سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مرگ حیوان در معرض انقراض - مقصر تلف شدن کاراکال کیست؟

زیست بوم

مرگ حیوان در معرض انقراض - مقصر تلف شدن کاراکال کیست؟

در حالی که چند روز از مرگ مبهم گربه وحشی کاراکال به عنوان یک گونه جانوری نادر و در معرض انقراض در شرق کرمان آن هم در اسارت می گذرد دلیل مشخصی در خصوص دلیل مرگ این حیوان عنوان نشده این درحالیست که برخی کارشناسان پیش از این در عکسهای مردم محلی این حیوان را عروسک نامیده بودند.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Maratón Sevilla 2022 - Carreras populares , MonticelloShops

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، ماجرا از ابتدای سال جاری شروع شد روستائیان و دامداران شرق شهرستان ریگان در شرقی ترین نقطه استان کرمان شاهد حمله حیوانی وحشی به دامهای خود بودند و در موارد متعدد گزارشهایی در خصوص حمله نوعی جانور که بسیار شبیه یوزپلنگ بود از سوی مردم محلی به فرمانداری شهرستان ریگان ارسال می شد.

در نهایت حتی خبر دریده شدن 120 دام نیز در رسانه ها منعکس شد که در ابتدا گمان بر این بود که حیوانی که به دامها حمله می کند یوزپلنگ در معرض انقراض باشد پس از هیاهوی رسانه ای در خصوص احتمال کوچ یوز به شرق استان کرمان در نهایت کارشناسانی برای بررسی شواهد به شرق کرمان اعزام شدند و در کمال تعجب در ابتدا تنها مسئله ای که رخ داد رفع اتهام از یوز بود.

ابتدا همه موضع گرفتند که یوز توان حمله به دامها را ندارد و عکسهایی که از سوی روستائیان ارائه می شود تنها عکس مترسک و عروسک است و متاسفانه برخی از رسانه های غیرحرفه ای در بوق این خبر دمیدند و طبق معمول چهره حق به جانب گرفتند.

در همان زمان با توجه به تجربه دردناک کشته شدن چندین یوز پس از حمله حیوانات به احشام در شهرستان راور طی سالهای گذشته و دام گذاری های گسترده ساربانان و مردم محلی و حتی حمله به یوز پلنگهای در حال انقراض که در کشور سابقه نیز دارد خبرگزاری مهر هشدار داد که این حیوان هر چه باشد هم اکنون در خطر بالقوه تله گذاری های مردم بومی قرار دارد زیرا عملا مردم اقدامی برای شناسایی جانور حمله کننده به دامهایشان ندیده اند و بالطبع خود دست به کار خواهند شد اما کسی این هشدار را جدی نگرفت.

گرفتار شدن کاراکال در معرض انقراض در دام روستائیان و بی توجهی مسئولان

جو به این سمت پیش رفته بود که در ابتدا یوز را تبرعه کنند اما چند روز قبل خبرنگار مهر در ریگان در خصوص گرفتار شدن یک گونه بسیار منحصر به فرد و انگشت شمار در طبیعت ایران به نام گربه وحشی کاراکال در دام روستائیان خبر داد.

دقیقا همان مسئله ای که پیش از این خبرنگار مهر هشدارش را داده بود و متاسفانه برخی از کنارش گذشتند.

جدای از اینکه حیوان حمله کننده کاراکال باشد و یا خیر و اینکه اصولا کاراکال با جثه کوچکش توان دریدن دهها دام را در یک شب دارد یا نه؟ که البته به گمان کارشناسان ندارد متاسفانه این گربه وحشی نادر بود که در دام روستائیان گرفتار شد.

زنده گیری گربه وحشی و تحویل به مسئولان

اما این بار تله گذاری ریگانیها با راوری ها متفاوت بود ساربانان بومی راور یوزها را با طعمه مسموم کرده بودند و درصد کشته شدن افزایش یافته بود اما در ریگان روستائیان برای به دام انداختن حیوانات وحشی گوشتخوار طعمه ای را به درخت می بندند و دام را در زیر طعمه می گذارند و حیوان پس از نزدیک شدن برای گرفتن طعمه به دام می افتد و در حقیقت زنده گیری می شود که در موارد معدودی نیز منجر به آسیب جزئی می شود.

انتشار خبر مرگ حیوان/ گرمای هوا موجب مرگ حیوان شد

کاراکال این ماجرا که تعدادشان از انگشتان یک دست هم شاید در کرمان تجاوز نکند اینچنین گرفتار دام روستائیان شد و در نهایت به فرمانداری ریگان تحویل داده شد و فرمانداری نیز حیوان را در حالی که پایش آسیب دیده بود و به گفته روابط عمومی فرمانداری راور شکسته بود به مسئولان ذی ربط تحویل دادند اما در نهایت روز بعد خبر مرگ حیوان منتشر شد!

یکی از مسئولان محیط زیست کرمان دلیل مرگ این حیوان را آسیب دیدگی شدید به دلیل گرفتار شدن در دام و همچنین گرمای بیش از حد منطقه عنوان کرده است.

اما در این میان اظهارات مسئولان شهرستان ریگان نیز شنیدنی است که در گفتگو با خبرنگار مهر می خوانیم.

اینجا هوا در محیط زیست هم گرم است/ آسیب دیدگی جزئی بود

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار ریگان در این خصوص گفت:دو روز قبل گربه وحشی کاراکال که از گونه های در حال انقراض در ریگان و استان کرمان بود با توجه به اینکه داخل یکی از تله ها گرفتار شده بود رهاسازی و در همان ساعات اولیه تحویل محیط زیست شهرستان بم شد.

محمد صادق داد الله پور افزود: به دلیل نامعلوم و نبود اداره محیط زیست در ریگان گربه وحشی کاراکال تلف شد.

وی گفت: این گربه وحشی در حال انقراض که از قسمت پا آسیب دیده بود جهت مداوا تحویل اداره محیط زیست بم شد اما متاسفانه به دلیل نامعلومی این گربه وحشی در حال انقراض تلف شد که اداره محیط زیست جسد این حیوان را به اداره کل جهت شناسایی گونه تحویل داد.

وی افزود: این حیوان در شهرستان از سلامتی برخوردار بود و تنها یک پایش آسیب دیده بود که  اگر اداره محیط زیست در این شهرستان وجود داشت شاهد اینگونه حادثه ای نبودیم و اکنون این گونه در حال انقراض در صحت و سلامتی بود.

داد الله پور افزود: زیستگاه‌های شهرستان دارای انواع گونه‌های نظیر شغال، کفتار، خرگوش، جبیر «نوعی آهو»، خرس آسیایی، پلنگ و روباه و پرندگانی شامل کبک، بلبل، پرستو، بلدرچین، تیهو، دراج و پرندگانی مهاجر مانند هوبره و ... است که نیاز به حفاظت دارند.

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار ریگان افزود: طی چند ماه گذشته تعدادی از دامداران از مشاهده نوعی حیوان که شبیه به پلنگ بود در منطقه خبر دادند که کارشناسان محیط زیست این موضوع را رد کردند و اذعان داشتند که آنها نوعی عروسک هستند.

وی افزود: در صورت عدم رسیدگی به زیستگاههای شهرستان ریگان شاهد از بین رفتن این گونه های نادر و در حال انقراض در شهرستان ریگان خواهیم بود.

داد الله پور افزود: این گونه جانوری از گونه های جانوری در معرض خطر انقراض قرار دارد و در فهرست اول کنوانسیون بین المللی حفظ گونه های محیط زیست و منع تجارت سایتیس قرار دارد.

وی افزود: این نوع گربه وحشی از خانواده گربه‌سانان وحشی محسوب می شود که بیشتر در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی زندگی می کند.

داد الله پور افزود: این گونه در حال انقراض در شهرستانهای بم، قلعه گنج، جیرفت و ریگان مشاهده شده است.

هشدار مجدد در خصوص تکرار حادثه

جدای از هر گونه قضاوت در خصوص دلایل مرگ این حیوان نادر که البته باید به صورت جدی توسط مسئولان رسیدگی شود باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل حملات حیوانات وحشی طی روزهای اخیر به دامهای روستائیان همچنان روستائیان اقدام به تله گذاری در محیط زیست می کنند و این تله ها در اطراف روستاها و محیط زیست این حیوان وجود دارد و با توجه به اینکه احتمالا تعداد این گونه جانوری در ریگان بیشتر از یک مورد است احتمال گرفتار شدن تعداد بیشتری از این گونه جانوری در ریگان همچنان وجود دارد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه