سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تهدید زیستگاه آهو در شیرکوه

زیست بوم

تهدید زیستگاه آهو در شیرکوه

مدیر محیط زیست تفت گفت: منطقه شیرکوه شهرستان تفت در استان یزد، منطقه‎ای حساس و در عین حال فاقد امکانات مناسب برای حفاظت است و به همین دلیل مسئولین شهرستان معتقد هستند که منطقه شکار ممنوع شیرکوه باید ارتقا یابد و به منطقه حفاظت شده تبدیل شود.

shock drop air force 1 full uv reactive | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

محمدرضا خواجه در گفت‏‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره شرایط مناطق شکار ممنوع توضیح داد: مناطق شکار ممنوع، زیستگاه‌هایی با ویژگی‌های بارز است که جمعیت جانوری آنها به دلیل شکار بی‎رویه رو به کاهش است و از این رو به حمایت نیاز دارند، لذا برای مدتی محدود و به طور معمول بین ۳ تا ۵ سال به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام می‎شوند.

وی ادامه داد: چنانچه جمعیت جانوری منطقه‌ای در این دوره ترمیم شود، می‌توان آن را با توجه به سایر معیارها، به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران تعیین کرد. تعیین مناطق شکار ممنوع را می‌توان پشتوانه‌ای برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشور و نوعی آزمون برای بررسی قابلیت‌های مناطق برای پیوستن به مجموعه مناطق حفاظت شده دانست.

خواجه بیان کرد: اولین اقدام حراستی منطقه شکار ممنوع شیرکوه بنا به قابلیت‎‌ها و نقش مهمی که در استان کویری یزد ایفا می‎کند، در سال 1352 آغاز شد ولی از سال 1357 تا 1359 در قالب منطقه آزاد، فعالیت انجام شد و از سال 1379 رسماً به منطقه شکار ممنوع تبدیل شد.

این مسئول اضافه کرد: این منطقه به وسعت 475 هزار مترمربع در ارتفاعات شیرکوه و سلسله جبال مرکزی ایران واقع شده است و از نظر اکولوژی و گونه‎زایی، این منطقه دارای اهمیت خاصی است، به گونه‌ای که به لحاظ تنوع گیاهی، 680 گونه گیاهی شناسایی شده است. این تعداد بیش از دو سوم گونه‎های گیاهی استان را شامل می‎شود.

وی ادامه داد: از مجموع 680 گونه گیاهی منطقه، 100 نمونه در فهرست قرمز و در حال انقراض قرار گرفته‌‏اند که براساس طرح‎های تحقیقاتی و مطالعات پهنه‎بندی پوشش گیاهی، حتی برخی از این گیاهان در حال نابودی، تنها مختص رشد و نمو در این منطقه هستند.

خواجه تصریح کرد: در برخی نقاط از مناطق شیرکوه شاهد تخریب زیستگاه هستیم که بر اثر چرای بی‎رویه دام و خشکسالی اتفاق افتاده است. 20 هزار هکتار از منطقه شیرکوه تحت تاثیر مستقیم بحران خشکسالی قرار گرفته است و در صورتی که کمبود منابع گیاهی و آبی، شرایط را سخت کند، جانوران این منطقه قطعاً به سمت روستاهای اطراف رانده می‎شوند و توسط اهالی مورد شکار قرار می‎گیرند و حیات آنها به خطر می‎افتد.

تهدید زیستگاه آهو در منطقه شکار ممنوع شیرکوه

خواجه به تهدید زیستگاه آهو در این منطقه، اشاره و اضافه کرد: در منطقه شیرکوه شاهد یک زیستگاه منحصر به فرد آهو هستیم که به دلیل کم‎آبی، این زیستگاه تهدید می‎شود چرا که این مشکل، آهوان را به سمت آبادی‎های اطراف سوق می‎دهد و خطر شکار، آنها را تهدید می‎کند.

وی تصریح کرد: منطقه شیرکوه از پتانسیل‏های بالایی برخوردار است و تنها منطقه‏‌ای است که توانسته خود را در برابر خطرات خشکسالی حفظ کند و دارای شرایط حداقل زیستی برای حیات جانداران است.

مدیر محیط زیست تفت ادامه داد: به لحاظ تنوع گونه‎ها و با توجه به وجود گونه‎های بعضاً نادر و در معرض خطر انقراض که در این منطقه از استان وجود دارد، نیاز به قوانین محکم‏تری برای حفاظت از این منطقه داریم. مدیریت منطقه شیرکوه تنها در قالب منطقه "شکار ممنوع" است. با توجه به این ویژگی‎ها، ارتقای منطقه به "حفاظت شده" باید در اولویت قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: علاوه بر مسئولین استانی، درخواست ارتقای منطقه شکار ممنوع شیرکوه را به مسئولین کشوری ارائه کرده‏‌ایم که تقاضا در حال بررسی است.

این مسئول اظهار کرد: در حال حاضر منطقه شیرکوه با وجود توپوگرافی و شرایط ژئومورفولوژیکی خاص که از نظر استراتژیکی مهم است، حداقل امکانات لازم برای حفاظت از این منطقه را دارد و گشت و کنترل مستمر با حضور محیط‌بانان محیط زیست انجام می‌شود.

کشف گونه آندمیک جوندگان مختص شیرکوه

خواجه از کشف گونه آندمیک جوندگان مختص شیرکوه با عنوان «زیبا موش» خبر داد و اظهار کرد: منطقه شکار ممنوع شیرکوه دارای زیستگاه‏‌های متنوع گونه‎های گیاه‎خوار و گوشت‌خوار است که از جمله آنها می‎توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش یا گوسفند وحشی، شغال و روباه، گرگ و کفتار، کاراکال، پلنگ و گربه وحشی اشاره کرد.

وی گفت: در برخی موارد به دلیل سخت شدن شرایط زندگی به دنبال خشکسالی‎های متعدد، بعضی گونه‌‏های جانوری همچون گربه وحشی به سمت آبادی‎های اطراف حرکت کرده و منجر به ایجاد خسارت به دامداران شده‎اند، لذا برای مقابله با ایجاد خسارت از سوی این گونه جانوری، اقداماتی از جمله زنده‎گیری و متواری‏‌سازی از سوی ماموران محیط زیست انجام شده است. البته برخی از این حیوانات مانند پلنگ به دلیل اینکه قلمروی خاصی برای خود دارند، از منطقه و قلمروی خود خارج نمی‎شوند و تاکنون گزارشی مبنی بر ورود پلنگ به آبادی‎های اطراف یا ایجاد خسارت نداشته‎ایم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه