سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم چراغ حیات رودخانه کرج رو به خاموشی است - سرنوشت زاینده رود دامنگیر رودخانه کرج می‌شود

زیست بوم

چراغ حیات رودخانه کرج رو به خاموشی است - سرنوشت زاینده رود دامنگیر رودخانه کرج می‌شود

خبرگزاری مهر: محیط زیست سالم در گرو توجه به منابع زیستی آب، هوا و خاک بوده و این در حالی است که مردم استان البرز با تشدید آلودگی هوا و افزایش گرد و غبار ناشی از بروز خشکسالی مواجه هستند. در این شرایط دیگر رودخانه کرج جوابگوی تشنگی اراضی کشاورزی نیست از این رو باید به فکر استمرار حیات رودخانه کرج باشیم تا به سرنوشت زاینده رود دچار نشود.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | nike air sport attack red bank blue Mid Linen - Grailify - nike sweet classic leather sneaker sandals

به گزارش خبرنگار مهر، خطراتی از جمله پایین رفتن سطح سفره های آب زیرزمینی، محیط زیست استان البرز را تهدید می کند. در این شرایط است که همت بلند مسئولین را می طلبد تا با نگاهی کارشناسانه، وضعیت منابع آبی را مورد بررسی قرار داده و دقت کنند اقداماتی همچون طرح تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران باعث به وجود آمدن خطرات زیست محیطی نشوند تا منابع ارزشمند آبی که سرمایه ای ملی است در معرض خطر قرار نگیرد.

مدیر سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در چند دهه گذشته موضوع آب، آبرسانی و آبیاری در راستای توسعه، محور اصلی فعالیت های عمرانی و توسعه ای کشور بود، اما متاسفانه نگرانی های به وجود آمده در این حوزه نشان دهنده این است که این فعالیت ها بر مبنای پژوهش و مطالعات دقیق و همه جانبه صورت نگرفته بطوری که انتقال ها و جا به جایی های نسنجیده، تبعات مختلف زیست محیطی به وجود آورده است.

عباس زارع اظهار داشت: اراضی ماهدشت و دشت بزرگ شهریار و رباط کریم در گذشته و حال و همچنین ذخایر آبهای زیرزمینی و آبیاری باغات و اراضی کشاورزی همه متاثر از رودخانه کرج هستند و این اراضی در برخی از مناطق دارای چاه آب هستند که این چاه ها در مسیر رودخانه کرج تقویت و ذخیره سازی می شوند.

ساخت و ساز های بی رویه میزان آب رودخانه کرج را تحت تاثیر قرار داده اند

وی تاکید کرد: به مرور و بر اثر ساخت و سازها و توسعه شهری میزان آب رودخانه کرج کم شده و به خصوص ماههای گرم سال که مصرف آب شهروندان تهرانی بیشتر می شود انتقال آب از کرج به تهران نیز با افزایش مواجه می شود این افزایش در ماههای گرم سال تاثیرات منفی زیادی برای مردم کرج داشته است.

دبیر کمیته تخصصی فضای سبز کلانشهرهای ایران گفت: منطقه کرج از سفره های زیرزمینی زیادی برخوردار بوده است و به لطف این منابع زیرزمینی منطقه آبادی را در گذشته شاهد بودیم ولی هم اکنون بعضی از مناطق به برهوت تبدیل شده اند.

زارع خاطرنشان کرد: این انتقال از منطقه بیلقان صورت گرفته است که یکی از اثرات منفی انتقال، کاهش حجم آب و خشک شدن اراضی این منطقه بوده است و اثرات منفی این انتقال های بی رویه باعث تخریب اراضی شده و این اثرات در دراز مدت و کوتاه مدت زیان های زیادی را در بر خواهد داشت و مسئولین باید حقوق زیست محیطی اراضی را در نظر بگیرند تا در آینده نه چندان دور شاهد از بین رفتن باغات سر سبز نباشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: از این رو خشک شدن و کم آب شدن رودخانه ها و دریاچه ها در ایران به عنوان یکی از دغدغه های بزرگ طرفداران هر چند اندک محیط زیست، این روزها مطرح است. و حالا شاید وقت آن رسیده تا به عنوان فقط یک شهروند ایرانی و نه تصمیم گیر و یا مسئول، متخصص و یا کارشناس، از خود بپرسیم که چرا دریاچه ارومیه روند سریع خشکی را طی می کند؟ چرا هامون دیگر آبی ندارد؟ مرثیه کارون و کارون نشینان به گوش می رسد، چرا رود کارون خیلی خیلی کمتر از آن میزان آبی که باید داشته باشد آب دارد و در حال تبدیل شدن به نهر کارون است؟ چرا زاینده رود مادر حیات اصفهان طعم مردن می دهد؟ آیا باید پذیرفت که سایه مرگ بر سر دریاچه ها و تالابهای ایران افتاده است و به فکر چاره نبودیم؟


عدم مدیریت صحیح در زمینه تامین آب شرب فجایع زیست محیط را در بر دارد

زارع افزود: عدم برنامه ریزی و مدیریت صحیح، دستبرد گسترده و گاهی سلیقه ای به طبیعت، مانند ساخت سدها، توسعه بی برنامه اراضی کشاورزی و تامین آب شرب سکونتگاه ها می تواند از دلایل عمده این فجایع محیط زیستی باشند.

مدیر سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج یادآور شد: امروزه شاهد هستیم که عدم استفاده درست از دیپلماسی آب و نفوذ منطقه ای در خصوص دریاچه هامون جدا از مسایل زیست محیطی مشکلات عدیده ای را برای حاشیه نشینان و ساکنان حوزه به وجود آورده است و این جمله معروف که " هامون مُرد از بس که آب ندارد" مصداق پیدا کرده است.

زارع تاکید کرد: به نفع همه است تا قبل از ایجاد بحران زیست محیطی و در پی آن اجتماعی و اقتصادی به فکر باشیم و بیندیشیم.

مدیر سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج با اشاره به اخبار منتشر شده در باره انتقال آب کارون به زاینده رود افزود: با توجه به اخبار منتشر شده از رسانه ها در رابطه با انتقال آب کارون به زاینده رود و اعتراض اهوازی ها هم اکنون تمام چشمها به سوی تدبیر مدیران دوخته شده پس با زنجیره انسانی اهوازیها برای نجات رود کارون همدردی کنیم و به فکر استمرار حیات رودخانه کرج باشیم تا بعد از کارون نوبت به انتقال آب رودخانه کرج نرسد.

زارع با اشاره به مطالعات کارشناسان یونسکو در رابطه با انتقال آب گفت: بر اساس مطالعاتی که توسط کارشناسان مربوطه در يونسکو انجام شده، انتقال آب تنها زماني مي‌تواند انجام شود که راه حل ديگري براي حل مشکل آب در مقصد وجود نداشته باشد و در اين شرايط حوزه مبدا نبايد با مشکلات زيست‌محيطي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي مواجه شود. انتقال آب رودخانه ها تبعات زیست محیطی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زیادی در بر دارد و برای جبران کمبود آب در مناطق ایران نیاز به تجدید نظر در بخش صنعت و کشت است.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به نظر صاحب نظران در این زمینه، مصرف نادرست آب زاینده‌رود برای کاشت برنج که محصولی پرآب محسوب می شود دلیل خشک شدن این رودخانه بوده است حال وقتی به طور غیر علمی آب رودخانه را برای مصرف محصولی که چنین تشنه آب است استفاده می شود چه تضمینی وجود دارد که آب کارون نیز پس از انتقال به سرای خشکی روانه نشود، و چه تضمینی وجود دارد که انتقال آب رودخانه کرج بیش از اینها فاجعه به بار نیاورد.

به گزارش خبرنگار مهر؛ مردم خوزستان از آب کارون براي مصارف صنعتي، کشاورزي و شرب، استفاده می کنند که در صورت انتقال منجر به مشکلات زيست‌محيطي، کمبود آب و مسائل ديگری خواهد شد. آب کارون تنها در کشاورزي مورد استفاده قرار نمي‌گيرد، بلکه منشاء تأمين آب زيرزميني حوزه‌هاي دشتي نیز است.

طرح انتقال آب کوهرنگ 3 به عنوان یکی از تجربه‌های ناموفق انتقال آب در ایران است که با حفر تونل باعث برخورد به گسل و قطع آب چشمه آب مروارید شد و تبعات اجتماعی فراوان را به بار آورد و هزینه‌های بسیار زیادي برای تأمین آب منطقه برای روستائیان و کشاورزان ايجاد كرد. با توجه به تجربه های ناموفق انتقال آب، انتقال آب کارون نیز اگر کارشناسانه نباشد شکستی دیگر را رقم خواهد زد.

و در پایان با توجه به جمعیت استان البرز و وجود منابع آبی این استان مسئولین باید چاره ای بیندیشند که بلایی که بر سر زاینده رود آمده و کارون نیز در ابتدای راه است که به این درد مبتلا شود بر سر رودخانه کرج و رودخانه های دیگر ایران نیاید.

.....................

گزارش: ساره نوری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه