سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ماجرای توله خرس‌ها و توله شیرها در مشهد

زیست بوم

ماجرای توله خرس‌ها و توله شیرها در مشهد

مد‎‌یرفنی نگهداری حیوانات گوشتخوار باغ وحش مشهد از نیاز توله خرس‎ها و شیرها به نگهداری در شرایط ویژه سخن گفت و خود را مسوول این مسئله دانست، اما ريیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، ادعای وی را مورد قبول ندانست.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Air Jordan 4 Retro "White Oreo" CT8527 - 100 , NETWORK-PRESIDENTS Store - nike zoom hypercross trainer turquoise gold rings

به گزارش ایسنا، صبح پنج شنبه، بنا بر تماس‏‌هایی که با آتش‎نشانی گرفته شد، مامورین آتش‌نشانی برای نجات چهار قلاده توله شیر و دو قلاده توله خرسی که در خیابان‎های منطقه 9 مشهد دیده شده بودند، اعزام شدند و این حیوانات کوچک را نجات دادند، ظاهراً این توله‎ها متعلق به مادرانشان در باغ وحش مشهد بودند.


داستان چه بود؟
مدیرفنی حیوانات گوشتخوار باغ وحش مشهد، این توله‏‎ها را در باغ منزل خود و در شرایط ویژه تحت نگهداری قرار داده بود.

محسن طیرانی از شرایط ویژه نگهداری این گونه سخن گفت: بعضی گونه‌ها در باغ وحش، هم از نظر زیستی و هم ریالی برای کشور ارزش زیادی دارند و من اولین مسوولیت خود را نجات و حفظ این گونه‌ها می دانم.

وی با اشاره به اینکه بعضی از توله‎ها پس از تولد در باغ وحش توسط مادرشان نمی‎توانند تغذیه شوند و اگر جداسازی و نگهداری آن‏ها در شرایط ویژه، دیر صورت گیرد توسط مادرشان کشته می‌شوند، خاطرنشان کرد: من و همکارانم این توله‏‌ها را تحت مراقبت ویژه خودمان قرار دادیم و من خود را موظف می‌دانم اگر گونه‏‌ای آسیب پذیر است، در درجه نخست آن را به طور مناسب حفظ کنم.

طیرانی افزود: حیواناتی که شیر آغوز مادرشان را نمی‌خورند، به طور مرتب دچار مشکلات گوارشی می‏‌شوند همچنين شیردهی آن‌ها باید به طور منظم انجام گیرد، دمای شیر دقیق و کنترل شده باشد که چنین کاری را نمی‌توان به دست کارگران عادی باغ وحش سپرد، به همین دلیل من آن‌ها را در منزل نگهداری می‌کنم و حتی بعضاً در کنار تخت خودم می‌خوابند، من دو وعده در شب به آن‌ها شیر می‎دهم.

مدیرفنی حیوانات گوشتخوار باغ وحش مشهد، علت فرار حیوانات را این‌گونه عنوان کرد: توله شیرها حدود یک ماه و توله خرس‌ها بیش از 2 ماه سن دارند، این روزها رشد آن‌ها قابل توجه شده است و شیطنت‎های بسیاری دارند.

وی ادامه داد: حدود ساعت پنج صبح، ظاهراً یکی از توله خرس‌ها که به دلیل رشد روزانه سریع دستانش بلند شده، به طرف در باغ رفته و زنجیر در را زده و در باز شده است، پس از آن هر 6 توله که کنار هم بزرگ شدند پشت سر هم راهی خارج از باغ شدند، متاسفانه شب قبل از این اتفاق فراموش کرده بودم چفت در را ببندم و این تقصیر را به گردن می گیرم.

طیرانی اظهار داشت: تاکید می‌کنم که شرایط نگهداری آن ها بسیار خاص است و کسی که آن‌ها را نگهداری می کند باید اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشد، البته این گونه‌ها تا زمانی که بتوانند به درستی تغذیه کنند در این شرایط نگهداری می‎شوند و مادامی که قادر به تغذیه در حالت عادی باشند آن‌ها را به باغ وحش منتقل می‌کنیم.

وی تاکید کرد: این گونه‌ها تا زمانی که کوچک هستند، آسیبی به اطراف نمی‌رسانند و علاوه بر آن آسیب پذیر نیز هستند، البته این 6 قلاده که توسط آتش‌نشانی نجات داده شدند اکنون سالم هستند و فقط استرسی به دلیل سرو صدا و برخوردهای نا آگاهانه مردم در سطح شهر به آن‌ها وارد شده بود که خوشبختانه رفع شد، دامپزشک باغ وحش نیز با معاینه آن‌ها تایید کرد که هیچ گونه مشکل فیزیکی و ظاهری برایشان رخ نداده است.

وی مشکل اصلی را در جریان حادثه رخ داده، نام این حیوانات وحشي دانست و افزود: این حیوانات، چون شیر و خرس نام دارند، مردم را دچار ترس کردند، اما بحث اصلی این است که در رسانه‎ها فقط نباید به شیر و خرس بودن آن‌‎ها توجه کنند بلكه باید اصل قضیه را نیز عنوان کنند.


مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان تکذیب کرد

پس از آنکه از داستان ماجرا خبردار شدیم، به سراغ مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی رفتیم و از او خواستیم توضیحات خود را بیان کند.

مهندس سید حسین آقا میری، در واکنش به سخنان مدیرفنی حیوانات گوشتخوار باغ وحش مشهد، عنوان کرد: ادعای ایشان مبنی بر نگهداری توله‎ها خارج از باغ وحش قابل قبول نیست و حتی معلوم نیست که آیا توله‎ها مربوط به باغ وحش هستند یا خیر؟

وی افزود: توله‎های یاد شده، از خیابان گرفته شده‏‎اند و حتی منطقه‌ای که آن‌ها را پیدا کرده‌اند نیز در اطراف باغ وحش نبوده و ارتباطی با آنجا نداشته است.

آقامیری تاکید کرد: طبق ضوابط، اگر توله‎ها به دنیا آمده باشد، باغ وحش موظف است که بلافاصله به ما اطلاع دهد و حتی اگر بخواهد آن‎ها را در خارج از باغ وحش نگهداری کند، باید با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگ باشد، اما چنین مساله‎ای نبوده است و ما از وجود این توله‎ها کاملا بی‎اطلاع بودیم.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان با عنوان اینکه ما مرتباً بر باغ وحش نظارت داریم و اگر زاد و ولد یا مرگ و میری باشد در جریان هستیم، گفت: ادعای آقای طیرانی کذب است و زاد و ولدی در باغ وحش نبوده و در سازمان ثبت نشده است.

وی با بیان اینکه احتمال می‎دهیم توله‏‌ها قاچاق شده‌اند و به دلیل عدم نگهداری درست، رها شده‌اند اظهار داشت: ما مدرکی نداریم که ثابت کند محموله توله‎ها متعلق به باغ وحش است، و اگر کسی مدعی می‌شود باید ادعایش را رسماً در دادگاه ثابت کند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در پایان سخنانش از سالم ماندن توله‎ها ابراز خشنودی کرد.

طیرانی در پاسخ به مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان

مدیرفنی حیوانات گوشت خوار باغ وحش مشهد در پاسخ به سخنان مهندس آقامیری، عنوان کرد: آمار گونه خرسی که در باغ وحش زایمان داشت، حدود 2 ماه پیش اعلام شده است و من شخصاً آمار مرگ و میر و زاد و ولد را ماه به ماه به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می کنم.

محسن طیرانی افزود: آمار توله‎‏های تازه متولد شده نیز پس از آنکه برهه زمانی حساس خود را طی کنند و زنده بمانند به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می شوند.

وی گفت: شیرها حدود یک ماه دارند و همه چیز در بانک اطلاعاتی ما ثبت شده است، ما هیچ گونه مشکل قانونی نداریم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه