سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنونی به‌ نام حیوان‌آزاری

زیست بوم

جنونی به‌ نام حیوان‌آزاری

حیوان‌آزاری پدیده‌ای است که خیلی‌ها نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند، هرچند این‌گونه رفتارها مختص به جغرافیای خاصی نو بوده و در سراسر دنیا می‌توان انواع مختلفی از این‌گونه رفتارها را دید. همان‌هایی که جانوران بی‌پناه را بازیچه دست خود کرده و انواع بلاها را سر آن‌ها می‌آورند و یا همان کسانی‌که حیوانات را به جان هم می‌اندازند، اما آنچه در این میان نمود دارد بی‌توجهی سازمان‌های ذی‌ربط نسبت به این موضوع است.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Women's Designer Sneakers - Luxury Shopping

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزها انتشار چندین عکس از مبارزه سگ در یکی از مناطق سر و صداهای زیادی به پا کرده و انگار برای اولین‌بار است که در این دنیا و در ایران شاهد پدیده حیوان‌آزاری هستیم و این اتفاق یک کشف مهم است، در حالی‌که به‌کرات این واقعه رخ داده و خیلی‌ها در سکوت از کنار آن گذشته‌اند. اتفاقی که در یکی از شهرها رخ داد و با تزریق سم سگ‌ها را به کام مرگ فرستادند یا آن‌هایی که سگ‌های‌شان را به زیر تیغ جراحان می‌سپارند تا کمی زیباتر شوند.

حیوان‌آزاری در هر حالتی مقبوح بوده و انسان حق ندارد بنا به هر دلیلی حق حیات طبیعی را از جانوران بگیرد اما پرسشی که در این میان مطرح می‌شود جایگاه سازمان‌های مختلف در رابطه با مقابله با این پدیده‌ها از جمله برگزاری مسابقات مبارزه حیواناتی هم‌چون سگ است، هرچند در این ارتباط علامت‌های سئوال زیادی وجود دارد، چون به گفته مسئولان اداره‌کل حفاظت ‌محیط‌زیست استان زنجان، بر اساس قانون مسئول حفاظت از حیات‌وحش است و قانون وظیفه‌ای در قبال مقابله با حیوان‌آزاری جانوران اهلی برای آن‌ها در نظر نگرفته است، هرچند سرپرست اداره‌کل حفاظت ‌محیط‌زیست زنجان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام می‌کند علی‌رغم همه این موارد ما خودمان را در قبال پدیده حیوان‌آزاری و برگزاری مسابقاتی از این دست مسئول می‌دانیم.

«ناصر جعفری» خاطرنشان می‌کند: پس از مشاهده عکس‌های منتشر شده توسط ایسنا، از برگزاری مسابقات مبارزه سگ‌ها عوامل خود را مأمور کرده‌ایم تا نقاط مختلفی که احتمال برگزاری این برنامه‌هاست را شناسایی و با عوامل برگزاری آن برخورد جدی کنند.

وی تصریح می‌کند: در هیچ شرایطی کسی حق آزار حیوانات را ندارد و دیدن چنین تصاویری این تلنگر را می‌زند که در کنار زندگی خود توجه بیشتری به محیط اطراف‌مان داشته باشیم و دستگاه‌های نظارتی نیز باید پای کار بیایند تا شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم.

این مسئول با تأکید بر ضرورت برخورد شدید با چنین اتفاقاتی خاطرنشان‌ کرد: زنجانی‌ها بارها نشان داده‌اند که دوست‌دار طبیعت و حیات‌وحش هستند و زیست حیواناتی هم‌چون آهوان دشت سهرین که تنها بازماندگان از نوع خود در منطقه شمال‌غرب هستند در این منطقه نشان از این رفتار انسانی زنجانی‌ها با حیات‌وحش دارد اما عده‌ای نیز در همه جوامع یافت می‌شوند که خلاف شأن انسانی رفتار می‌کنند.

یک فعال زیست‌محیطی در زنجان نیز با اشاره به ریشه‌های پدیده حیوان‌آزاری، می‌گوید: حیوان‌آزاران قطعاً از مشکلات روح و روان رنج می‌برند.

«زهرا شهبازی» تصریح‌ می‌کند: سگ‌ها و گربه‌ها دو نوع از جانوران هستند که با توجه به شرایط جوامع بیشتر مورد حیوان‌آزاری قرار گرفته و آسیب می‌بینند و سازمان‌های مردم‌نهاد زیادی هستند که می‌کوشند آسیب کمتری به این جانوران برسد هرچند مشکلات در این مسیر بسیار است و حمایتی نیز از سازمان‌های ذی‌ربط نمی‌بینیم.

این فعال زیست‌محیطی خاطرنشان‌ می‌کند: یک دست صدا ندارد و باید همه وارد این مباحث شوند و بخش‌هایی که در این رابطه مسئولیت دارند نیز باید پای کار بیایند و کمک کنند که فضا برای زیست جانوران مختلف فراهم شود، پدیده مبارزه سگ‌ها که چندی است خبرساز شده فقط بخش کوچکی از حیوان‌آزاری است. باید این فرهنگ را نهادینه کنیم که زمین در تعامل همه موجودات می‌تواند پایدار باشد و حیوانات نیز بخشی از این تعامل به‌شمار می‌آیند.

یک روان‌شناس نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که حیوان‌آزاران از نوعی اختلال شخصیت رنج می‌برند، خاطرنشان می‌کند: یکی از علائم هشداردهنده شناسایی اختلالات روان در انسان‌ها شکنجه و کشتار حیوانات است، رفتاری که به آن جنون حیوان‌آزاری و به عبارت دیگر لذت بردن از تماشای درد و شکنجه حیوانات می‌گویند.

«اعظم نوری» تصریح ‌می‌کند: افرادی که نسبت به حیوان‌آزاری اقدام می‌کنند، به‌لحاظ روان نرمال نیستند. غیر از این رفتارها مشکلات شخصیتی دیگری هم دارند و حتی در منزل هم به نوعی دیگر به آزارو اذیت افراد خانه می‌پردازند و می‌خواهند خودشان را بزرگ نشان دهند، این‌ها عقده دارند و وقتی زورشان به کسی نمی‌رسد، عقده‌هایشان را روی ضعیف‌تر از خودشان نشان می‌دهند، با این کار حس می‌کنند خیلی قوی هستند و حقارت خود را پشت این احساس مخفی می‌کنند.

بحث حمایت از حیوانات، موضوعی است که قرن‌ها پیش توسط اسلام بر آن تأکید شده است و این موضوع نسل به نسل از طریق آیات قرآنی و احادیث به ما رسیده است که حیوان‌آزاری نکنیم، چون انسان، خود نوعی حیوان است، از این‌رو با دیگر جانداران نقاط مشترک بسیاری دارد و تنها یک سری تفاوت‌های اساسی نیز با دیگر حیوانات دارد که او را متمایز و بی‌رقیب کرده است. چنانچه رسول‌اکرم(ص) در این رابطه فرموده‌اند: «هرگونه آزار و اذیت حیوانات امری شیطانی است. این به این معناست که هر کس حیوانی را آزار دهد هم‌چون شیطان به مجازاتش می‌رسد».

البته در بسیاری از کشورها حیوان‌آزاری جرم محسوب می‌شود، اما در ایران این موضوع جرم به حساب نمی‌آید و قوانین عام موجود نیز قوانین زیست‌محیطی است. با توجه به اهمیت این موضوع و حرام بودن حکم آزار و اذیت حیوانات ما باید برای مجازات این افراد قانون وضع کنیم، اما پیش از آن باید این کار را فرهنگ‌سازی کنیم و سازمان‌های مردم‌نهاد باید حمایت خودشان را از حیوانات اعلام کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه