آهو، جبیر، گورخر ایرانی و زاغ بور است.

وی ارزش حفاظتی این‌گونه‌ها را بالا دانست و گفت: اهمیت زیست‌محیطی استان به خاطر این‌گونه‌ها است.

او، بابیان این‌که جمعیت هوبره در کشور و دنیا با کاهش جدی روبرو است، افزود: این‌گونه بدلیل زادآوری خوب از وضع مطلوبی برخوردار بوده که به عنوان نماد حیات‌وحش یزد معرفی شده است.

سادات موسوی همچنین، به خطر انقراض یوزپلنگ در دنیا و ایران اشاره کرد و گفت: جمعیت این‌گونه در تمام دنیا به ایران محدود شده که عمده زیستگاه‌های آن در شهرستان‌های اردکان، بافق و مهریز است.

معاون محیط‌ طبیعی حفاظت محیط‌زیست یزد تعداد مرکز تکثیر حیات‌وحش را در شهرستان‌های خاتم، مهریز و ابرکوه اعلام کرد.

وی ادامه داد: 800 گونه گیاهی، 160 نوع پرنده، 60 نوع جانور وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان شناسایی شده است.

او بابیان این‌که 80 درصد گونه‌های جانوری استان را خزندگان تشکیل می‌دهند، افزود: اهمیت این تنوع گونه‌های استان فقط تعدادشان نیست، بلکه به علت گونه‌های خاص آن است.

وی با اشاره به این‌که خانواده‌ گونه گربه‌سانان از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: هشت مورد از گونه یاد شده در کشور وجود دارد که هفت مورد آن در یزد است.

او بابیان این‌که بیش از 80 درصد گونه‌های گیاهی شناخته شده در اکوسیستم منطقه شیرکوه است، اظهار داشت: 50 گونه گیاهی انحصاری ایران در این منطقه مشاهده شده است.

وی همچنین شمار شکارچیان مجاز در استان را 1500 نفر اعلام کرد و گفت: آمار شکارچیان غیرمجاز بیش از این است.

او افزود: سرشماری حیوانات عمدتاً در نیمه دوم سال انجام می‌شود اما طبق آمار حدود 7000 علفخوار محافظت‌ شده در استان داریم و باید سهمی را که برای احیای طبیعت نیاز است لحاظ کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه