سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شکارچی محکوم آزادانه راه می‌رود و باز به فکر شکار است؛ قاتل خرس‌های سمیرم، بار دیگر دستگیر شد؛ این بار با تفنگ جنگی!

زیست بوم

شکارچی محکوم آزادانه راه می‌رود و باز به فکر شکار است؛ قاتل خرس‌های سمیرم، بار دیگر دستگیر شد؛ این بار با تفنگ جنگی!

بعید است کسی فیلم کشتار بی‌رحمانه ماده خرس سمیرم را دیده باشد و ضجه‌های توله‌هایی را که با شکم دریده شده به دست شکارچیان به این سو و آن سو پرتاب می‌شوند، شنیده باشد و با شنیدن خبر دستگیری دوباره متهم پرونده که باید زندانی باشد، شوکه نشود!

nike-dunk-low-coast-uncl | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

بعید است کسی فیلم کشتار بی‌رحمانه ماده خرس سمیرم را دیده و ضجه‌های توله‌هایی که با شکم دریده شده به دست شکارچیان به این سو و آن سو پرتاب می‌شوند را شنیده باشد و با شنیدن خبر دستگیری دوباره متهم پرونده که می‌بایست زندانی باشد، شوکه نشود!

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه ماجرای کشتار پر درد و رنج یک خانواده خرس قهوه‌ای در ارتفاعات سمیرم با دستگیری یکی از شکارچیان و محاکمه وی در دی ماه سال ۹۱ و صدور رأی محکومیت وی و همدست فراری‌اش به هجده ماه حبس تعزیری ختم شد و با اینکه رأی دادگاه خفیف به نظر می‌رسید، این امید می‌رفت که دست کم این فرد دیگر در محدوده حیات وحش دیده نشود؛ اما امروز درمی‌یابیم که این امید خیال خامی بیش نبوده است.

«حمزه علی ـ الف»، قاتل خرس‎های سمیرم که در کارنامه‌اش هم معلمی مدارس ثبت شده بود و هم دستگیری بابت شکار غیر مجاز، پس از آنکه در ۲۷ دی ماه سال ۹۱ به هجده ماه حبس تعزیری محکوم شد و بنا بر رأی دادگاه، از حمل سلاح شکاری به مدت پنج سال منع شد، چند روز پیش، هنوز هجده ماه از محکومیتش نگذشته در پارک ملی دنا در حالی دستگیر شد که به جای سلاح شکاری، سلاح جنگی همراه داشت!

جمشید عبدی پور، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این خبر به ایرنا گفت: این شکارچی متخلف عصر روز سه شنبه گذشته برای شکار به پارک ملی دنا آمده بود که پس از تعقیب و گریز توسط محیط بانان این پارک، پیش از اقدام به هرگونه شکار در حالی دستگیر شد که یک اسحله جنگی و سی فشنگ همراه داشت.


 از اینکه مجبوریم کشتار بی‌رحمانه ماده خرس سمیرم و دو توله‌اش را به روایت این تصویر یادآوری کنیم، متاسفیم!


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرد دستگیر شده، سال گذشته پس از شکار یک ماده خرس در منطقه سمیرم اصفهان، شکم دو توله خرس زنده را پاره کرده بود که پخش بلوتوث آن باعث جریحه‌دار شدن احساسات طرفداران محیط زیست شد.

وی افزود: یک شکارچی متخلف دیگر همراه این شکارچی دستگیر شده بود که متواری گشته است.

عبدی پور با اشاره به ضبط سلاح متهم گفت: ورود این شکارچی به پارک ملی و داشتن سلاح جنگی غیرمجاز، جرم این متهم خواهد بود که هم اکنون با حکم قاضی دادسرای سی سخت مرکز شهرستان دنا روانه زندان شده است.

بدین ترتیب، فارغ از آنکه نمی‌دانیم چگونه این متهم که باید با احتساب هجده ماه حبس تعزیری، تا چند ماه دیگر در زندان باشد، آزادانه یکی از زیستگاه‌های کم نظیر حیات وحش را در حکم شکارگاه نوروزی خود درمی‌نوردیده است، نخست درخواهیم یافت که تبرئه بار قبل وی از حمل سلاح غیرمجاز (شرح کامل ماجرا را اینجا بخوانید) محل اشکال است و پس از آن بی نیکی پی خواهیم برد که مجازات در نظر گرفته شده برای چنین فردی که حتی در زمان محاکمه در دادگاه نیز حضور نیافت، بسیار سبک بوده و نتوانسته هیچ بار تنبیهی داشته باشد.

موضوع قابل توجه بعد، فرار همدست این شکارچی از دست محیط بانان است که به شدت جای تأمل دارد، چراکه نیک می‌دانیم قاتل خرس‌های سمیرم همدستی داشته که آن بار از چنگ قانون گریخته و به رغم محکومیت به هجده ماه حبس، درست مشابه «حمزه» که دستگیر شده، هنوز آزادانه می‌چرخد و چه بسا تلافی دستگیری رفیقش را بارها و بارها سر حیات وحش مظلوم کشور درآورده باشد و چه تلخ که این بار هم همدست این شکارچی بی رحم موفق به فرار شده است!

جدای این مسائل پیچیده و دردناک، وقتی به رأی دادگاه قاتل خرس های سمیرم دقیق می‌شویم و این نکته را مدنظر قرار می‌دهیم که این بار حیوان کمیابی شکار نشده یا دست کم لاشه‌ای همراه متهمان یافت نشده، سخت است که رأی دادگاه درباره ایشان را پیش بینی کرده و از دستگیری این شکارچیان بی رحم خرسند شویم؛ اینقدر سخت که مجاب شویم از مسئولان عالی رتبه دستگاه کمک خواسته و بخواهیم نگذارند چنین مردمان بی رحمی قسر در رفته و خدای ناکرده به ریش قانون و ملت بخندند!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه