سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بقای گوزن های زرد خوزستان در انتظار تامین اعتبار

زیست بوم

بقای گوزن های زرد خوزستان در انتظار تامین اعتبار

اخبار درباره وضعیت گوزن های زرد خوزستان متناقض است. اخبار رسمی می گوید حدود 45 راس از این گوزن ها تلف شده اند و 25 راس از آنها هنوز زنده اند. اما اخبار غیر رسمی حاکی از زنده بودن تعداد انگشت شماری از گوزن های منطقه کرخه است. با این حال عکس های گوزن های زرد زنده گیری شده در منطقه کرخه نشان می دهد روند نجات گوزن های زرد ایرانی که چند هفته پیش آغاز شد ادامه دارد و می توان به ادامه بقای این گوزن ها امیدوار بود.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه محیط زیست: اخبار درباره وضعیت گوزن های زرد خوزستان متناقض است. اخبار رسمی می گوید حدود 45 راس از این گوزن ها تلف شده اند و 25 راس از آنها هنوز زنده اند. اما اخبار غیر رسمی حاکی از زنده بودن تعداد انگشت شماری از گوزن های منطقه کرخه است. با این حال عکس های گوزن های زرد زنده گیری شده در منطقه کرخه نشان می دهد روند نجات گوزن های زرد ایرانی که چند هفته پیش آغاز شد ادامه دارد و می توان به ادامه بقای این گوزن ها امیدوار بود.
 
لاهیجان زاده ، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفت و گو با خبرگزاری CHN از مرگ حدود 45 راس از گوزن های زرد خوزستان سخن می گوید و تصریح می کند: حدود 70 راس گوزن در سایت کرخه وجود داشت که به دنبال شیوع مگس های میاز حدود 45 گوزن تلف شدند و حدود 25 گوزن زنده مانده اند.
 
 
به گفته او تیم های زنده یاب در چند هفته گذشته 8 راس گوزن را زنده گیری کرده اند که از این تعداد پنج گوزن درمان شدند و زنده ماندند و سه راس از گوزن ها به دلیل شدت بیماری تلف شدند.
 
لاهیجان زاده با تاکید بر این که در حال حاضر حدود 20 راس گوزن زنده در سایت کرخه وجود دارد، می افزاید: بر اساس تصاویر دوربین های دید در روز و دید در شبی که در منطقه وجود دارند، لکه های زخم روی بدن حدود 11 راس از گوزن ها قابل مشاهده هستند و بیماری روی بدن این گوزن ها وجود دارد که باید این تعداد زنده گیری شوند و زخم هایشان ضد عفونی شود. همچنین حدود 10 راس از گوزن ها کاملاً سالم هستند و مشکلی ندارند.
 
 
این اظهارات درحالی از سوی لاهیجانی زاده مطرح می شود که چند روز پیش کمال الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط زیست در گفت و گو با CHN درباره آخرین وضعیت گوزن های زرد خوزستان گفته بود که « بر اساس به آمارهای غیر رسمی تعداد انگشت شماری از از گوزن های زرد زنده مانده اند». 
 
همچنین اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجد سلیمان نیز پیش از این به CHN گفته بود «وضعیت گوزن های زرد خوزستان بهتر نشده است و همچنان در روی همان پاشنه قبلی می چرخد.»  نماینده مسجد سلیمان اگرچه آمار دقیقی از گوزن های تلف شده و گوزن های زنده مانده نداشت، اما گفت «که هنوز تمام گوزن ها نمرده اند و گویا تعداد بسیار کمی از آنها زنده هستند.»
 
 
در تصاویر منتشر شده گوزن های زنده گیری شده در کانکس هایی نگه داری می شوند که برای نگه داری و درمان گوزن های بیمار مناسب نیست. مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان در این باره می گوید: به محض رسیدن گزارش مشاهده لاشه دو گوزن ها، گروه های کارشناس و دامپزشکان به منطقه اعزام شدند. تشخیص دامپزشکان این بود که گوزن ها باید به سرعت زنده گیری شوند. بر همین اساس چند روز نخست عملیات زنده گیری 5 گوزن زنده گیری شدند و به این دلیل که منطقه قرنطینه مخصوص نداشتیم، سه راس از گوزن های زرد زنده گیری شده در یک کانکس که کف آن با علوفه پوشانده شده بود، نگه داری شدند و عملیات درمان آنها آغاز شد. این عکس ها مربوط به روزهای نخست عملیات زنده گیری هستند و در حال حاضر قرنطینه مناسب در همان منطقه ایجاد شده است.
 
 
لاهیجانی در پاسخ به این سوال که برای بهبود وضعیت سایت کرخه به منظور ادامه حیات گوزن های زرد ایرانی چه کارهایی شده است، چنین پاسخ داد: تا جایی که می شد سایت نگه داری گوزن ها ضد عفونی شده است. بحث انتقال آب به منطقه و ایجاد استخرهای آب برای شناور شدن گوزن ها نیز انجام شد. همچنین داروهایی در آبشخورها گوزن ها ریخته می شود که  این دارو ها بصورت خوراکی توسط گوزن ها استفاده شود.
 
 
منتظر تامین اعتبار هستیم
 
به گفته مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست خوزستان گروه های زنده گیر با تور هوایی از یزد و تهران به منطقه آمده اند. همچنین یک اکیپ متخصص استفاده از اسلحه بیهوشی به منطقه رفته اند. از دیگر سو تعداد دوربین های دید در شب نیز در سایت کرخه افزایش یافته است.
 
جدا کردن سایت قدیم و از سایت جدید و انتقال گوزن های سایت جدید به سایت قدیم برای بهبود وضعیت سایت جدید از دیگر کارهایی است که لاهیجانی به آن اشاره می کند. به گفته او در هفته های گذشته یک متخصص حشره شناس حدود 9 روز در سایت کرخه حضور داشته است. این حشره شناس از مگس های سایت نمونه برداری کرده و در حال انجام کار مطالعاتی است تا بتوانیم به لحاظ بیولوژیک این مگس ها را مهار کنیم.
 
لاهیجانی همچنین به چند طرح دیگر برای بهبود وضعیت سایت نگهداری گوزن های زرد اشاره می کند اما تاکید دارد که برای اجرای این طرح ها حدود 3 میلیارد تومان پول نیاز دارد. به گفته او در تهران جلسه ای برای اختصاص این بودجه برگزار شده است و ادامه پروژه های بهبود وضعیت سایت کرخه در انتظار اختصاص اعتبار مدیریت است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه