سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کشف حیوانات وحشی در شمال تهران +عکس

زیست بوم

کشف حیوانات وحشی در شمال تهران +عکس

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست تهران از کشف و ضبط یک کروکدیل عظیم و تعدادی حیوان وحشی در یک گلخانه در شمال تهران خبر داد.

nike-dunk-low-coast-uncl | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

به گزارش فارس، اسماعیل میران‌زاده با اعلام این خبر گفت: طی تماسی خبر شدیم تعدادی جانور وحشی در یک گلخانه واقع در شمال شهر تهران نگهداری می شود.

وی گفت: بعد از بررسی موضوع و به همراه مأمورین اجرائی یگان حفاظت محیط زیست استان تهران که ضابطین دادگستری هم هستند به محل مربوط مراجعه و مشاهده کردیم متاسفانه همان طور که اطلاع داده شده بود در این گلخانه فردی اقدام به نگهداری تعدادی از حیوانات شامل یک بهله عقاب تالابی خالدار بزرگ، یک بهله شابوف و یک کروکدیل نابالغ کرده است که این حیوانات پس از کشف و ضبط به منظور پیگیری سایر اقدامات قانونی شبانه به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران منتقل شدند.

میران زاده در ادامه افزود: بر اساس قانون، نگهداری جانوران، چه بومی و چه غیر بومی بدون اخذ مجوز لازم و مقتضی ممنوع است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران تصریح کرد: همچنین ورود و صدور آن دسته از جانوران وحشی و اجزای آنها که در فهرست کنوانسیون تجارت بین المللی گونه‌های در معرض خطر انقراض ثبت شده اند، تنها با رعایت مقررات کنواسیون مذکور صورت می گیرد. بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست می تواند گونه هایی که بر خلاف مقررات کنوانسیون مذکور، به کشور وارد شده اند را ضبط و در صورت لزوم با هزینه وارد کننده به کشور مبدا عودت دهد.

وی با اشاره به دیگر قوانین موجود در این زمینه تصریح کرد: در بند ج ماده 10 قانون شکار و صید نیز آمده که هرکسی مرتکب اعمالی از قبیل حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا مرده و یا اجزایی از آنها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست شود به جزای نقدی از یکصد هزار ریال تا یک میلیون ریال و یا حبس از یک تا 6 ماه محکوم می شود.

فرمانده یگان حفاظت تهران ادامه داد: همین طور در تبصره 2 ماده 13 قانون شکار و صید اشاره شده که هرکسی مبادرت به زنده گیری، شکار، خریدو فروش و حمل و نگهداری و صدور پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه کند علاوه بر محکومیت به سه سال حبس و جزای نقدی از یک میلیون و 800 هزار ریال تا 20 میلیون ریال و در صورت تکرار به هر دو مجازات محکوم می شود.

میران‌زاده این موضوع را هم گفت که هر گونه خرید و فروش بدون مجوز ممنوع است اما اگر بطور مثال فردی بخواهد یک نوع خاص حیوانات را به کشور وارد کند بایستی مجوزهای لازم از کشور مبدأ و مقصد را اخذ و سپس اقدام به خروج از مبداء و وارد کردن جانور به کشور کند.

وی افزود: البته اگر هم مجوزی از سوی دستگاه محیط زیست برای نگهداری گونه جانوری خاصی برابر مقررات، صادر شود این مجوز فقط مربوط به مکان خاص معرفی شده از سوی متقاضی که به تأیید سازمان حفاظت محیط زیست رسیده، بوده و صاحب آن حق جابجایی و تغییر مکان نگهداری حیوان را بدون کسب مجوز مجدد به هیچ وجه نداشته و در صورت ارتکاب، جزو تخلفات محسوب شده و برابر مقررات  اعمال قانون خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران با اشاره به تشدید طرح برخورد با خرید و فروش و نگهداری غیر مجاز حیوانات در استان تهران، افزود: از ابتدای سال 91 یگان حفاظت محیط زیست استان تهران برخورد با مراکز غیر مجاز خرید و فروش و نگهداری غیر قانونی حیوانات را  علی‌رغم مشکلات موجود تشدید کرده است و بر خورد با این‌گونه مراکز در سطح استان تهران در دستور کار ما قرار دارد.

میران‌زاده ادامه داد: این حیوانات پس از ضبط برای نگهداری موقت به پارک پردیسان سازمان حفاظت محیط زیست منتقل می شوند و بعد از رسیدگی به پرونده آنها از نظر قضایی چنانچه قابلیت رها سازی و زندگی در طبیعت را داشته باشند و از طرفی اگر غیر از گونه های بومی کشور باشد بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در زیستگاه‌های طبیعی کشور رها سازی می شوند و آن تعدادی که امکان زیست در طبیعت را نداشته باشند و یا غیر بومی باشند به مراکز  نگهداری مجاز در کشور تحویل داده خواهند شد.





نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه