سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سودجویان در کمین مرموزترین زیبای طبیعت - گربه پالاس پس از مدتها در چنگال شکارچیان پیدا شد

زیست بوم

سودجویان در کمین مرموزترین زیبای طبیعت - گربه پالاس پس از مدتها در چنگال شکارچیان پیدا شد

در حالیکه سالها بود، در بهترین شرایط تصاویر گربه پالاس در عکسهای دوربینهای تله ای محیط بانان دیده می شد و در مواردی نیز چوپانان گزارشهایی از مشاهده این حیوان منحصر به فرد می دادند اما این حیوان در کمال تعجب بسیار دورتر از محیط زندگی اصلیش در دشتهای سرسبز کرمان و در چنگال شکارچیان پیدا شد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | adidas jeep soccer jersey size chart shoes - Buy now Adidas FORUM 84 LOW - FY4577

به گزارش خبرنگار مهر از کرمان، استان کرمان مجموعه ای از انواع حیوانات وحشی در معرض انقراض ایران است اما داستان گربه پالاس بسیار متفاوت تر از سایر گونه های حیات وحش کرمان است.

کرمان پیش از این گونه های منحصر به فردی را به خود دیده است از جمله خرس سیاه آسیایی که گمان می رفت منقرض شده اما پس از سالها در کرمان آفتابی شد و یوز پلنگهای دشت راور کرمان که پس از مدتها چند قلاده از آنها چندی قبل دیده شد و متاسفانه دو قلاده نیز بر اثر مسموم شدن و تصادف با خودروها جان خود را از داست دادند و کراکالی که در شرق کرمان در تله روستائیان گرفتار شد و روز بعد در قفس مرد.

یا سوسمار دم تیغی که در کمال تعجب و در زمانی که گمان می رفت منقرض شده اما درست در عمق کویر بار دیگر مشاهده شد و یا عنکبوتی که در عمق گرمترین قسمت کویر جهان چند ماه قبل کشف شد و در دمای 70 درجه ای به حیات خود ادامه می دهد.

 

با وجود تمام عجایب کرمان اما زیبایی خیره کننده حیوانی عجیب که تاکنون نمونه اش را حداقل مردم کرمان ندیده بودند خیلی ها را در این استان پای عکس گربه پالاس میخ کوب کرد.

جولان شکارچیان در میان گونه های در معرض انقراض جانوری کرمان

این روزها ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان کرمان سرشان شلوغ تر از روزهای دیگر سال است چون شکارچیان غیر مجاز بدون رحم به جان طبیعت کرمان افتاده اند.

هر روز خبر جدیدی از دستگیری شکارچیان و آزاد سازی حیوانات مختلف به گوش می رسد از آهو و خرگوش و آهوبره گرفته تا قوچ و حیوانات دیگر توسط ماموران یگان حفاظت آزاد سازی می شوند اما شکارچیان هنوز در طبیعت استان کرمان جولان می دهند.

در آخرین مورد نیز روز گذشته بار دیگر در منطقه باتلاق بین المللی جازموریان که این روزها به دلیل ایجاد سد بر روی رودخانه هلیل رودخشک شده است دو قطعه پرنده در معرض انقراض هوبره را به دام انداخته بودند که خود شکارچیان نیز در دام محیط بانان گرفتار می شوند و پرنده ها نیز آزاد می شوند.

شکارچیان پالاس توسط ماموران محیط زیست شکار شدند

اما داستان گربه پالاس نیز که از جمله حیوانات در معرض انقراض کشور است و برای نخستین بار در کرمان در تیتر اخبار قرار گرفته است از اینجا آغاز شد که مردم محلی روستای قلعه عسکر کرمان گروهی نا شناس را در ارتفاعات این منطقه مشاهده می کنند که به دلیل حرکات مشکوک آنها و تشخیص شکارچی بودنشان مراتبط را به محیط بانان اطلاع می دهند و ماموران محیط زیست نیز که این روزها به طرز عجیبی فعال تر از روزهای قبل شده اند تعدادی از این افراد را شناسایی می کنند آنها را تعقیب می کنند.

تعقیب و گریز ماموران محیط زیست شهرستان بافت و شکارچیان آغاز شد و در نهایت خودروی افراد متخلف با هوشیاری ماموران متوقف می شود و در بازدید از خودرو یکی از زیباترین حیوانات ایران در گونی شکارچیان کشف می شود و بلافاصله حیوان در محل زندگیش آزاد می شود.

 

محمد جهانشاهی مسئول اکوتوریسم استان کرمان و یکی از فعالان محیط زیست استان کرمان در خصوص مشخصات این حیوان می گوید: گربه پالاس از جمله حیوانات بومی ایران محسوب می شود و در جرگه گربه سانان قرار دارد و حیوانی بسیار زیبا و کم یابی است.

وی افزود: خشکسالی و کمبود شکار در طبیعت بسیاری از حیوانات به خصوص این گربه سان را با مشکل تغذیه مواجه کرده است و در این ایام سال شکارچیان اقدام به زنده گیری این حیوان می کنند و سعی می کنند به عنوان گربه خانگی این حیوانات را در بازار سیاه به فروش برسانند.

جهانشاهی افزود: شکارچیان با این اقدام خود به خصوص شکار حیوانات ماده نه تنها حیات این جانوران بلکه حیات توله های آنان را نیز با خظر جدی مواجه می کنند زیرا پس از زنده گیری حتی اگر حیوان آزاد سازی شود جرات نزدیک شدن به آشیانه خود را ندارد و احتمال مرگ توله ها بسیار بالا است.

وی گفت: پالاس در بوته زارهای و صخره های استان کرمان زندگی می کند و موارد مشاهده آن در استان کرمان بسیار محدود است و حتی در ایران نیز بعضا در تله های عکاسی مشاهده شده است و کمتر از نزدیک از این حیوان حتی عکس گرفته شده است.

وی گفت: جثه این حیوان کوچک و پر مو است و یکی از زیباترین حیوانات حیات وحش محسوب می شود.

 

جهانشاهی افزود: به دلیل مرموز بودن این حیوان کمتر اطلاعاتی از این حیوان در دست است اما نوع زندگی این گربه به صورت منزوی و در مناطق متراکم گیاهی است.

وی این حیوان را شب رو دانست و افزود: این حیوان بسیار اندک در روز از لانه خارج می شود وزن این حیوان به طور معمول 3 تا 4 کیلو است و طول حیوان تا 70 سانتیمتر است.

وی افزود: رنگ موی این حیوان به گونه ای است که به سادگی می تواند در طبیعت استتار پیدا کند و بسیار پر مو و زیبا است.

وی رنگ این حیوان زیبا را خاکستری و زرد تیره دانست و گفت مشخصه این حیوان وجود لکه های سیاه بر روی سر این حیوان است.

پالاس نایاب در گونی پیدا شد/ مردم محلی با محیط بانان همکاری کنند

عباسعلی دامنگیر، مدیرکل سازمان محیط زیست استان کرمان نیز در گفتگو با مهر در خصوص این حیوان می گوید: گربه پالاس از گونه های منحصر به فرد و با ارزش جانوری استان کرمان است که در آخرین مورد در بافت دیده شده است.

وی افزود: متاسفانه شکارچیان با اقدامات نابخردانه خود به محیط زیست ضربه می زنند اما ماموران محیط زیست نیز در این میان کاملا هوشیار هستند.

وی در خصوص کشف این گونه جانوری گفت: ماموران ما گزارشهایی در خصوص مشاهده چند شکارچی در منطقه دریافت کردند و بلافاصله ماموران به محل اعزام شدند زیرا گزارشها حاکی از این بود که عده ای در حال به دام انداختن حیوانی وحشی هستند.

دامنگیر اظهارداشت: متخلف پس از حضور ماموران بلافاصله از محل فرار کرد و تعقیب و گریز آغاز شد اما با سماجت ماموران در نهایت خودرو در پلیس راه بافت - بزنجان متوقف شد و در گونی ای که در خوردوی شکارچی مخفی شده بود گربه پالاس کشف شد که بلافاصله توسط محیط بانان مورد معاینه قرار گرفت و در محیط به دام اندازیش رهاسازی شده است.

 

وی گفت: شکارچیان این حیوان نادر و منحصر به فرد که چهار نفر بودند نیز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده اند.

وی افزود: شکار این حیوانات که تعدادشان در طبیعت نیز انگشت شمار است به طبیعت ضربه می زند و از مردم می خواهیم در صورت مشاهده این موارد بلافاصله مراتب را اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: کارشناسان محیط زیست مطالعات لازم و همچنین بررسیهای ضروری را برای سالم بودن حیوان انجام داده اند و از سالم بودن آن اطمینان دارند.

افزایش زنده گیری حیوانات وحشی

اما نکته جالب توجه طی ماههای اخیر زنده گیری حیوانات توسط شکارچیان است به نظر می رسد جدای از تفریحی که برخی شکارچیان ثروتمند دنبال آن هستند گروهی نیز از روی سود جویی و نیاز مالی دست به زنده گیری این حیوانات زیبا و منحصر به فرد می دهند تا بتوانند حیوانات را در بازار سیاه به فروش برسانند.

چندی قبل بود که در گزارشی که از رسانه ها پخش شد پرده از بازار سیاه  فروش انوع حیوانات در کشور برداشته شد و به نظر می رسد این گروههای فروش حیوانات با اجیر کردن شکارچیان اقدام به زنده گیری حیوانات می کنند.

قوانین باید برای برخورد با شکارچیان جدی تر شوند

محمد صادقی، فعال محیط زیست استان کرمان گفت: زنده گیری حیوانات از جمله گربه پالاس نشان از این دارد که قوانین برای برخورد با شکارچیان و به خصوص در زمینه قاچاق حیوانات آنگونه که باید سختگیرانه نیست در واقع شکارچی هزینه زیادی را بابت قاچاق و یا زنده گیری پرداخت نمی کنند و درآمد آن نیز برای این افراد به گونه ای وسوسه کننده است به همین دلیل به نظر می رسد قانون گذاران باید فکری برای سختگیرانه تر شدن قوانین بکنند.

 

وی خواستار تصویب قوانین سختگیرانه برای مقابله با شکار غیر قانونی و به خصوص قاچاق  و فروش حیوانات شد و گفت: خوشبختانه این مسئله در استان کرمان وجود ندارد اما گروههایی که در این زمینه فعال هستند سعی می کنند حیوانات خود را از هر راهی تامین کنند و باید با آنها به شدت برخورد شود.

وی خواستار ممنوع شدن مجوزهای شکار شد و گفت: در شرایطی که ما با خشکسالی مواجه هستیم و در حال معمول نیز جمعیت حیات وحش کاهش یافته است صدور مجوز شکار معنایی ندارد و از سوی دیگر باید به شدت هزینه های شکار را نیز برای افراد سودجو افزایش داد.

وی افزود: خوراک گربه پالاس حیوانات کوچک از جمله موش، سنجاب، خرگوش و پرندگان و حتی حشرات هستند اما خشکسالی جمعیت این جانوران را هم کاهش داده است ضمن اینکه منابع آبی نیز کاهش یافته است.

وی زیست گاه اصلی این حیوان را شمال شرق کشور دانست و گفت: تراکم محل زندگی این حیوان در این قسمت است اما در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود شکار برای حیوانات گوشت خوار در طبیعت و همچنین حضور انسانها در محیط زیست مهاجرت حیوانات به مناطق امن تر افزایش یافته است.

وی گفت: استان کرمان با وجود اینکه بزرگترین استان کشور است و جنگلها و ارتفاعات زیادی برای حیات وحش دارد اما جمعیت انسانی کمی دارد و به همین دلیل حیات وحش استان دست نخورده تر است.

با وجود تهدیدهای ناشی از شکارچیان در طبیعت محیط بانان از مردم محلی می خواهند به عنوان یکی از اصلی ترین دیدبانان طبیعت در صورت مشاهده افراد مشکوک که مبادرت به شکار حیوانات در طبیعت می کنند اطلاعات خود را در کوتاه ترین زمان به مراکز محیط زیست استان کرمان در میان بگذارند.

..........................................

گزارش: سید مهدی موسوی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه